Sommerfuglcikliden min er syk... hva er galt?

Kom hjem i dag og ser at sommerfuglcikliden min er syk, i det siste (14 dager) har jeg oppdaget at han har begynt å bli litt rund rundt magen men har tenkt at han kanskje har lagt på seg litt og vært litt lite aktiv bare. Men i dag under fôring så jeg at han ikke spiste og gjemmer seg under pumpa og der ligger han. har prøvd å tatt bilde men har litt dårlig kamera. Han har ikke struttete skjell eller andre synlige tegn på sykdom. Hoa er fin men har kanskje vært litt blass i fargene ho også.
Generell info:

Samboere:
8 kardinaltetraer
4 kuhliiål
2 viftereker
1 liten gibbiceps

Fôr:
Sera Vipagra (hovedfôr)
Mysis
Røde mygglarver (vet hva folk sier om det men de har alltid fått det, har hatt fiskene i 3/4 år og alltid fôret med det)
cyclops

Karet har vært i drift i et halvår
ved nærmere titt så strutter skjella til sommerfuglcikliden og han puster veldig hyppig...
kan kanskje likne på bukvannssyke... er det ingenting jeg kan gjøre da?

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

kan ikke si at jeg har sett verken nr 1, 2 eller 3 bare at den har gått rett på stadie fire... er det noen andre sykdommer som kanskje kan likne på denne?
Uansett åssen sykdom det er så vil jeg anbefale et delvis vannbytte, hvis du ikke har gjort det nettopp.
Du bør bytte 50% vann kjapt! Så medisinerer du med medisiner som inneholder "Nifurpirinol" som feks. JBL Furanol, BeFuran eller du går kraftigere til verks å medisinerer med medsin som inneholder "Metronidazole" som feks. Flagyl, eller ren metronidazole pulver!

Men skal du ha sjans til å redde fisken bør dette gjøres kjapt!!
Men er det så lurt å ramme hele akvariet med Furanol, når det er slik at den medisinen tar kverken på hele filterbakteriemassen? Da sitter man jo igjen med nitrittforgiftninger og store vannbytter hver dag i ukesvis etterpå...
Det spørs om det er særlig mye håp for fisken. Å hente tilbake en fisk med oppsvumlet buk og struttende skjell fra dødens terskel tror jeg ikke jeg har hørt mange glad-historier om opp gjennom tidene... aldri, faktisk.
Tatt i betraktning hvor forsvinnende små sjansene er for å klare å redde fisken, og det at det er en fiskeart som er lett tilgjengelig og lett å erstatte, ville jeg ikke brukt medisiner som tar knekken på alt filterliv og gjør vannet så giftig for alle etterpå.

Jeg ville ofret denne ene fisken, for flertallets beste. Dvs avlivet den, så alle de andre slipper nitrittforgiftning senere. Bukvannssott pleier ikke være smittsomt i denne typen setting (vet at det er en annen type fryktelig smittsom sott som oppstår hos Malawi og Tanganyika). Men som oftest er det kun et tilfelle i slike vanlige selskapskar, maks to. Og en serie vannbytter de neste dagene og gode rutiner på det i fremtiden pleier å få problemet ut av veien.
Sommerfuglciklider skal ha ganske lav pH. Får de ikke det så blir de ofte syke er min erfaring.
hvordan tar man mest humant livet av en fisk på 5 cm?
Kaiamor
hvordan tar man mest humant livet av en fisk på 5 cm?

Knekker nakken på den, da dauer den momentant.
mona o
Men er det så lurt å ramme hele akvariet med Furanol, når det er slik at den medisinen tar kverken på hele filterbakteriemassen?

Jeg har ikke negative erfaringer med bruk av JBL Furanol i henhold til at bakteriekulturen skal bli svakere, men kombinerte JBL Furanol med Metronidazole i ren pulverform som var meget effektiv.

Det som jeg har brukt denne medisinen til er Tanganyika fisker.

Men er enig med deg Mona at det beste her er å avlive fisken siden det er en "billig" fisk i forhold til andre dyrere typer! (Men kjipt er det uansett å avlive dyr en er blitt glad i.)
ok da får jeg gjøre det når jeg kommer hjem i dag... har ikke akkurat så lyst er så glad i sommerfuglparet mitt. tror dere hoa mi vil finne en ny partner? eller er de så monogame at de kun parrer opp en gang? Fant han ikke i karet i dag mårres men lyset var ikke på ennå, får se hvordan det er når jeg kommer hjem. kan det være derfor hoa virker litt annerledes i fargene? ho sørger for maken sin? for ho er ikke blass egentlig men ho er ikke svart, bare mere rødrosa og mer blå prikker
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap