Da er jeg i gang (side 8)

da lærte jeg noe nytt i forhold til eSha medisinene.

Hva var det som er på øynene?

Espen
Black_Flys
Hva var det som er på øynene? Espen

Hei

Ikke lett å se hva som er på øynene til de syke fiskene, men de ser ut som om det er ett grått område (belegg) midt i øynene på fisken. De som er "infisert" har varierende mengde med grått i seg. og des større område er dess gråere er det.

Jeg har heldigvis sluppet unna med ganske lite sykdom i karene mine, med unntak av Bukvannsott på noen apistoer samt noen uoppklarte dødsfall.

Dag 2 på medisineringen med eSHa 2000 ble det som anbefalt dosert med halvparten av
gårsdagens dose, så får jeg se i løpet av uka om det er noe bedring.
Prøver på oppdrett av a. sp wangenfleck
Er det ikke typisk, nå har jeg tatt ut flesteparten av fiksene i karet som Apistogramma wangenfleck paret går i, og som i lang tid har produsert kull etter kull med fra 20 til 40 unger.

Desverre har ungene blitt spist opp av de andre fiskene fra 2 til 14 dager. For mange fisk i et lite kar til at mor klarte å passe på ungene.
Etter reduksjon av antall fisk så alt ut som om de skulle begynne med ett nytt kull, men den gang ei, nesten tomt for fisk i karet og ingen lek eller hulevokting.

Må vel smøre meg med tålmodighet.

I karet med sykdom ser det ut til ad fiskene har blitt bedre, kun en fisk som ser ut som om den ikke kommer til å klare seg, det er en neon tetra.

Lykke til, du skal se at det ordner seg
Det er frustrerende, men du får bruke tiden til å feite opp hunnen og skifte masse og ofte vann. Så alt er klart for den store dagen.
Og selvsagt ta mer flotte bilder

Hilsen Ola
Ola det er sikkert bare greit at hunnen får feita seg opp litt, lite mat på henne under egglegging og vakttjeneste.

Fikk en ide om å prøve å ta bilder av apistogramma under forskjellige sinnstemninger.
Så her kommer 3 bilder av en apistogramma hanne under mating. Har observert at han ofte skifter farger i den situasjonen.

Bilde 1. Begynner å bli mørkere hele fisken, han er på vei bort til maten.
[External Image]
Bilde 2. Han har nettopp tatt en runde med patruljering av hele akvariet, han siler ofte sand på disse rundene, kan så vidt se det på bildet.
[External Image]
Bilde 3. Veldig mørk hele fisken, han er rett over mat som ligger på bunnen.

[External Image]
tøff bildeserie.
Utrolig stilig hvordan ciklider bytter farge hele tiden.
Gøy å se dette på flere av mine yngler nå.

Espen
Igjen, for noen flotte bilder
Black_Flys
tøff bildeserie. Utrolig stilig hvordan ciklider bytter farge hele tiden. :) Gøy å se dette på flere av mine yngler nå. :) Espen


Takk for det Espen.

Veldig fasinerende hvordan apistoene viser humøret sitt med å bytte farge/mønster,
Det er veldig spennende å følge med på oppveksten til apistogramma yngel.

Kjetil Hagen
Igjen, for noen flotte bilder


Igjen takk for komplimentet Kjetil, gjør at man får lyst til å ta ende badre bilder og legge dem ut her på forumet.


I 128 literen ser det ut som om sykdommen har sluppet taket på alle untatt den ene neon tetraen som jeg har nevnt tidligere, den ser medtatt ut men ser ikke ut til å lide så jeg vil gi den en mulighet til å komme seg på "beina" igjen.

De to Apistogramma baenschi hunnene ser endelig ut til å ha funnet seg ordentlig til rette, de viser nå mer normale farger en de hadde tidliger, skal se om jeg får tatt noen bilder der disse også viser forskjellig humør.


Cory bilde
Fikk tatt et lit annerledes bilde av cory i dag, synes det var litt artig.[External Image]
"Mat oss, mor, mat oss!"
De hadde akkurat spist opp maten spørs om de ikke var fornøyd, og tagg for mer.
Hallo
Ja det er mange flotte bilder du tar. Har kommet til tråden akkurat nå, og derfor lurer jeg på hvilke typer du har av apistogramma? Går de i artskar, og hvor store evnt er karene? Flott det er mange av oss som er fasinert av disse apistoene. Det finnes så mange flotte, men alt for få kar til å ha dem i, knegg knegg

Bildene er av hongsloi han og hun ;- =)
LOFFA
Hallo Ja det er mange flotte bilder du tar. Har kommet til tråden akkurat nå, og derfor lurer jeg på hvilke typer du har av apistogramma?


Hei, jeg har "desverre" bare to typer apistogramma det er Apistogramma baenschi og
Apistogramma sp. ´Wangenfleck´


LOFFA
Går de i artskar, og hvor store evnt er karene?


Jeg har ikke egne artskar til mine apistogramma, det ene er en 128l for tiden fiskesuppe, men sakte men sikkert på vei til å bli enten et biotopkar eller sør amerika.
her finner man også mine Apistogramma baenschi.

I det andre karet som nylig har blitt et sør amerika kar er Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ der har jeg nå fjernet mange av de andre fiskene for å prøve å få til å oppfostre ett kull med unger. Ei hue har nettopp barikadert seg i ei kokosnøtt. Med hannen på vakt utenfor.

Har i snart ett år nå hatt planen om å skaffe meg ett større kar med mest mulig bunnareal slik at jeg kan sette inn litt flere apistoer av samme sort for å forhåpentligvis få oppleve litt mer av den naturlige adferden til disse herlige fiskene.

De apistogrammaene jeg har i kikkerten er en av disse

Apistogramma alacrina

Apistogramma iniridae

Apistogramma sp. ´Black-chin´ om Ola (ohr) har noen igjen når jeg endelig får ferdig prosjektet




Det tror jeg Ola sikkert har

Virkelig flotte bilder, skikkelig artig å kikke innom tråden din.
Det høres bra ut ohr , skal prøve å få litt fortgang i planene.
henter masse inspirasjon fra din tråd ohr

Artig at bildene faller i smak.

RHD
Da ligger artemia klekkeren på postkontoret og venter, blir artig å se hvor bra den virker.

Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ hunnen har nå vært i hula si i ca 6 dager, så det kan ikke være lenge til hun kommer ut med ungene, så får vi se om jeg klarer å få noen som overlever til de blir voksene. Da er det greit med nyklekt artemia.


Hos Apistogramma baenschi har den dominante hunnen tatt så å si hele karet som sitt område, så det er litt jobb for den andre hunnen å holde seg ute av syne.
Det ser ut til at det går ganske greit og jeg har ikke observert overdreven plaging, kun litt jaging om hun kommer for nær synsfeltet til den dominante hunnen.
Det er bra det er mye planter og røtter i karet.

Det ser ut som om kun en hunne og en hanne av Apistogramma baenschi, er det beste.

Hannen av Apistogramma baenschi ser ut som om han kun har tatt litt over halve karet som sitt territorium.

Har tatt bilder av de to hunnene og den fargen de har til vanlig, det er klare forskjeller, er dette for å hvise hvem som er dominant og hvem som er underdanig.
Skal finne de beste bildene og legge i tråden so hviser dem.


Noen apistoer har det med å skifte farge etter humør og trygghet. Hongsloi hua mi kunne skifte fra leiksfarger til omtrent helt svart når hun følte seg litt trua av den ene hannen som var etter henne, bare i løpet av et knips.

Egentlig litt artig å se alle fargene EN fisk kan ha ;- =)
Apistogramma baenschi underdanig hunne farger
Her kommer noen bilder av den underdanige Apistogramma baenschi hunnen
Bilde 1 og 2 er slik hun normalt er eller vanligvis er.
Bilde 3 er hun blitt mørkere men fortsatt mye gult.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
2 bilder til av samme hunne som over
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap