Da er jeg i gang (side 5)

Ble anbefalt å prøve arctic zooplankton til fiskene, skulle være veldig bra til å få fiskene til å farge ut, og det skulle ikke grise så mye som røde mygglarver.

Så jeg kjøpte ett brett. Skal prøve det i dag, blir spennende å se om
Apistogramma fiskene liker denne maten.

Arctic zooplankton prøvd
Da har alle fiskene mine fått prøvd arctic zooplankton,

På pluss siden ingen søl som med røde mygglarver, fin størrelse på zooplanktonen (2mm)

Men de som skulle spise dem var ikke like imonert,

vill guppy som vanligvis spiser alt var lite interessert.

Corydoras paleatus spiste det men ikke med samme entusiasme som annet for de får. Tok lang tid mellom vært plankton de spiste.

Ap sp wangenfleck var ikke interessert.

Ap sp baenschi prøvde å spise men kom ut igjen.

Ancistrus ikke interessert.

De eneste fiskene som spiste seg gode og runde av arctic zooplankton var
Neon Tetraene, de likte arctic zooplankton.

konklusjon:
Ikke en slager i hos mine fisker måtte slammsuge karet til Ap Wangenfleck
var strød med plankton i hele karet.

Tror ikke jeg kommer til å kjøpe dette til mine fisker igjen.





Jeg har blandet det inn i frossenforet mitt, det var heller lunken interesse her også. Malt og blandet med hvitløk og godsaker spiser de det med stor appetitt. Men da kan jeg vel like gjerne kjøpe reker til 15 kroner kiloen på prix?

Jeg hadde håpet at du fikk bedre respons og at mine bare var litt bortskjemte.
Blei litt skuffa når fiskene ikke likte zooplanktonet
Ikke noe sølevann eller groms fulgte med, så det var litt leit at det ikke ble bedre motatt.

Muligens det er en "Acquired taste" type mat for fiser ???
Noen bilder
1. Et bilde som viser litt av potensialet til Apistogramma sp baenschi hannen
satser på en fulltreffer neste gang.

2. Hallo

3. Ei Apistogramma sp baenschi hunne
Fart66
Muligens det er en "Acquired taste" type mat for fiser ???

Hm, er dette en ny type co2 anlegg jeg ikke har hørt om?

Men det var litt rart at de ikke likte det.
obs!! var litt rask ute med den der, en skriverfeil som blei litt artig.

Ikke like flink til å lese over posten bestandig

Apistogramma baenschi vf og tørrfor
Etter kun å gitt de nye Apistogramma baenschi VF frossen for ville jeg prøve med litt tørrfor i dag, som er populære hos apistogramma wangenfleck.
(brine shrimp sticks og TetraChichlid mini granules)

Apistogramma baenschi VF viste ingen interesse for brine shrimp sticks,
dette er det mest populære tørrforet jeg har brukt til AP wangenfleck.

TetraChichlid mini granules blei prøvd men spytta ut. Så det blir nok å fortsette å mate dem med frosne røde mygglarver som er favoritten
og prøve å få fram litt levende artemia til dem i påska.

Apistogramma baenschi VF har en ganske forskjellig oppførsel en ap wangenfleck de er mye mer aktive og svømmer mer rundt i karet. Selv om det ser ut som særlig den ene hua har dannet seg et område som hu passer på.

Ett annet snedig ting jeg ser de gjør under forin med røde mygglarver er å fylle munnen med røde mygglarver så svømme til et fredelig sted i akvariet spytte dem ut for deretter å spise en etter en. Dette ser så merkelig ut at jeg skal sette opp et kamera en dag for å prøve å filme det.
Strømpe med torv i karet
Nå her jeg hatt en torvstømpe i 128 l i en uke, målet var å senke ph fra rett under 7 til rundt 6.5, for at det skulle bli bedre forhold for de nye Apistograma baenschi VF, Har lest at de er fanget i så surt vann som 4,5 men at de kan gå opp til 7,5 i kortere perioder.

Som man kan se i bilde en har ph sunket til 6,0 kun med torv i ei strømpe.

Målte også nitrat se bilde 2 som er på grensen til det jeg ønsker.
Sammen med po4 som jeg også målte ser det ut som om det kan være litt for gode forhold for alger.

Blir nok et stort vannbytte i dag.
Dwarf cichlids bok
I dag kom den ene boka om Apistogramma i posten,

Dwarf Cichlids A handbook for their identification, care and breeding
av Horst linke og Dr. Wolfgang Staeck.

Har bare rukket å bla og lese litt i den så langt, men førsteinntrykket er
at dette vil være en fin bok med informasjon på de artene som er nevnt i boka, det er nok en av svakhetene til boka, antall apistogramma som er med i den (51 forskjellige apistogramma) pluss en del andre dverg cichlids.

Denne versjonen av boke er fra 1994 og oversatt til engelsk fra det fjerde opplag av den tyske boka fra 1984. Så det er nok grunnen til at det ikke er med flere en de 51 apistogramma artene.

Har lest at de fleste av identifikasjonen i boka skal være korrekte, og de er godt beskrevet så langt jeg har sett.

Mange fine bilder og kart over utbredelse av de forskjellige fiskene.

Litt tall

232 side
152 bilder
43 tegninger
28 tabeller
69 kart
og 48 Bokreferanser

Gleder meg til å få studert denne boka litt nærmere for å få enda mer kunskap om de fantastiske Apistogramma.


ps. la nettopp merke til at jeg har skrevet navnet apistogramma feil mange ganger i tidligere inlegg skjemmes over det









Drømmen om det nye karet
Som mange har erfart blir det ikke nok akvarium, og siden jul har jeg drømt om et kar med stort bunnareal. Har klart å overtale fruen om at det er jo plass til ett kar til ved siden av 63 literen i trappeoppgangen.

Det jeg har som ønske er et kar på 120 cm langt. og ikke så veldig høyt,
planen er et kar med masse bunnareal til en flokk med Apistogramma
enda ikke bestemt hvilken men det er vel det minste problemet.

Og som mann må jeg si som "herr liker saker" i barne tv programmet med bestefar i lomma ooohhhh jeg liker ting man kan koble på pcen
og da jeg kom over den nye pumpa til eheim
Eheim Pro 3 2074 Electronic
ble jo ønske om ett slikt filter til karet også med på å gjøre det ekstra spennende. Man kan kjøpe til program og utstyr fo å koble pcen for styring og overvåkning av pumpa

Så mye drømming og planlegging i vente framover.



Se her ja nå begynner det å ta av...... Tror det er P.W. på apistoforum som har et baenschi kar på 3 meters lengde, skal se om jeg finner noen bilder av det.

Håper du får den pumpa, den hørtes intressant ut.

Hvor bredt og høyt er det der du tenker å ha karet?
En mulighet er å kaste ut det lille karet og sette inn skillevegger i et kar bygd på mål. Evt reol?

Hilsen Ola
Kar på mål
Det er desverre ikke mulighet til reol, plassen det er snakk om er i trappeoppgangen opp til loftet, der er den en "hylle" med ledig plass på rett over 120 cm, og en bredde på 38 cm. Ett kar med de målene hadde vært kult men desverre ikke mulig å få opp trappa, det har sikkert vært mulig å få
opp ett kar opp til 150 cm lengde.

Målene jeg hadde tenkt på karet er 120*35*35, har fått pris på det, så nå er det vurderer jeg om jeg har råd til det.

Vurderte ei stund å sette opp et langt kar med skillevegg, men har et ønske om et stort kar med mange Apistogramma av samme slag for å få et blikk på deres oppførsel og væremåte med mer boltringsplass en i de karene jeg har nå.

Vill guppy
Da er enda en ladning Vill guppy blitt gitt bort, liker dem utrolig godt, men
blir ikke nok plass til dem nå som det er kun apistogramma som gjelder.
Pluss det at de trives bedre i andre vannverdier enn det jeg vil ha i karene frammover.

Ellers har Hannen av Apistogramma baenschi VF gjort krav på litt over halve karet, og den ene hunnen har også ordnet seg et lite område i framdelen av karet, som hun ikke liker at den andre hunnen kommer innpå.
Se bildet

Hun skyter ut gjellene og blir meget mørk i fargen, absolutt ikke glad for besøk.
Apistogramma sp wangenfleck unger
Da begynner det virkelig å bli fart i de gjenlevende ungene av A. sp wangenfleck, så et par stykker pilte rundt da det blei servert rødemygglarver.
Trolig ikke mer en fem stykker igjen, men jeg synes det er bra med tanke på
alle fiskene i karet.

Hos Apistogramma baenschi VF blei det for første gang prøvd med frossen artemia i dag, de spiste det men ikke med lik iver som ved foring av røde mygglarver.

Må prøve litt mer forskjellig slik at de kan få en litt variert kost og ikke bare røde mygglarver.

Skal prøve å sette opp litt oppdrett av artemia for å se litt naturlige jakt instinkter hos dem, kan bli spennende.
Fest i 63 literen
Rett før lunch i dag så jeg hektisk aktivitet i 63 literen med A. sp wangenfleck og neontetra, så jeg tok en nærmere titt.

Alle fiskene minus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ som så uberørt ut. Hadde spise gilde på neontetra egg.

De som var villest var neontetraene, plutselig blei en mengde med egg spredd rundt i karet, alle fiskene spiste og koste seg, så at en av A. wangenfleck ungene prøvde seg på et egg også.

Hele seansen fra jeg oppdaget det til det var tilbake som normalt tog rundt 15 minutter, var rene orgien for neontetraene, en utrolig opplevelse å se dette, så tre av hunnene spre eggene sine med beilere og eggtyver på slep.

Ellers er jeg lettere irritert på meg selv, ved vannbytte i 128 literen, og litt alge fjerning blei det ei stygg ripe i glasset utrolig hvor fort det går om ma ikke passer på.
Kokosnøtt
I går under vannbytte i 128 literen satte jeg inn ei nylaget kokosnøtt hule i karet. Og i går kveld blei den insisert av A. baenschi hannen og noen små forsøk på å få den eine av damene med inn, hu var ikke helt uinteressert men
blei ikke med inn.

Blir artig å følge med framover om det blir noe eggelgging.
Hvordan fikser du det med lys på det karet med bestillingsmål?
Skal du ha armatur eller lys i fra taket?

mvh Kenneth
Lys
Hei

Har ikke helt bestemt meg enda, men det blir mest trolig en slags løsning med lys hengende fra taket.

Noe som dette Aqua Medic Sunbeam 2x39 watt

De armaturene jeg har sett på blir det alt for mye lys i, vil ikke ha alt for sterk belysning i dette karet.

Det eneste som er klart er hvilken fisk som skal i karet og hvor det skal stå.
Filterløsning, belysning osv. er fortsatt under planlegging.

hmm merkelig link viser når jeg trykker forhåndsvis innlegg men forsvinner når jeg trykker post innlegg
Sudamerikanische zwergcichliden datz
DATZ South American Dwarf Cichlids hadde kommet på postkontoret 31.03.10 rakk ikke å hente det før idag.

Utrolig mange fine bilder av mange forskjellige Apistogramma.

Forklaring på A nummer for Apistogramma, litt om hvor de kommer fra
klartvann, hvitvann og svartvann og forskjellen på disse.

En del informasjon om hvordan holde Apistogramma i akvarium,
innredning, vannverdier, fisker som kan går sammen med Apistogramma.

Det som ikke er å finne i dette "bladet" er beskrivelse av de enkelte Apistogrammaene, men en enkel beskrivelse av latinsk navn, hvilken gruppe den tilhører (fint om man ønsker å holde fler en en type apistogramma sammen) hvor de kommer fra, vanskelighetsgrad, A nummer, andre navn fen kan forekomme under og en liten komentar om fisken, om den kan forveksles med noen, og litt annet.

Det er både tysk og engelsk tekst i bladet, og som nevnt tidligere Mange utrolig fine bilder av Apistogramma.

Det er også informasjon om endel andre dverg cichlids (Taeniacara Candidi, Mikrogeophagus, Biotoecus, Crenicara, Dicrossus, Mazarunia, Nannacara, Laetacara.

Hele herligheten er på 130 sider. De fleste av disse om 243 A nummer på Apistogramma.




Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap