Gjennomsiktig stengel

Kjøpte for en tid tilbake et par potter med Alteranathera reineckii 'pink' (roseafolia)(). Jeg plantet ene på en rot, og resten i bunnen. Den jeg satte på roten vokser og trives, den har til og med satt sideskudd uten at toppen har blitt tatt av. Men dei som ble plantet i bunnen har gradvis fått bleikere og bleikere stilk, inntil den begynner å bli gjennomsiktig. Da slitner stilken. Jeg bruker ferrogan til gjødsel i vannet, så spørsmålet er om at de trenger gjødsel i substratet for å løse dette problemet..

Dette er en stilkplante med ikke særlig stort rotsystem. Vil derfor tro at den vil foretrekke flytende gjødsel fremfor bunnlagsnæring. Ferrogan er bare jern og plantene behøver andre sporstoffer i tillegg.

Når det er så stor forskjell etter hvor du har plantet de så tror jeg likevel at det er andre ting enn gjødsel som er problemet. Det kan være forskjell i lysmengden for eksempel. Har selv hatt samme problemet med planter som har fått for lite lys. Står planten på roten høyere i karet eller nærmere midten enn den andre så tror jeg at det å flytte den til det lyseste området i karet kan hjelpe på.
Tante Astrid
Dette er en stilkplante med ikke særlig stort rotsystem. Vil derfor tro at den vil foretrekke flytende gjødsel fremfor bunnlagsnæring. Ferrogan er bare jern og plantene behøver andre sporstoffer i tillegg. Når det er så stor forskjell etter hvor du har plantet de så tror jeg likevel at det er andre ting enn gjødsel som er problemet. Det kan være forskjell i lysmengden for eksempel. Har selv hatt samme problemet med planter som har fått for lite lys. Står planten på roten høyere i karet eller nærmere midten enn den andre så tror jeg at det å flytte den til det lyseste området i karet kan hjelpe på.

Har vanskelig for å tro det er mangel på lys, siden den som står på roten er den laveste av dem som ble plantet. Roten er liten, å stikker maks 6 cm opp fra bunnen. Da dem ble plantet stakk den laveste av dem som stod i substratet 4cm over den på roten, og de ble plantet med god avstand så de ikke skulle skygge for hverandre. For sirka 1 mnd siden byttet jeg ut 2x36w med 2x40w rør så lysforholdene burde vere så bra som det går med T8 (m/reflektor), det som er over desse er sunglo og ifront er det floraglo. Plantene står bakerst på midten. Siden substratgjødsel ikke skal vere nødvendig, burde næringstilgangen vere adekvat. For den som står på roten er kraftigere enn noen sinne, og vokser godt. De som jeg har hatt problemer med har vokst, men stengelen har blitt gradvis gjennomsiktig på midten inntil den har gått av. Nesten som den råtner fra innsiden. Stilken ned mot roten og opp mot toppen virker fin, men fortsetter å forsvinne isteden for å sette nye røtter. Begynner å fundere på om det kan vere en sykdom. (Er ikke nybegynner hverken med potte eller akvarieplanter) Har også Lotus i karet, som har noe av de samme kravene. Den har til og med vokst godt i over et år uten substrat gjødsel, men får det no. Har sett forskjellig med planter, men dette er et mysterie.. Har snart kun den på roten igjen. så jeg får håpe den kan gi meg noen avleggere etterhvert..

Uansett, takk for svar!

Da høres det ut som et lite mysterium Har ingen flere gode idèer til hvorfor de to trives så forskjellig om det ikke skyldes lyset.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap