Sykdom blant rødmunn - hyppig fiskedød

Har de 3 siste dagene fått flere dødsfall blant mine rødmunntetraer, Hemigrammus bleheri. Stimen er opprinnelig på ca 80 stk. og går i en 540 liter sammen med 9 Scalarer, 10 ottoer og 7 Ancistrus.

Filter i karet:
1 stk Eheim 2224
1 stk Eheim 2026
Som sammen med en sirkulasjonspumpe (eheim compact+ 2000) driver en blåsvampfilterløsning bak en ”back to nature”-bakgrunn.

Vannverdiene er følgende(målt med JBL dråpetester):
Temperatur: 25 grader.
Ph: 7
Kh: 4
No2: 0.25

Har ikke målt No3 da jeg mangler denne testen, men tviler noe på at denne er for høy, da karet har vært oppe i ca ett år, med godt innkjørte pumper.

Sykdomsforløp:

Fant 3 døde fisker på søndag og foretok umiddelbart et vannskift.

På mandag fant jeg ytterligere 3 døde rødmunner før jeg dro på jobb, og 3 nye da jeg kom hjem. La etter nærmere studering merke til at flere av rødmunnene hadde et hvitt belegg ytterst på munnen, og en hadde dette nesten over hele hodet. Mistenkte derfor munnsopp, og byttet på nytt en del vann, før jeg medisinerte med eSHa 2000 i henhold til bruksanvisning. Så nøye på resten av stimen og avlivet en fisk som tydelig var smittet.

Til min store bekymring fant jeg ytterligere 3 døde fisker i dag morges, og nå meldte min samboer at hun har plukket 4 i dag ettermiddag, og ser sykdomstegn på 2 nye.

Synes selv dette virker som for hyppig til å være sopp. Kan det være Columnaris? Lurer derfor på; hva gjør jeg nå? De andre fiskene har foreløpig ikke tegn til sykdom, men jeg frykter nå skikkelig for hele besetningen.
Mulig det er en bakteriell sykdom, kalt munnråte.
Du finner en veldig bra bildekatalog HER hos JBL Online Hospital. Der finnes bilder av masse ulike fiskesykdommer. Det er så mye enklere å stille diagnoser med et bilde!
Klikk på bildet som ligner mest og du får tips, råd og veiledning mht medisinering osv. Jeg så munnråte der også.

Egentlig synes jeg ikke Esha medisinene er særlig effektive i norsk vann. Det er mulig det har noe med landet de er utviklet i å gjøre, de virker dårligere i vårt myke norske kranvann med lav gh. Nedover kontinentet har de mye, mye hardere vann (høy gh) enn hva vi har.
Uansett, jeg ville sett litt på hva andre produsenters medisiner kan hjelpe deg med. Velg en som er vennlig mot filterbakteriene! (og det er jo Esha da, men... det bør jo virke også!)

Esha har hjulpet mot milde bakterieangrep på finnene hos noen nyimporterte vf fisk hos meg, men ellers har jeg dessverre hatt lite eller ingen nytte ved forsøk på å behandle med Esha. Et tilfelle av sopp var det også effektivt på. Men alt i alt; aggressive sykdomsangrep som slår til brutalt og over mange fisk, virker ikke Esha 2000 særlig bra på synes jeg. Har lest mange som ikke får noen helbredende virkning ved bruk av Esha Exit på hvitprikkutbrudd, de medisinerer og medisinerer men ingenting skjer.

PS!
Den linken jeg ga deg er utrolig nyttig! Lagre den under Bokmerker eller favoritter med en gang!
Takker for tipsene, så ut som en svært nyttig link ja.

Det er helt klart bildet med munnråte (mouthrot) som ligner mest på hva jeg observerer på mine fisk. Har derimot lest tidligere her på forumet at både falsk neonsyke og Columnaris kan ha tilsvarende sykdomstegn.

Er derfor i villrede med tanke på medisinering. Skal jeg satse på JBL Ektol fluid (eller tilsvarende) eller mer hissige saker som Sera Bactozym Direct som garantert tar livet av sykdomsbakteriene såvel som filterbakteriene?
Sjelden jeg er så sikker, men dette høres absolutt ut som Columnaris ja. Jeg vet ikke om noen annen sykdom som kan ta kverken på så mange fisk så fort, så når vannverdiene er ok og du ikke har mista en white spirit flaske oppi karet så heller veldig mye mot denne infeksjonen. Når du også beskriver munnsopp-liknende symptomer så er det ikke mange andre muligheter meg bekjent.

Mouthrot/munnsopp/falsk neonsyke og Columnaris er det samme. De forskjellige navnene kommer av at infeksjonen tar forskjellig form i forskjellige tilfeller.

Av medisinene du nevner er det Sera Bactopur Direct som hjelper, ikke noe vits å prøve noe annet. Den knerter som du nevner alt av filterbakterier i samme slengen. Vi snakker forøvrig om å stoppe et utbrudd; allerede syke fisker er sannsynligvis ikke mulig å redde, bare så du er obs på det. Ta ut snegler og reker om du har det i karet.

Siste timene har gått med til febrilsk leting etter Sera Bactopur Direct, og det fantes til sammen EN eske i hele Trondheim. Er vel litt lite med 8 tabletter til 540 liter, egentlig dose er 1 til 50 liter vann, men det er vel bedre enn ingen ting, eller?

Kjøpte i samme slengen Sera Baktopur i flytende form. Ser i varedeklarasjonen at denne inneholder litt andre stoffer: acriflavin og methylenblau i motsetning til Sera Bactopur Direct som stort sett er nifurpirinol. Er det noen som vet om disse stoffene fungerer på samme måte? I følge betjeningen skal medisinen være den samme.

Er derfor usikker på om jeg skal kjøre åtte tabletter med Sera Bactopur Direct, eller forholde meg til medisineringen i Sera Baktopur i flytende form. Det delikate er at ved sistnevnte har jeg medisin tilstrekkelig for størrelsen på mitt kar.
Nifurpirinol er en bakteriell medisin som sies å kunne drepe både gram-positive og Gram-negative bakterier (altså et "kombo"-produkt). Jeg har aldri hørt at methylenblått er like effektivt mot begge varianter.

EDIT: Nifurpirinol vil antagelig ta knekken på filterbakteriene dine.
Filterbakteriene skal jeg alltids klare å bygge opp igjen. Men forstår jeg deg rett hvis du da anbefaler meg å bruke Sera Bactopur Direct fremfor Sera Baktopur i flytende form, til tross for at jeg ikke har tilstrekkelig til en full dosering?
Nei, ikke helt. Det er sterkt frarådelig å starte på antibiotika-kur som ikke kan fullføres. Dette kan ofte gjøre problemene større. Bakteriene får større sjanse til å "ruste seg til kamp", enkelt sagt. Det jeg mente var at jeg ikke har tro på methylenblått som behandling i det hele tatt, og derfor synes jeg ikke du skal bruke det. Vet det høres håpløst ut i ditt tilfelle, men jeg ville heller jobbet hardt for å få fått tak i rett medikament så raskt som mulig, fremfor å tilsette medisiner som høyst sannsynlig ikke vil hjelpe.
Det kom kanskje ikke så klart frem i innlegget overfor, men hovedvekten av Sera Baktopur består av acriflavin (209,7 mg pr.100ml.). Dette skal visstnok ifølge utenlandske nettsteder være greit å bruke til bekjempelse av Columnaris. Noen som har erfaring med dette?
Joakim
Av medisinene du nevner er det Sera Bactopur Direct som hjelper, ikke noe vits å prøve noe annet.

Joakim svarer vel ganske så klart i dette innlegget Jeg tror han har helt rett. Du trenger medisin(er) som effektivt angriper begge bakterietypene, og det gjør Sera Bactopur Direct.
Da får jeg ganske enkelt satse på å få tak i mer i morgen. Er vel et par butikker jeg ikke har vært innom.
Alternativt bestille på nettet. Noen nettbutikker er veldig effektive om man merker bestillingen "haster", når det gjelder medisiner
Som Tender sier, du må ikke begynne på en kur som du ikke kan fullføre. Det gjelder forøvrig oss mennesker som fisker; begynner vi på en anti-biotika kur så sier legene våre alltid til oss at den må fullføres, selv om vi føler oss friske etter et par dager av en ti-dagers kur. Fullføres ikke kuren løper vi sjansen for å skape resistente bakterier og da er man virkelig ute å kjøre...

Nifurpirinol finnes i andre typer medisin også; se etter JBL Furanol eller Aquarium Munsters Aquafuran.

Jeg har også blitt fortalt at Aquarium Munster har kommet med en annen medisin som også skal kunne ta Columnaris, nemlig Aquafloxin (http://www.aquarium-munster.com/Eng/GB_7.10_Arz_Aquarium.asp). Det er et annet virkestoff, og jeg kjenner ikke til denne medisinen - men det kan også være et alternativ.

eirikfo
Det kom kanskje ikke så klart frem i innlegget overfor, men hovedvekten av Sera Baktopur består av acriflavin (209,7 mg pr.100ml.). Dette skal visstnok ifølge utenlandske nettsteder være greit å bruke til bekjempelse av Columnaris. Noen som har erfaring med dette?

Acriflavin brukes for å knerte parasitter som hvitprikk og oodinium f.eks. At det da skal være effektivt mot en bakterieinfeksjon er jeg skeptisk til. Det skal også virke mot soppinfeksjon, og MOT planter. M.a.o. den kan drepe plantene dine, avhengig av konsentrasjonen selvsagt. Og den kan gjøre guppyer sterile visstnok.

Har også lest meg opp litt på Aquarium Munsters Aquafloxin siden sist. Virkestoffet her er sarafloxacin (også kjent som enrofloxacin). Jeg klarer ikke finne noe info på dets effekt på filterbakterier, men det skal være effektivt mot Columnaris.
Takker for nyttige tips.

Da var kuren i gang. Fikk tak i mer Sera Bactopur Direct, så nå krysser jeg fingrene.
eirikfo
Har ikke målt No3 da jeg mangler denne testen, men tviler noe på at denne er for høy, da karet har vært oppe i ca ett år, med godt innkjørte pumper.

Ville bare kommentere denne setningen.

Nitrat (NO3) er sluttproduktet etter at bakteriene i filteret har omdannet avfall først til ammonium/ammoniakk, deretter til nitritt og så til nitrat. Det behøves et innkjørt filter for at avfallet skal bli til nitrat, men mengden nitrat avhenger av hvor mye avfall filteret må håndtere og har derfor ingen sammenheng med hvor lenge filteret har stått etter innkjøringen.

Er det stor belastning så kan mengden nitrat bli høy om ikke vannbytterutinene er tilpasset belastningen. Står mer om prosessen her.

Lykke til med medisineringen. Håper det går bra
Det har du helt rett i. Ser at jeg i nevnte setning glemte å ta med vannbytterutinene. Bytter 30/40% vann en til to ganger i uken, men tror nok uansett at jeg også skal skaffe meg no3-testen. Bedre å vite enn å anta.

Det oppløftende er i hvert fall at det ikke har dødd flere fisker det siste døgnet. Antallet endte i 12 på tirsdag, men jeg har ikke plukket flere døde etter at jeg startet kuren. Dette må definitivt tyde på at medisinen virker. Hurra!
litt lyst til å kommentere-

I november og desember hadde jeg stor dødsfall blant fiskene. Det begynte ca to uker etter at jeg kom hjem med noen nye. Jeg prøvde de "snillere" medisiner før jeg brukte sera baktopur direkt.

Det var denne medisin som tok knekken på problemmet jeg hadde.

Det tok også knekken på rekene, dette til tross for at jeg fisket de ut (en diger jobb) og hadde de et annet sted i minst to uker etter at kuren var over og det ble utført minst tre delvannbytt. Så nå vet jeg at de er veeeldig sensitive og at medsinen sitter lenge. Da jeg ikke hadde mulighet til å sile sanden for mine sandsnegler lot jeg de ble. Jeg mistet nok en del av de, men nå, 3 måneder senere, har jeg mengder av de igjen.

Det slo meg ikke i forkant av medisineringen at det skulle påvirke plantene. Java mosen ble såpass stygt at jeg fjernet alt sammen. Helt siden medisineringen har jeg fjernet døde blader, og hatt algae problemer på de digre friske plantene mine. MEN, denne uke, nest 12 uker etter kuren, har jeg lagt merke til at de kommer seg. Det er nærmest ingen algae å se og endelig sender de opp ny bladverk som ser friskt ut.

og en knallbra sykdomslenk mona, takk, sånt har jeg vært på jakt etter!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap