Da er jeg i gang (side 31)

Nannostomus er både flott og elegant og har selv eques og beckfordi. Sist nevnte kunne Tom fortelle meg tar yngler, om noen. Han anbefalte å ikke ha dem i et kar hvor jeg ønsket oppdrett.

De går nå alene i en 100L sammen med copellaene. Antagelig blir det å kvitte seg med dem desverre.
Loffa jeg har Nannostomus beckfordi sammen med Apistogramma cf. eunotus "Orangeschwanz/Orange-tail" Det er minimalt med predasjon av apistogramma yngel og rett som det er vokser det opp Nannostomus beckfordi yngel også.

Fart66
Loffa jeg har [I]Nannostomus beckfordi[/I] sammen med Apistogramma cf. eunotus "Orangeschwanz/Orange-tail" Det er minimalt med predasjon av apistogramma yngel og rett som det er vokser det opp [I]Nannostomus beckfordi[/I] yngel også.



Tom anbefalte meg å flytte dem da jeg sa det stadig forsvant rositae yngler. Er visst en av de som sannsynligvis tar yngler. Har rositae yngler igjen nå, og håper det denne gangen blir noe ut av det. Har ikke hatt flaks med denne arten tidligere
Dicrossus maculatus
Her er en liten oppdatering på Dicrossus maculatus .

Ser ut som om de begynner å bli litt husvarme og er framme mer en det de var de første dagene.

Har prøvd masse forskjellig frossenfor de første dagene og alt ser ut til å gå ned på høykant. I dag var første dagen jeg skulle prøve tørr for, de ar ikke kresne i matveien og tørr foret ble hurtig fortært det også.

Her er et bilde av en av hannene.

[External Image]
Flott bilde! Nå var det på tide med litt sladder fra den nye arten
Ja at det var et knall bra bilde er helt sikkert

Fikk endelig se sp Nadelstreifen hue nr 2 med ynglene i dag på noe mer åpent terreng.

Fikk også tegningen av den avdøde rositae hannen min fra Wales i dag. Utrolig fornøyd

Leikinga til barlowiene forrige dagen ser en resultatet av på bilde 3. Veldig fornøyd =)
Utrolig fin tegning Loffa
Tøff påske.
Lite fri masse jobb i påske, endelig litt tid til å nyte resultatet.

Tømte kontoret og malte vegger, la nytt gulv, laga en enkel akvariebenk så flytte alt tilbake, eller nesten alt.
Alt egentlig gått greit, tok bare dobbelt så lang tid som prosjektert.

Men i dag ble det fylt vann i et nytt kar, det er alltid gøy. Men som jeg strevde med ytterfilteret, har brukt timer før jeg endelig fant feilen. Fikk ikke pumpa til å starte ordentlig, har vært borti det tidligere med ytterfilter, men klart å få det til ganske fort.
Ikke denne gangen nei.

Fant da tilslutt ut at det kom falskluft inn i den delen av eheim instalation kitt på innsuget som var over vann. Jeg hadde presset røret for langt opp

Her er et bilde på resultatet av den nye akvariumbenken.
Blir så klart Apistogramma der også

[External Image]
Flott kar i bunnen RHD! Håper du følger opp med bilder av det på toppen .
Sist men ikke minst: hvilken art er så heldig å havne i det habitat da???

S
Takk for det Simen.

I det nederste karet går det en gruppe med Dicrossus maculatus og en gruppe med Nannostomus eques pluss litt annet.

[External Image]

I det nye karet blir det en gruppe Nannostomus av ett eller annet slag, muligens Nannostomus marginatus men avhengig av hva men kan få tak i.

Og så klart blir det en Apistogramma i nykaret, men har ingen spennende på hånden for tiden så må holde øyne åpne i tiden framover.
Jakt på levendefor 1.0
Nydelig vær, ny dafniehov klar. Alt lå tilrette for en fin dag på jakt etter litt levendefor til fiskene.

Hadde peilet meg ut en liten dam i nabolaget. ca 1 km fra der jeg bor.

Startet med en liten orienteringsfeil, men korrigerte kursen og kom fram til dammen

Bilde 1 av dammen.
[External Image]

Startet med hoven masse levende i vannet, men ikke noe jeg kjente til, ingen dafnier eller svarte mygglarver. Men masse slike

Bilde 2.
[External Image]

Disse så litt skumle ut med den piggen frampå hodet. Tok likevel med ett glass hjem, i tilfelle det kunne brukes som for. Etter hektisk googling kom jeg fram til at det var larver av fjærmygg. Og at dette er populær mat til ørret så da ble det testa på innendørs fiskene også. Og det slo an.


Bilde 3. Fjærmygg larver, legg merke til den kroken frampå hodet.

[External Image]
Dæven, den kroken så uvennlig ut! Merket fiskene noe til den kroken?
Jeg var litt bekymret for den kroken jeg også, men størrelsen på disse larvene i forhold til fisken er stor, det vil si larvene er veldig små i forhold til fiskene som fikk de som for. Fiskene så ikke ut til å bry seg om den.

Alle larvene ble raskt spist opp.
Stygge som fy, men så lenge fiskene kan og digger det er vel alt topp.
Spennende og flotte bilder.

I apisto gruppa mi på FB hadde vi oppe en tråd for ikke så lenge siden som gikk på foring av røde mygglarver, og det kom frem at dem også hadde en krok som kunne være farlig for apistogramma. Den kunne hekte seg opp.

Jeg ble litt tatt av skremselen etter å rett etterpå miste elizabethae hua mi. Men kunne lese etterpå at elizabethae IKKE skulle ha røde mygglarver.

Tror også at Tom ville gått inn i tråden min å advart mot røde om dette ikke var bra og fore apistoer med. Har i dag omtrent like mye sorte som røde mygglarver jeg forer med i tillegg til det andre.

Hva er ditt forhold til foring av frosne mygglarver?

Et vann rett borte over åkeren her, og en bekk frister til samme som deg her. Hvor lenge kan en oppbevare levende for som dette og på hvilken måte glør en det? Bøtte med lokk og noen små hul høres da ikke for lett ut lol
Jeg har aldri hørt eller lest noen steder at apistogramma ikke skal/bør spise røde mygglarver. Hvor har du lest dette?

Mitt erfaring med å fore med rødemygglarver er, bare positive, jeg har ikke hatt noen dødsfall hos noen fisker der jeg har mistenkt røde mygglarver som synderen. Jeg forer fiskene med røde mygglarver flere ganger i uken, litt sjeldnere benytter jeg også meg av frosne svarte mygglarver, hvite mygglarver, dafnier, cyclops, bosmider og artemia.

Men det ser ut til at røde mygglarver er favoritten hos de fleste av fiskene.


Det er bare å finne fram hoven Loffa og se hva du kan finne av levendefor til fiskene dine, ser at de liker seg i jakten på maten. Jeg skal intensivere jakten på levendefor i sommer, og er spesielt ute etter dafnier, men tar det jeg finner som fiskene kan spise.

Jeg har ingen erfaring med oppbevaring av levendefor annet en artemia, så jeg er selv på forsøksstadiet der, skal prøve meg på hold av dafnier eller cyclops om jeg klarer å fange noen.
Svevemygg = hvite mygglarver
Da her jeg funnet ut litt mer om de mygglarvene jeg fanget i går. For det første skrev jeg feil navn på dem det er larver fra svevemygg. Og det er de som går som navnet hvite mygglarver i frossendisken

Da har jeg fått oppklart det.
En av adminene i gruppen min hadde et lengre innlegg for en stund tilbake om røde mygglarver og flere var av den oppfatningen av at det med denne kroken de hadde hunne henge seg opp og stoppe i halsen deres. Vet ikke om Tom kunne utdype bruken av røde mygglarver om han er innom

Er temmelig sikker på at det var røde mygglarver som tok livet av elizabethae hua mi. Men så kunne jeg i ETTERTID lese at de ikke skulle ha det denne arten, her på AF i arts beskrivelsen
Artige jakt-bilder RHD! Småcreepy skapninger hahaha

S
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap