Da er jeg i gang (side 34)

Tusen takk for det Simen, heldig med det bilde ja

Her kommer noen bilder av Nannostomus marginatus yngel.

Denne yngelen på disse bildene er nå i en spennende tid, der den dras mot lysten å svømme med de voksne fiskene, men fortsatt gjemmer seg i flytplantene fordi den er litt liten og må passe seg for de største Apistogramma trifasciata
Den på bildene er rett over 1 cm lang og ligner nå helt på en miniatyr av sine foreldre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Andemat i akvariet er det noe problem da?
Andemat i akvariet er det noe problem da?

Har lest om flere som har slitt med andemat (Lemna minor) i akvariet sitt, og at de har hatt problemer med å få fjernet dem igjen, jeg har egentlig ikke helt skjønt at det kan være noe problem.

Det er da kun snakk om akvarier og ikke store innsjøer. Så som dere skjønner har ikke jeg hatt problem med andemat i mine akvarier. Fram til nå

Var klar over at det var med andemat i en pose fisk jeg hadde fått tak i, men de skulle jeg fjerne før de kom i akvariet, og kom det noen i akvariet var det jo bare å plukke dem ut.

Alt så fint ut de nye fiskene trivdes, ingen tegn til andemat, helt til plutselig for tre uker siden, under vannbytte så jeg det fløyt noe i vannskorpa, og riktignok der så jeg to tre andemat flytende, ok det er bare å ta de ut, som sagt så gjort de ble plukket ut. Problemet løst.

Ved neste ukes vannbytte så jeg litt ekstra etter for å forsikre meg om at det ikke var noe andemat igjen, hva så jeg jo ti til tolv stykk flytende i Gulrotgresset, hmm merkelig, men ingen panikk enda. Plukket ut de jeg fant og puttet noen i ett glass med akvarievann for å se hvor fort de formerte seg.

Sjekket grundig før jeg fylte på nytt vann, igjen overbevist om at det denne gangen ikke var noe andemat igjen i tanken.

Fulgte med andematen i glasset men ble ikke imponert over andematens formering, kunne ikke begripe at denne skulle være så vanskelig å bli kvitt.

I går var det igjen tid for vannbytte, og da kjente jeg lett panikk krype opp i hodet på meg, masse andemat fløyt i akvariet, hadde fulgt med hele uken om jeg så noe underveis men ingen ting.

Nytt forsøk på å fjerne dem, tok bort endel av flytplantene de holdt til blant, plukket alle de nye jeg fant og så også at endel festet seg til glasset når jeg tømte ut vann, så jeg sørget for at de også ble fjernet, gikk nøye igjennom alt og hadde ikke opp vann før jeg var "ganske sikker på at nå var problemet løst" Det får neste helgs vannbytte vise.



En uskyldig liten plante med ingen onde hensikter i det hele tatt, bare å overleve som best den kan i de situasjoner den kommer opp i.

Hvordan kan den være så irriterende

[External Image]

Det er jo egentlig en ganske fin plante som med fire blader kan minne litt om en sommerfugl



Ei reke i akvariet
Har ei lita reke i et av karene, den er nesten aldri å se (enda så rød den er), så da den dukka opp i kveld ble det noen halvdårlige bilder før den igjen forsvant i dypet.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Herlig innlegg om andemat hahaha
Apistogramma norberti
Takk for det Simen

Før jeg gikk til anskaffelse av Apistogramma norberti leste jeg flere steder på nett og i bøker at Apistogramma norberti var en veldig sky apsitogramma som sjelden kom fram, at den likte seg best i skjul og bare tidvis dukket opp. Den følte seg tryggest når den hadde masse skjulesteder. Så jeg puttet masse blader av eik og cattapa i akvariet, masse røtter og planter, både flytplanter og planter festet i bunnen.

Men til min store forundring, disse vilt fangede Apistogramma norberti
var verken skye eller redd for fotografen, de er framme så å si hele tiden.

Her er et bilde fra mating, de er helt oppe i vannskorpa når det er mat å få.


[External Image]
Mange apisto arter får disse sorte flekkene og har selv blant annet cf huascar med dette. Tom har sikkert forklart meg hva det er, men kan du gi en grei kortfattet årsak. Av og til får jeg spørsmål om dette, men må bare si desverre.... jeg vet ikke lol
De svarte flekkene har jeg fått forklart er parasitter, fiskene med blir spist av fugler som fullfører syklusen til denne parasitten.
Fart66
De svarte flekkene har jeg fått forklart er parasitter, fiskene med blir spist av fugler som fullfører syklusen til denne parasitten.



Okay. Mulig jeg kan få en litt mer dyp forklaring av Tom om hva det kommer av at bare noen får det, om det er arvelig, smittsomt etc. Takk skal du ha =)
Fart66
[IMG]http://i1138.photobucket.com/albums/n521/rhd6/Apistogramma%20norberti/anor_zps9fd859cb.jpg[/IMG]


Nydelig bilde av en flott fisk.
Tusen takk for det Fosser.
Rømling
Her er litt action da en apisto unge rømte da foreldrene fikk mat.


Mor oppdager rømlingen
[External Image]
Ikke så lett å få tak på.
[External Image]


Fått smaken på frihet kanskje?
[External Image]


Endelig mor har fått tak i rømlingen
[External Image]
Flotte bilder og et herlig øyeblikk å få det festet på bilder =)
Tusen takk for det Loffa, ikke bestandig man har kameratet klart til å få festet slike opplevelser på bilder.
For et kodak-øyeblikk, absolutt herlig RHD!!! Å få prikka inn en sånn er bare helt rått
Hehe Fikk backflash til en toåring på rømmen, prøver for enhver pris og komme unna Flotte bilder, og for ei knallgul hue!
Tusen takk alle sammen.




Her kommer noen flere bilder av det samme akvariet

Hannen i to forskjellige humør.
[External Image]
[External Image]

Bilder av yngel
[External Image]
[External Image]
Apistogramma norberti
Det har liksom ikke blitt noe action i Apistogramma norberti karet,
jeg prøver å skape muligheter for huler for dem uten bruk av mer kunstige metoder, slik som av kokosnøtter. Men det har liksom ikke helt slått til i dette akvariet. Kanskje den dominante hunnen er kresen

Uansett det skjedde ikke noe i akvariet, så jeg fant fram en hule som jeg ikke har brukt på en del år og satt den nedi karet ved for ca en uke siden. Det så dårlig ut de første dagene men på torsdag hadde det skjedd noe, den dominante hunnen hadde flyttet inn og begynt å grave for å gjøre hullet mindre tilgjengelig. Samtidig som hun prøver å lokke den dominante hannen inn. Men nå har han plutselig funnet en annen plass han vil bo, og han er ikke i det hele tatt interessert i å bli med inn i hula. For å gjøre dramaet komplett har den ikke dominante hannen ikke de samme problemer med kokkosnøtt hula og vil gjerne bli med inn.

Det er noe det dominante paret absolutt ikke liker.


Bilde av typisk husfrue aldri fornøyd med innredningen, så det er alltid tid for oppussing.
Og en Nannostomus cf.marginatus.

[External Image]


Lenge siden sist, men nå har høstmørket satt inn og mindre å finne på ute om kveldene så da får jeg mer tid til å nyte fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap