Ancistrus gravid?

Jeg har en sugemalle ancistrus som har fått veldig stor mage, men fisken i seg selv er liten max 3 cm. Det er en annen malle i akvariet av samme art som er litt større. Kan denne mallen ha blitt gravid? selvom den er så liten, eller kan det være en sykdom.
ancistrus er vel ikke kjønnsmodne før de er dobbelt så store, så du bør nok desverre heller vurdere vannkvaliteter, kosthold og svulster :/
Den er nok "syk"da den ihvertfall må bli dobbel så stor før den kan få egg.
Er faktisk umulig å si om det er hann eller hunn i den størrelsen du har.
har skjekket vannet og det var normalt, akvariet var nytt for to uker siden så kan det ha noe med det og gjøre? noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Bytt masse vann.
Og unngå og kjøp så små maller, de har en utrolig høy dødlighet når de blir flyttet så små.
En tanke som har kommet over tid til meg, er at mange ser ut til å få problemer med bunnfisk som virker mystiske da vannforholdene er tilsynelatende bra, ancistruser og andre maller, kuhli åler etc.. (husker selv jeg hadde noen som plutselig døde alle sammen, magene deres ble grønne, huff.)

-Hva med vannsirkulasjonen? Vannet trenger ikke å være like bra i bunnen som i overflaten, og ting som ligger å brytes ned, vel de ligger, på bunnen. Der bunnfiskene er.

-Algene? kan det være at fiskene spiser alger som er giftige for dem /har tatt til seg gift fra vannet? Virker jo på en måte logiskt da det ofte er oppblåste mager og sånn.
Kan være gift ja, siden akvariet bare er 2 uker gammelt.
Du bør nok skifte vann (30%) daglig fremover om du vil beholde fiskene dine. Anbefaler deg også å kjøpe inn en dråpetest for nitritt så du får fulgt med på nivået og skifte to ganger om dagen om det skulle bli nødvendig. Fortsett med daglige delvannsbytter til nitritten er borte. Om du ikke har lest de allerede så anbefaler jeg denne og denne artikkelen.

Når det gjelder ancistrusen så er det riktig som Ken sier at de helst ikke bør kjøpes inn før de har litt størrelse. De tåler dårlig å bli flyttet på når de er så små. I tillegg så virker det som om de små har større problemer med å takle forskjeller i gh (vannets hardhet) ved overflytting fra et akvarie til et annet. Det ligger flere tråder her inne hvor det meldes at små maller har strøket med av oppsvulmede mager etter at gh har endret seg. Mulig dette er problemet hos din også.

For ordens skyld, ancistruser kan ikke bli gravide siden de legger egg. Rognstinne kan de derimot bli
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap