Da er jeg i gang (side 32)

Ende flere bilder av en perfekt samboer til apistogramma nemlig Nannostomus marginatus


Her er en del av gruppen på 40 stk
[External Image]

Utrolige detaljer på denne fisken
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nannostomus marginatus litt av noen hoppere.
Mine Nannostomus marginatus går i et akvarie med nesten heldekende glass. Kun noen hjørner som er åpne, og der hopper Nannostomus marginatus ut har mistet 3 stykker før jeg oppdaget det og tettet hullene.

Ellers har de vokst godt og blitt enda mer fargefulle en det de var.
Ser også at mine eques og beckfordi går høyt i skorpa. Eques kanskje noe høyere men har ikke sett antydninger til at disse to hopper noe spesielt.

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med N. beckfordi da de er en av få nannostomus som kan ta yngler. Har vel egentlig ikke noe kar jeg ikke ønsker oppdrett i. Kunne evnt hatt dem i et kar med en apisto art med ungfisk =)

Varmekolbe problem igjen
Jeg har både Nannostomus eques og Nannostomus beckfordi har ikke hatt noe problem med at de hopper, men både Nannostomus minimus og Nannostomus marginatus har hoppet ut av akvariet.


Varmekolbe problem igjen

På torsdag la jeg merke til at det nye akvariet var utrolig varmt, har ingen termostat i det akvariet heller ingen fisk enda. så at varmekolben var på selv om det var mye varmer en karet under. Trakk ut støpslet tok ut varmekolben.

Det tok litt tid å få ned temperaturen i karet pga det herlige været som har vært de siste dagene.

Så i dag under vannbytte skulle jeg sjekke ut tilstanden på varmekolben,
bare for å bekrefte at termostaten var defekt. Satt kolben i en bøtte med vann, det boblet litt så gikk sikringen. Ny respekt for strøm og vann, nå blir det innskjerping på rutinene med å trekke ut eventuelt slå av strømførende ting i akvariet når jeg holder på i det. Skumle saker dette.
Ny nannostomus på vei
Da venter jeg på Nannostomus cf.marginatus, har enda ikke funnet den apistogrammaen jeg vil ha i det karet, prøver å finne en som naturlig er å finne med Nannostomus cf.marginatus(skal være fra Peru)

Nye fisker i hus noen bilder
Her kommer noen bilder av mine nye fisker.

Først bilder av en blindpassasjer i posen med VF Nannostomus cf.marginatus (Peru)


Her kommer noen bilder

[External Image]

[External Image]
[External Image]
Vf nannostomus cf. marginatus (peru gold)
Her er noen bilder av de nye VF Nannostomus cf. marginatus (Peru gold)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Et litt uklart bilde men syntes det var litt spesielt med den røde flekken midt på.

[External Image]

Og et bilde av mine Nannostomus marginatus bare for å vise forskjellen på dem

[External Image]
Tabbe, brukte hov fra et kar med svevealger når jeg fikk de nye fiskene som skulle i det nyeste akvariet. Nå to dager etter er også dette akvariet infisert med svevealger
Noen bilder av dicrossus maculatus
Først et av en Dicrossus maculatus hanne som flytter blad på jakt etter mat

[External Image]

Dicrossus maculatus hunne

[External Image]

Dicrossus maculatus hanne

[External Image]

Dicrossus maculatus nærbilde hanne
[External Image]

Dicrossus maculatus nærbilde hunne
[External Image]
Disse er knallflotte! Krysser fingre for lek på disse
Ja de er utrolig flotte, hadde vært gøy med lek, men er litt uheldig med sammensetningen,
trodde jag hadde 3 hanner og 2 hunner, men det viser seg at det er kun 1 hunne. Og jeg har ikke et ledig kar å sette ett par i for tiden.


Endelig litt videre i prosjektet.
Har nå kommet noen fisker oppi akvariet
det er 25 stk VF Nannostomus cf. marginatus
og 20 stk Otocinclus macrospilus
Det jeg mangler nå er en Apistogramma som passer sammen med dem.
Klarte nesten å skaffe Apistogramma paulmuelleri før sommeren men det gikk i vasken.

Bilde av akvariet, den klasen med Javabregne (Microsorum pteropus) skal egentlig være bak og til venstre i karet men siger framover, må prøve å feste den bedre.
[External Image]
Nydelige disse dicrossus maculatus
Du tar utrolig fine bilder, koselig å følge med i tråden din.
Takk for det Cathy

Dicrossus maculatus Er en virkelig spennende fisk. Oppførselen er virkelig fascinerende. Jeg har 4 hanner og ei hue og så langt ingen tegn på lek.


Vf nannostomus cf. marginatus
Bilder av VF Nannostomus cf. marginatus med rød flekk.

Har nå sett at flere av VF Nannostomus cf. marginatus jeg fikk har en rød flekk på siden. Det er en slik flekk på ihvertfall 4 av de 25 jeg har.

Her er noen bilder

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Røde flekker..
Slike røde flekker hadde mine gullbarber, som jeg kjøpte på dahl dyreriket i Moss for ca 3 uker siden også... De røde flekkene er borte nå, Vet du hva de er? Ble jo nå veldig nysgjerrig
Hei Bjørnemann

Jeg er ikke sikker på om det er en del av fargen på fisken (skjellene) eller om det er noe som vises igjennom. Har hatt de i nesten 3 uker og de med denne røde flekken har hatt den hele tiden.

På dine gullbarber hadde de flekken lenge?
Fart66
Hei Bjørnemann Jeg er ikke sikker på om det er en del av fargen på fisken (skjellene) eller om det er noe som vises igjennom. Har hatt de i nesten 3 uker og de med denne røde flekken har hatt den hele tiden. På dine gullbarber hadde de flekken lenge?


Nei... de kom etter noen dager på noen av barbene, og forsvant etter 4 dager tenker jeg...
Fiskene virket friske og raske ellers også, og alt er vel med de enda... Men de flekkene var prikklike... derfor jeg nå ble nysgjerrig.. hehe
Nå ble jeg også virkelig nysgjerrig på hva dette kan være. Da blir det googling
Nannostomus marginatus
Har i de siste ukene lest alt jeg kunne finne om Nannostomus marginatus og hvordan få lek og yngel på dem, fant blant annet ut at de er egg-spredere og ikke går av veien for å spise egne egg og avkom.

I karet de går er det en del Apistogramma trifasciata i forskjellige størrelser, og
det er tett med flytplanter nesten over hele overflaten.

Hva ser jeg blant disse plantene etter foring i kveld, jo en Nannostomus marginatus yngel på ca 1 cm. Sprang etter kameraet men da jeg kom tilbake var den borte. Så etter den i lang tid men så ikke snurten av den. Håper å få tatt bilde av den.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap