Da er jeg i gang (side 7)

Så skarpe og flotte bilder du viser Hvilket kamera bruker du?
PS! Flott å se på med så tett beplantet kar
Takk for komplimentene på bildene mona o.
Bildene er tatt med ett canon eos 450d.

Bildenen fram til 18.12.2010 er tatt med den innebygde blitsen, på nærblidene hadde
motivene en tendens til å bli litt for lyse i senter av bildet, så jeg kjøpte en ekstern blits
som er brukt på bildene fom 18.12.2010. bildene fra den datoen er tatt med blitsen på et stativ litt fra kameraet som gjør at jeg får litt flere muligheter.

Med unntak av bildet av hele den gjengrodde tanken der står blitsen på kameraet.

En komentar jeg glemte å skrive i forrige innlegg, var at det er mye mindre arbeid å rengjøre glasset på karet før man tar bildet enn å editere det bort etterpå i photoshop.
Nytt forsøk på apistogramma sp. ´wangenfleck´
Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ hunnen har barikadert seg i den ene koksnøtthula, så det er nok et egg på gang.

I går kveld da jeg skulle legge meg, lyset var av i 63 literen der Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ paret holder hus, jeg syntes jeg så en død fisk, lyste forsiktig med
displayet fra mobiltelefonen for ikke å forstyrre alt for mye. Det var heldigvis ikke en død fisk, men far ´Wangenfleck´ som lå utenfor huleingangen og for kanskje å holde vakt??
så i værtfall slik ut.


Godt nytt år til alle
Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ har nå et kull med frittsvømmende, men med min artemia klekker klarer jeg ikke å produsere nok artemia, så jeg har bestilt meg dette settet
JBL Artemio Set


Regner med at jeg skal få opp artemia produksjonen med den. Funker den bra er det mulig å koble på flere klekkere på den medfølgende pumpen i settet og dermed
ha kontinuerlig med nyklekt artemia.

Apistogramma sp. ´wangenfleck´
Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ sitt kull har blitt spist opp av andre fisker i karet
Så ved vann bytte i dag, ble det hektisk aktivitet for å fiske ut de mest aktive unge jegerne.

Det ble hektisk aktivitet i karet etter vannbytte og Apistogramma sp. ´Wangenfleck´
fikk raskt leksfarger igjen se bilde 1 bilde av hunnen,

Bilde 2 hannen viser seg i all sin prakt og dirrer når hunnen ser på.

Har prøvd å ta bilde av dem begge under leken, men klarer kun å få en i fokus, bilde 3 er ett forsøk på bilde av begge to.

Det er nå kun noen få andre fisker igjen, så dette blir et forsøk på en velykket oppdrett av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´.

har ikke prøvd seriøst på oppdrett før men gir det nå et forsøk. Har kun hatt ett vellykket kull så langt, og der overlevde kun en av kullet til voksen størrelse. (den lever enda)
Flotte bilder
Gleder meg til å høre om artemiaklekkeren din etterhvert. Jeg bruker brusflasker satt på hodet og med silikonert luftslange. De funker bra, men jeg ønsker noe som er lettere å rengjøre.
utrolig flotte bilder du tar.
Må lære seg noen triks her skjønner jeg. hehe
Digger apistoer

Espen
Får en smule lyst på Apistogramma av å lese og se denne tråden
ohr, jeg skal skrive litt om erfaringa etter at jeg har testa artemia klekkeren, blei tipsa om denne klekkeren som plant annet har luft tilførsel fra toppen og ned i kolben, og uttak av artemia i bunn med sil slik at man kan helle tilbake vannet igjen.

Black_Flys artig å få skryt for bildene man tar , etter masse prøving, feiling, søking på nett og i akvaforum begynner det å bli noen gode bilder, problemet nå er at jeg begynner å gå tom for fisk å ta bilder av

Anna U, alltid artig med andre som liker apistogramma


Apistogramma ruler )))
Kjenner til det der med å gå tom for fisk å ta bilder av ja! Men jeg har jo en del å jobbe med i forhold til teknikk, og det kan jeg ikke si at du har. Bildene dine er jo helt fantastiske! For eks det bildet i innlegg 104 av A. sp Baenschi. Vakkert!
blir nye settinger du må få fisken i da.
Dressurkurs for fisk. hehe

Digger ciklider, men alt fra sør-amerika er interessen.
Når jeg får bedre plass blir det biotoper som skal "kopieres" fra naturen.
Da dra til Brazil, argentina, Peru o.l for å fange fisk, ta bilder og sjekke verdier mm.
Så satser på akavriekjeller eller rom når vi flytter opp igjen til Trondheim.
Kan være det blir pub/storskjerm for fotball og akvarierom i ett. hehe

Espen
Anna U: Har tatt en del bilder av A. sp Baenschi, utrolig vakker fisk. Har sett i tråden din utrolig mange fine bilder der også.

Black_Flys: Ja det er å få tatt bilder i andre settinger av fiskene som blir det neste,
Skal prøve å få tatt bilder apistogramma med unger, har prøvd en del før uten noe vellyket resultat.
Så du vil tilbake til byen med ett ordentlig fotball lag akvarie/fotball kjeller og storskjerm/biotopkar høres spennende ut. Og med oppsett etter egne erfaringer, etter turer til der fiskene hører hjemme, må jo bare vært helt utrolig.
Bilder av noen av de andre fiskene som svømmer hjemme hos meg.

Bilde 1 er av en vill guppy hue, utrolig fine fisiker dette også, hannene er hele tiden på dame jakt og vanskelig å få klare bilder av det blir en utfordring.

Bilde 2 er et bilde av en neon tetra, har endelig funnet ut hvordan jeg skal få ok bilder av dem, har hatt store problemer med det før.

Bilde 3 er en cory med nesa langt nedi sanda, dumt at ikke hele fisken blei med på bildet.


Det ser ut som om de to nye A. sp Baenschi hunnene har funnet sin plass i karet. Får håpe jeg har bedre hell med disse en de to forige jeg hadde.
Oki.
Da må du forklare fremgangsmåten til å dressere neontetra eller andre tetraer til å stå stille.

Flotte bilder igjen.

Espen
Bilder
Flotte bilder hvilken linse bruker du?
Trikset som ser ut som funker når jeg skal ta bilder av neontetra oppdaget jeg under foring med brine shrimp stick.
De synker rett til bunns og er veldig populært hos alle fiskene, neon tetraene som vanligvis holder seg i øvre del av karet, klarer ikke å la være å undersøke om det er mulighet for en smakebit, virker som om det er en velidg nysgjerrig fiskeart, og i den sammenheng kommer de ned mot bunnen av karet og "står stille" i påvente av muligheten å stupe ned for en smak av brine shrimp stick. Da er jeg der og knipser i vei

Kjetil Hagen, jeg bruker for det meste en 100mm macro linse for nærbilder av fiskene, enkelte av bildene er tatt med kit linsa på kameraet også men jeg bruker den mindre og mindre til fiske bilder.
Ja tenkte jeg det ikke, jeg må hvist bare få kjøpt meg en macro linse til mitt kamera.
Regner med du også altid bruker ekstern blits når du tar bilder av fisk ?

Iallefall flotte bilder, jeg får bare investere så klarer jeg vel det jeg også
Macro linse
Det blei kjøpt en ekstern blits rett før jul, jule gave til seg selv så bildene før 18.12.2010 er tatt med den innebygde blitsen.

Alle bildene etter det er tatt med ekstern blits, og somregel har jeg ikke montert blitsen på kameraet, men via en blits kabel. Får da mulighet til å variere hvor blitslyset kommer fra.

Skal du kjøpe macro linse anbefaler jeg å gå for en 100mm, testet både 60mm og 100mm før jeg bestemte meg, 100mm er tyngre, men fordelen med at man ikke trenger å være så næreme motivet for macrofotografering oppveier den ekstra vekten, både til nærbilder av fisker og til annen macrofotografering.
Sykdom og esha 2000
Ved vannbytte i 128 literen i dag la jeg merke til at et par av fiskene hadde hvite flekker/prikker i øynene, den ene hadde i begge øynene og den andre i bare ett øye.

Sjekket jbl sin bildeside over diverse sykdommer og kom til at denne lignet mest, men
de hvite flekkene var ikke så store som hos denne fisken enda.

JBL Online hospitalSå i følge dette er det en bakteriell sykdom så da var det kun esha 2000 medisin jeg hadde.

Første dose ble hatt i sammen med vannbyttet.

Sjekket heldigvis denne artikkelen på akvaforum før jeg tok oppi medisinen
eSHa 2000 produktomtale
Der stod det blant annet at vann med lavere gh en 4 burde ha dobbel dose, hos meg er gh på 2 til 3. Lønner seg å dobbelt sjekket om man er usikker.

Ser at det er muligen noen andre fisker som har påbegynende flekker i øynene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap