Da er jeg i gang (side 9)

Her kommer tre bilder av den dominante Apistogramma baenschi hunnen.
Bilde 1 er slik hun oftest er å se fortiden, markant lysere gul en den underdanige hunnen.

Bilde 2 begynner å bli mer svarte markeringer.

Bilde 3 Næremer seg det mørksete jeg har sett henne.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ hunnen tok med ungene ut hula for første gang
Rett etter at lyset kom på i karet til Apistogramma sp. ´Wangenfleck´, begynte hunnen å transportere ungene ut av hula, utrolig at en så liten fisk klarer å ta med så mange unger på en gang, så over 8 på den ene turen.

Ungene ble sluppet 3 cm utenfor huleutgangen. Tror dette er det største kullet jeg har sett hun har hatt må være minst 50 unger.

Sprang for å hente kameraet for å prøve å ta noen bilder av at hun transporterte unger ut av hula men det var ikke lett, fikk ikke tatt noen bilder av selve trensporten og klarte heller ikke å ta noen gode bilder av ungene.

Lurer på å kjøpe meg en(kanskje 2) av 3 arter i uken som kommer:
Apistogramma panduro,
Apistogramma baenschi
Apistogrammasp. ´Masken´

Noen du ville anbefalt?

Espen
Hei Espen

ja takk alle tre

Veldig fine alle de apistogrammaene, så det er vanskelig å velge.

Har jeg skulle valgt en, har det blitt enten
Apistogramma baenschi eller
Apistogrammasp. ´Masken´

Har jeg skulle valgt to så hadde jeg tatt i betrakning at
Både Apistogramma panduro og Apistogramma baenschi er i Apistogramma-nijsseni-group, og valgt en av dem, og i tillegg Apistogramma sp. ´Masken´ som er i Apistogramma-regani-group.

Den av de tre jeg har erfaring med er Apistogramma baenschi,
dette er en utrolig fin apistogramma, hannene er spektakulære, og hunnene er også veldig fine. Fredlig fisk, og min erfaring er at de ikke er like agressive når de passer unger som f.eks a. Wangenfleck paret jeg har.

Har også coryer i karet med A. baenschi og jeg har ikke erfart unødig vold mot disse, selv når de passer unger. Coryene har blitt ført bort fra ungene med dytt i siden.

A. Panduro hunnen er jo utrolig fin, har lest at A.panduro er litt mer agressive en A. baenschi.

Apistogrammasp. ´Masken´ har jeg kunn sett bilder av og liker den veldig godt,
Ola (ohr) har eller har hatt denne apistogrammaen hør med han om erfaring.




Vannmåling ved egglegging og unger apistogramma sp. ´wangenfleck´
Litt info ved siste egglegging og unger av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´.

Vanntemperatur: 25 grader C
ph: 6.8
gh: 1-2
kh: 1-2
no3 mindre en 12.5 mg/l

Antall unger antatt mellom 50 og 60 stk.

Bilde av mor med noen av ungene. Ser at det ikke er så lett å se ungene på bildet, men alle de grå flekkene under mora er unger. Skal prøve å ta noen bedre bilder.
[External Image]
Herlige yngelbilder. I den alderen er stort sett de fleste apisto yngler like. Hehe, akkurat som å se mine cacatuoides yngler. Er ikke helt sikker på hvor mange yngler som er hos henne, men det yrer av liv.

Synes det er bra at flere og flere får intressen av Apistogramma, og gjør tilgangen til yngel/ungfisk bedre enn noen gang kanskje.

Akkurat som Mona O har fått frem intressen for Corydoras, har blandt annet TomC og Tom K fått frem intressen for Apisto i norge. Kjempe artig. Ser frem til enda flere bilder fra deg :- )

Bilde av noen av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ungene.

Så langt ser alt bra ut, skal snart prøve å gi dem nyklekt artemia. Må få i meg noen lange pipetter slik at jeg kan gi artemiaene der ungene er.

Nydelig Apistogramma du har ^^, Lykke til med oppforinga
Apistogramma sp. ´wangenfleck´
Rutta89
Nydelig Apistogramma du har ^^, Lykke til med oppforinga :D

Tusen takk for det Rutta89 Så langt er alt vel.

Siden det nå er få andre fisker i 63 literen med Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ hunnen og ungene, så har det gått utover far i huset, Han har vært vant til å bli tolerert av hunnen, med bare en lett advarsel om han kom for nære ungene.

Nå er situasjonen en helt annen, hannen prøver på sine vante patruljeringer i hele karet, men blir kraftig satt på plass av hunnen.

Det vedlagte bildet viser en slagen man, han er over dobbelt så stor som hunnen, men han er redd. Han tok tilhold øverst i karet bak noen blader for å komme unna hunnens vrede. Han er veldig mørk i fargen og tydelig stressa over den nye situasjonen.

Har satt på en ladning artemia nå, slik at jeg kan se om de er blitt store nok til å spise dem.

Målte no3 (nitrat) i 63 literen i dag, siden jeg har gitt ekstra for til ungene, nivået har steget mer en normalt så i morgen blir det et lite ekstra vannbytte i tillegg til det ukentlige vannbyttet.

[External Image]
Det er virkelig noen fantastiske bilder du viser frem her. Meget facinerende!
Vokser ikke fort
I dag er tredje dagen jeg gir Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ungene nyklekt artemia,
begynte med ufoen, det tok to dager før de første nyklekte artemiane kom fram, tok litt tid forde det ikke var særlig varmt der de stod for klekking, ble magert resultat men
noe ble det.

Torsdag 3 februar, bestemte jeg meg for å fyre opp JBL artemio settet, bilde 1Først i dag begynte det å bli liv oppi der. Og hvilket liv, det krydde av nyklekte artemia.

Siden det var første gang jeg brukte dette settet fulgte jeg bare bruksanvisningen, og
det ble alt for mye til mitt daglige behov, må redusere dosen og skaffe meg en kolbe til slik at jeg har nyklekt artemia til apistogramma ungene hverdag .

Siden det ble så mye putta jeg litt oppi det andre karet også, det ble veldig godt mottatt
av de store fiskene der, de jakta vilt etter de små artemiaene.

Bilde 2 Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ moren med en av ungene med magen full av artemia, se den røde magen.
[External Image]
Skikkelig flotte bilder du tar!

Wobbler
Så lovende ut den yngelen der
Et kull på 50+ tror jeg er svært stort for denne arten, så det er godt jobba.
Min efaring er også at de er enda mindre og vokser litt saktere enn mange andre apisto arter. Derimot er de svært hardføre når det kommer til vannbytter.

Jeg er svært intressert i den klekkeren, men skjønner fortsatt ikke helt hvordan den ser ut i bruk. Kan du ta et bilde når den er koblet til? og hvor mye rommer den i liter?

Hilsen Ola
Klekkeren
ohr
Jeg er svært intressert i den klekkeren, men skjønner fortsatt ikke helt hvordan den ser ut i bruk. Kan du ta et bilde når den er koblet til? og hvor mye rommer den i liter?


Hei

Beholderen rommer 1/2 liter. Man kan koble flere slike beholdere i serie på samme
luftpumpe slik at man hele tiden har friske nyklekte artemia.

Her kommer noen bilder av klekkeren i bruk.

Bilde 1Bilde av hele klekkeren, luftpumpa ligger her oppe på akvariet til venstre.
Se luftinførsel er fra toppen av klekkeren.

Bilde 2Her ser du bilde av toppen av klekkeren med luftinførsel og mulighet for tilkobling av neste kolbe.

Bilde 3Dette er bilde av tappekran og beholder med sil for uttak av artemia.

Bilde 4 se neste innlegg, dette er ett nærbilde av krana for uttak av artemia.
Man slår av pumpa en god stund slik at eggeskallene flyter opp og artemiaene samles nede.
Bilde 4 til innlegg over
Takk til dere som liker bildene i tråden
Takk ser genialt ut.
Er de lette å rengjøre?
Jbl artemia sett
ohr
Takk ser genialt ut. Er de lette å rengjøre?

Hei Ola

Det er lett å rengjøre. Det jeg har å utsette er vel at jeg må ta av lufteslangen fra lokket, slik at jeg kan få rengjort lokket. Men det er vel egentlig ikke noe problem.

Utrolig enkelt å bare tappe maten ned i sil og skål. Så er det bare å tømme vannet tilbake i beholderen og skylle artemiaene i silen før fiskene får et fest måltid.

Bilde av noen neontetra som holder artemia fest på restene. Alle de små prikkene er ikke støv og rusk men nyklekt artemia.[External Image]
Takker.

Jeg tror at gjenbruk av vannet er en dårlig ide, det begynner å stinke av bakterier ganske fort.
Billig rent havsalt i store pakker og rent vann gjør susen her hvertfall. Nå klekker jeg i overkant av en teskje artemia hver dag, om du bare klekker noen få og bruker fancy grisedyrt artemiasalt er det mulig dette fungerer like bra eller bedre enn min metode. Det ser du om klekkeprosenten går ned.
ohr
Billig rent havsalt i store pakker og rent vann gjør susen her hvertfall.


Hvor mye havsalt bruker du pr liter for artemia? er jo som du sier en mye billigere løsning. Hvor kjøper du artemia egg?

Kan jeg spørre om hvor mye du betalte totalt for artemia-klekkeren (medberegnet frakt og evt. toll) ? Den ser utrolig kjekk ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap