Da er jeg i gang (side 4)

Etter å ha vært borte noen dager i jula, blei jeg overasket da jeg så i karet til apistoene, en liten apisto unge svømte rundt, må være en fra et kull som for meg var helt ukjent. Så nøye etter men det var kun den ene jeg kunne se.

Jeg lå også merke til at det var tydelig markering av revir av den største av apistoene må følge med på om det er egglegging på gang eller om det har blitt lagt egg, vanskelig å se inn i hula han vokter.
Syk corydoras paleatus
En av Corydoras paleatus, som har vært litt pjuskat helt siden jeg kjøpte den
set ut til å ha blitt værre, i tilleg til en litt rar holdning er den nå også blitt
rød (blod) i gatt området.

Må google litt for å se om det er noe som kan gjøres for fisken.

Etter å ha gjemt seg over ei uke i ei kokosnøtthule kom apisto hua fram med ungene sine, kom hjem fra jobb i går og så at åpningen til kokosnøtthula var gravdopp, så så jeg ei mager hissig apisto hue jaga fikser rund om kring.

Så litt nærmere og så noe smått som beveget seg på sanden, kom de for langt vekk fra hua tok hu dem i munnen og putta dem tilbake på en tryggere plass.

Far sjøl patruljerte litt lenger vekk fra unga og var mer halvgjertig i vakta si,
mora var som en torpedo, aldri sett hu svømme så fort før. Så ut som hu blei skutt ut av en kanon.

Har desverre liten tru på at hu klarer jobben på sikt da det er mange
sultene naboer i karet, men får håpe at noen klarer seg.
Utrolig nok så er det fortsatt en håndfull apisto unger som lever, selv om jeg
så storebror forsyne seg av 2 stykker i dag ettermiddag. Telte nettopp 5 unger og med litt flaks er det noen jeg ikke så.

Nå beggynner et annet problem hvordan få matet disse ungene, med alle de andre fiskene i karet blir det ikke lett. Kjøpte en pose avskalla artemia egg,
som absolutt ikke funka, så små ut til de kom i vannet da klumpa de seg bare sammen. Blir litt googling i kveld også.


Kjøpte ett par vallisneria americana "mini twister" til 128 literen på lørdag, for å bytte ut kjempe vallisneriaen som rett og slett blir alt for stor i 128 literen.
Selv ved iherdig klipping.

Hydrocotyle leucocephala
I begge akvariene mine har jeg endel Hydrocotyle leucocephala, jeg synes det er en fin plante.

Det som er litt merkelig er at i 63 literen voksr og trives den som bare det og trenger regelsemmig luking for at den ikke skal fylle karet, men i 128 literen ser det ikke ut som den trives like godt, blekere i fargen og deler av planten
har problemer med å holde seg flytende.

Begge karene har samme temeratur og vannverdier.
Forskjellene er at i 63 literen er det glasstopp før lysrøret og hmf filter, i 128 literen er det heldekende topp uten dekkglass, og ekserternt filter.

Skal prøve å plante noen i bunnen i 128l og se om de trives bedre da.

Noe jeg har lagt merke til i begge karene er at denne planten sine blader ikke liker så godt å komme under vann med de bladene som har kommer over vann.
Apisto unger
Kom hjem fra arbeid i går, og skulle ta en titt på hvordan det gikk med apistogramma fruen med barna, som helt siden de kom ut fra hulen har holdt til rund hulen, i det venstre hjørnet av karet foran hmf filteret.

Ingen mor eller unger å se men en ivrig storebror leita igjennpom løv og mose. ja ja tenkte jeg det var vel som forventet. Begynte å se om jeg kunne finne mora, hu var å se i motsatt ende av karet, så da regnet jeg med at
ungene var blitt mat for de andre fiskene.

Men så plutselig så jeg noe som svømte rett over sanden, kunne se 3 unger.

Mor hadde nok å gjøre med å holde sultene fisker unna. Merkelig at hun
fra å ha ungene i det hjørnet med flest gjemmesteder til det området i karet med det eneste åpne området.

Er det ungene eller mora som avgjør hvor de skal være.

Nesten panikk idag rett før jeg skulle ut med de to største unga på ski tur, coryene i 128l så halv døde ut alle sammen og en spesielt, de andre fiskene så ok ut.

Det var dags for vann bytte og det er fult av vill gupyer i karet, så det første jeg tenkte på var mye No3 Nitrat, ba unga kle på seg mens jeg tok en no3 test. Mens testen stod de 10 minuttene den skulle før avlesning og unga begynte å bli utolmodege, så jeg fargen på testen bli rødere og rødere.
så ut som den raskt nermet seg 100mg/l absolutt ikke bra.

10 Minutter var over og det så mørkt ut (mørk rødt) men heldig vis viste det seg at nitrat nivået ikke var så ille (rett over 25mg/l) og det begynte å bli liv i coryene igjen, så trolig hadde de bare en liten siesta før neste økt med søking igjennom sanda.

Nettopp tatt vannbytte i karet og ser at det er på tide å rengjøre slanger og matte filter i 128 literen også. Jeg tok ut over 50 vill guppyer fra karet
de har formert seg utrolig og det er trolig rundt 50 stk igjen med alle store og små. Må gjøre noe med dette liker dem veldig godt men de er nesten som ugress. Må vurdere om jeg jan få satt opp ett eget kar til dem.


Ellers er det ingen unger igjen i apisto karet alle er nokk blitt spist opp
Apisto hua er i dag i full gang med kull to, det første kulle blei mat til ti andre
fiskene i karet, men denne gangen ser det ut som det går meget bedre
det er nå mellom 5 og 10 som fortsatt har klart seg i nesten 2 uker utenfor hula.

Hua begynner å bli veldig tynn ser ikke ut som om hu klarer å spise særlig
i nærheten av ungene, bare spytter ,aten ut igjen når hun får det i munnen.
Muligens naturlig siden hu aktivt driver å flytter unga med munnen rundt i karet og om det er noen som kommer for langt unna.

For enda å øke muligheten til yngel og mor tok jeg å fjerna en god del av naboene i karet. Skulle gjerne ha fjerna enda flere men har ikke plass til dem.

Har prøvd å ta blider av apisto yngelen med macro linse men det er utrolig vanskelig å ta bilder av, satser på at øvelse gjør mester.

Så langt ser det ut som om yngelen klarer å finne seg mat selv, men lurer på hva jeg skal gi dem etter vært som de blir større, nyklekt artemia, avskalla artemia egg hmm.

En annen ting jeg må finne ut er hvor lenge mora passer på ungene sine.


Video apistogramma med yngel
Her kommer en video av apistogramma hua med yngel, ser såvidt yngelen under henne og til venstre.

Mot slutten kommer Apisto hannen innom og hu viser seg fram med en dans.



<embed src="http://www.youtube.com/v/-K7Skx2Mv94&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Rens eheim 2224
Eheim 2224 pumpa har nå stått i ca ett år, og har begynt å vise tegn på at den trengte en rengjøring.

Slangene til og fra pumpa blei rengjort og det hvite filteret blei bytta.
Lett rens av blåfilteret og kassene med filtermaterial.

Utrolig hvor mye mer trykk det blei på utblåsningen etter rengjøringa.
Ut strømmen har den siste tia stått på maks men etter rengjøringa måtte
jeg ned på halv kraft og likevell er det nesten strom i karet.

Etter at jeg fjernet en del av fiskene i 63 literen for at det skulle bli lettere
for apisto hua å passe ungene, er det blitt full krig i karet, Fra å være forholdsvis harmonisk med kun lett jaging, har nå apisto far virkelig
tatt tak i sakene, og helt endret oppførsel. Fra bare å kruse rundt i karet og om virkelig nødvendig jage litt på noen som kom han for nære til nå aktivt å jage på fisker.

Fant en helt utslitt stakkar oppe på toppen av Hydrocotyle leucocephala
blad. En annen har tydlig sår på toppen av hodet.

Ikke hatt slike problemer før jeg reduserte fiskeantallet i karet.
Apistogramma wangenflek unger
Da er det 2 huer av apistogramma wangenfleck som har unger,
fra hu med det første kullet er det minst 3 som lever og jeg så spiste
avskalla artemiaegg i dag.

Det andre kullet er det litt flere overlevende enda og jeg kunne telle minst 6
trolig flere.

Skulle hatt flere kar, men avtalen med madammen var maks 2.

Skal prøve å få tatt noen bilder av apisto ungene.
Bilder av apistogramma wangenfleck med unger
Her kommer det 3 bilder av Apistogramma Wangenfleck med unger

Første bilde den stolte mor med det eldste kullet.
Det andre bildet er av mor med ungene dager etter at de komm ut av hula.
Bilde tre er ett litt uklart bilde av en av ungene i dag.
Apistogramma wangenfleck
I dag har den største hua av apistogramma sp wangenfleck trolig adoptert
de gjenlevende fire ungene til den minste hua. Jeg vet ikke om dette er vanlig, men det er nå flere unger i flokken til den største hua samt at det er
i værtfall 3 som skiller seg it ved at de er en del større en de andre ungene.

Etter denne eventen har den minste hua mista Territoriumet sitt til den større hunnen. Den minste hadde et klart tryggere og bedre Territorium en den større. Det er tydelig noe på gang i balansen i karet nå når hu må finne seg et nytt område.

Sendte inn noen bilder av Apistogramma sp ´wangenfleck´til fiskedatabasen,
etter at jeg hadde gjort det begynte jeg å sjekke noen bøker samt internett
om jeg kunne finne noen andre bilder og beskrivelse av den.
Fant mange spennende Apistogrammaer som jeg kunne tenkt meg, men også
noen bilder av Apistoer som minnet svært på mine.

Så det førte til at jeg begynte å tvile på om det var rett ID på den jeg hadde.
Med utmerket Hjelp av Mike Wise, har jeg i dag endelig fått bekreftet igjen
at det er Apistogramma sp ´wangenfleck´, Så nå sitter jeg å håper et ett eller flere av bildene bilr godkjent for fiskadatabasen.


Hekta på apisto
Har nå blitt totalt hekta på apsitogramma, har hatt dem høyt på lista hele tiden, men lest og studert dem mye de siste halve året og kan ikke få nok.

128 literen vil nå bli omgjort til et hjem for en apistogramma enda ukjent hvilken men jobber med saken.

Har bestilt meg to bøker
1 "American Cichlids 1: Dwarf Cichlids"Horst Linke; Hardcover;
2 American Dwarf Cichlids. New A-Numbers, Habitat, Care and Reproduction Item Number..003449

Kunne også tenkt meg denne
Die Buntbarsche Amerikas 2. Apistogramma und Co. (Gebundene Ausgabe)
Men droppa tysken etter ett halvt år på ungdomskolen så jeg vil ikke kunne forstå så mye av det som står i den

F

Høres bra ut om det er flere som vil holde litt sære apistoer i området. Det er jo noen arter man kan velge blant Har du noen favoritt?

Mike Wise har oversatt teksten til Buntbarsches band 2 apistogramma und co til engelsk Med endel egne kommentarer og henvisninger. Det er mulig å få tak i engelsk tekst om du kjøper denne boka. Min tysk fra videregående var ikke til særlig mye hjelp når jeg prøvde meg på den tyske versjonen.
Ingen klare favoritter men ser at imazon har Apistogramma iniridae
på sin liste fortiden. Den frister.

ellers er det jo mange fine de har på TAM lade fortiden
Ap. Trifasciata, hongsloi, vieja rød, agazzi, baenschi VF

Av disse ligger vel Ap. Trifasciata og baenschi VF høyest på ønskelisten.
Skal se om jeg får tatt meg en tur dit til helga.

Litt skeptisk til baenschi VF, da jeg føler meg litt for fersk til VF enda, er vel litt vanskeligere å få til å trives??

Også mange andre jeg kunne tenkt meg, men ikke plass til så mange

Hva synes du om Buntbarsches band 2 apistogramma und co?
er den verdt å kjøpe med engelsk oversettelse?
Apistogramma baenschi
Da er det kommet i hus noen Apistogramma baenschi VF.

Hadde før turen til butikken bestemt meg for
Apistogramma trifasciata om jeg kunne finne båre hunner og hanner, men som ohr hadde skrevet så var det nok bare hanner

Men i karet med Apistogramma baenschi, så det ut som om det var både hunner og hanner så da ble det denne fisken.

Der er nå nettopp sluppet oppi sitt nye hjemm, siden har jeg ikke sett hannen, men hunnene stikker hodet fram i ny og ne.

Skal prøve å få tatt noen bilder av dem når de kommer litt mer fram.

Det er en ph i karet på 6,8 men siden Apistogramma baenschi trives i surere vann er jeg i gang med å øke surheten i vannet, litt usikker på om jeg skal legge meg rundt 6,5 eller 6.0
gratulerer med flott fisk. Gleder meg til å se bilder.


Buntbarsches er definitivt verdt å kjøpe


Bilder av de nye apistogramma baenschi vf
Da her jeg knipset noen bilder av de fine men skye Apistogramma baenschi VF.

1. Det første bildet er av en av hunnene.

2. Det andre bildet er av Hannen

3. Bildet er av to hunner som har en liten krangel om hvem som her høyest på rangstigen.

Håper å få tatt bedre bilder når de er blitt litt mer vant til sitt nye hjemm.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Helgesen
Reklame for plussmedlemskap