Da er jeg i gang (side 6)

Da har de siste av A. wangenfleck ungene blitt overlatt til seg selv, ikke sikker på hvor mange som fortsatt lever men har sett et par stykker.

Ei av de anndre A. wangenflec hunnene har nå lagt egg i ei av de andre kokosnøtt hulene, utrolig produktive disse damene
A. sp wangenfleck siler sand
A. wangenfleck far har nå funnet en perfekt kilde til noen godbiter,
forer wangenfleck yngelen med Avskallede Artemia egg, etter at ungene er ferdig kommer far inn og rydder opp. Han tar en grundig siling av sanden under området jeg forer, kan holde på i ti til tjue minutter før han er fornøyd og returnerer til patruljeringen sin.

Har tatt mange bilder av dette men veldig vanskelig å få et klart bilde der man kan se at hannen siler sanden, men gir ikke opp.
Bukvannsott
I kveld under foring la jeg merke til at den underdanige A. wangenfleck hannen ikke virka helt i slag, lå oppe blant Hydrocotyle leucocephala, først trodde jeg
at alfa hannen hadde jaget den rundt, da ei av hunnene har vakt over egg.

Var ikke veldig interessert i maten, så jeg tok en nøyere titt på den, magen var oppblåst.

Fanget den så sjekket artikelen om sykdom her på akvaforum samt googling, ser ut som om det kan være bukvannsott. Så prøver med en eSHa 2000 kur.

Ikke artig når fiskene blir syke
Lett panikk
Lett panikk
Jeg satt på kontoret, jobbet litt med pcen da jeg hørte en lyd jeg ikke liker, vann som drypper.

Avfeide det med at det var ute, men lyden fortsatte og den var da mistenkelig nære. Kontorakvariet står rett ved siden av kontorpulten men kunne akvariet være lekk?? Eller den eksterne pumpa eller noen av slangene til denne. Henta fram lommelykt og begynte å søke etter vann og evt. Lekkasje.

Fant fort vann på gulvet mellom akvariet og den eksterne pumpa, leita febrilsk etter lekkasjen, men fant ikke noe. Begynte å se etter vann andre steder og så noen dråper på ledningen fra den eksterne pumpa, og skjønte at det måtte komme ovenifra, lekkasje på akvariet , så fant jeg problemet, ved vannbytte på søndag hadde strømpa med torv som henger i det ene hjørnet kommet over kanten på akvariet og fungerte som en hevert som sakte tømte karet for vann dråpe for dråpe.

Blei først veldig irritert på at jeg ikke hadde passet på at strømpa var innafor ramma, men gikk fort over i lettelse på at pumpa og karet ikke hadde lekkasje. En ny lærepenge på at hastverk er lastverk.
Leks farger på ei av apistogramma sp baenschi hunnene
Da er det muligheter for litt yngel hos Apistogramma sp baenschi,
litt usikker på om vannet er surt nok for at det skal bli vellykket,
jeg har en ph på 6 i akvariet de er i.

Men den ene hunnen er uansett veldig gira på å få hannen med i hula.

Bilde 1 av hunne i lek
Bilde 2 aggressiv hunne ( den andre av de to jeg har)
Bilde 3 av en Corydoras
Apistogramma baenschi trekant drama
Det har oppstått ett trekant drama hos Apistogramma baebschi. Den dominante hua som har krevd litt over halve akvariet, har i den siste tiden vært i leksfarger, men hannen har ikke vært helt interessert i henne. Men han er veldig interessert i den underdanige hunnen som ikke viser noen tegn/farger på at hun er klar for lek. Dette ser ut til å irritere den andre hunnen som nå ikke klarer synet av den underdanige hunnen. Selv om de har delt akvariet mellom seg, må den dominante hunnen nå vise hvem so er sjef vær gang de er på grensen til sine områder.

En annen ting som jeg har lagt merke til den siste uka er at de gjenværende Kuhlii ålene i akvariet med Apistogramma baebschi har helt endret oppførsel etter at Apistogramma har kommet inn i akvariet, fra bare komme fram når lyset ble slått av, til nå å være mer heller mindre synlige hele tiden. Under foring blir alle fiskene jaget bort fra mat på bunnen av Apistogrammaene bortsett fra Kuhlii ålene som får gjøre akkurat som de vil, den dominante Apistogramma hunnen tåler heller ingen i nærheten av den hulen hun har valgt seg, men Kuhlii ålene får oppholde seg over alt uten at hun bryr seg.
Apistogramma sp baenschi "syk"
Ser ut til at den underdanige Apistogramma sp baenschi hunnen har fått seg en omgang som nesten har tatt knekken på henne, oppfører seg ikke helt normalt lenger, kan ikke se noen ytre skader, men ligger helt utslitt og "hviler" på plantene, og bunnen. Blir ikke jaget lenger av den andre hunnen, mest sansynlig forde hun ikke oppfører seg helt naturlig.

Hannen viser seg fortsatt for henne, men han også uten resultat. Så nå har han gått over til å vifte/vise seg for den dominante hunnen som ikke er like interessert som hun var for noen dager siden.
Apistogramma sp baenschi hunnen døde
Apistogramma sp baenschi hunnen Døde, ikke sikker på om det var fordi den ble jaget/drept eller om det var sykdom, trist var det uansett.

Det var kjipt.

Hos meg har hannen gått i par med en hue og deltar i forsvar av yngelen. Han er uintressert i den andre hunnen annet enn som aggresjonsblink.
Håper hannen din tar til vettet nå da.
Apistogramma sp baenschi
Fant ut i ettertid at Apistogramma sp baenschi i utgangspunktet er monogame, men kan av og til ta flere hunner.

Så aldri hannen jage hunnen som døde, kun den andre hunnen.

Har også lest en eller annen plass at hannene i utgangspunktet viser mer interesse for de hunnene med mest svart på seg. Og av de to hunnene som jeg hadde var den nå avdøde hunnen betydelig mere svart en hun andre.

Satser på at de to gjenlevende finner tonen.

Det er nå ei A. sp wangenfleck hunne som passer på egg og ei som passer på
en flokk med unger.
Lenge siden siste oppdatering av tråden.

Har nå et kull med A.sp wangenfleck gående i 63 literen, sliter med å få kullet til å spise. Kun interessert i levende for, og jeg har problemer med å skaffe nok nyklekka artemia i den klekkeren jeg har, må finne på noe bedre.

Ellers har jeg en litt artig erfaring fra 128 literen sent i høst, Apistogramma sp baenschi
paret fant endelig tonen og og la egg i ei kokosnøtt hule, et kull blei klekka og mor passa god på ungene med far krusende rundt. Etter et par dager døde hua og hannen
blei litt rådvill, men tok på seg jobben som fullverdig beskytter av unga og gjorde en god jobb i litt over ei uke, før noe må ha skjedd, for alle unga var borte.

Far baenschi begynte da en merkelig oppførsel, det er en del vill guppy i karet og rett rundt tia unga hans forsvant blei ett kull med villguppy unger født, vanligvis bruker han å prøve a spise de som ikke er raske nok av villguppy ungene, men her er det besynderlige, han hadde "adoptert" en liten flokk med villguppy unger som han beskyttet som om de skulle være sine egene, men kun når de holdt seg nede ved sanden, (nedre del av karet) de vill guppy undgene som var i overflata var fortsatt fritt vilt. Dette har pågått fram til midten av oktober da det ikke var noen små villguppyer igjen.

Artig hvordan fars instinktet kan slå inn hos fisker også.

Har ellers startet en algin extra kur mot bga i 128 literen i dag, som igjen har fått et tak i karet.


Veldig fine fisk du har. Spennende apistogrammaer. Artig den historien om apisto som passer på villguppy
Takk for det Anna U, Apsitogramma er favoritten her i huset
Kommer forhåpentlig inn vf koner til hannen din på tam i morgen.
Takk for tipset ohr, da må jeg på tam en tur



I dag ble andre dose av algin extra kuren mot bga utført sammen med vannbyttet.
Ser så langt ut som om det fungerer. Nesten ingen tilvekst av bga i karet etter første dose, dette ser bra ut.

Rett etter at jeg byttet vann og tilførta algin extra, la jeg merke til at neon tetraene stima bedre en noengang tidligere, begynte å lure på om de reagerte på algin extra,
så også at det Flekket pansermallene for første gang oppførte seg som en stim, jeg begynte å bli bekymret, men så la jeg merke til at coryene hadde leks tendenser, det samme med neon tetraene, tok fram kameraet og forsøkte å få noen bilder av det.

Det var ikke lett men vanligvis er coryene over alt på bunnen av karet men nå svømte de tett sammen rundt i karet, bilde1 og 2. Bilde 3 av en som tar seg en liten pause.

Prøvde også å ta bilder av neon tetraene men det er ikke lett å ta bilde av de fiskene der.
Apistogramma baenschi
Da er det endelig blitt dame på min Apistogramma baenschi han, ble to stykker, de var veldig små i forhold til han, men han viste seg fram med en gang. De to små huene
blei litt skremt med en gang men likte fort oppmerksomheten.

Noen bilder av den ene hua.

De hadde også noen fine apistogramma alacrina og black-chin til salgs, nytt kar ???

Bilde 1 av fiskesuppa helt fri fra BGA etter en 4 ukers kur med algin extra.

bilde 2 av Apistogramma baenschi han med sin fru.

Ser ut som det er mindre krangling mellom de to A. baenschi damene denne gangen.
Karet er mer gjengrodd og færre muligheter til å se hverandre.
Drømmen er for tiden et 375 liters kar med målene 150*50*50 med Apistogramma som hovedfisk.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap