Cory id

Noen som vet hvilken cory dette er ?
Enig med Loomis, jeg synes det ser ut som C. brevirostris, jeg også.
Da ser det ut til at det er enighet for at det er brevirostis ,men hvordan klarer dere å skille denne fra melanistius ?

Jeg ser og ser på bilder men blir ikke klok på det .
Trodde kanskje det at det var melanistius siden mønsteret på halen manglet og at brevirostisen hadde det .Men på dette bildet så er det ikke mønster på denne heller ?
Jeg synes egentlig C. brevirostris gir et mer butt og "søtt" inntrykk, ved at hodet er litt mindre og buttere avrundet enn C. melanistius. Synes den sistnevnte har et mer kompakt og kraftig hodeparti, med en anelse lenger snute.

Dine Coryer på bildet hadde det typiske butte nesepartiet jeg synes kjennetegner Brevirostris. Navnet brevirostris betyr jo faktisk kort/butt snute

Det er den forskjellen (i tillegg til at C. brevirostris har prikker i halen) bare jeg har kommet frem til, når jeg har sittet og fingransket de to artene og sammenlignet. Når det er sagt, så har jeg sett bilder rundt om på nettet som er nødt til å være feil... :p De to artenes likhet skaper nok mye forvirring!

Men du som ser fiskene i virkeligheten ser sikkert detaljer bedre. Bildene var litt mørke og kanskje litt kornete, og jeg synes det så ut til å være forskjeller innad i gruppen? Noen hadde og noen hadde ikke prikker i ryggfinnen for eksempel. Men uansett var det "ansiktet" (har fisk ansikt?) som slo meg, og første innskytelsen var "Dette må være C. brevirostris". Men jeg kan jo ta feil.

De to artene er så like at de tidligere ble ansett for å være den samme, men...


mona o
Jeg synes egentlig C. brevirostris gir et mer butt og "søtt" inntrykk, ved at hodet er litt mindre og buttere avrundet enn C. melanistius. Synes den sistnevnte har et mer kompakt og kraftig hodeparti, med [I]en anelse[/I] lenger snute. Dine Coryer på bildet hadde det typiske butte nesepartiet jeg synes kjennetegner [URLBLOCK1]. Navnet brevirostris betyr jo faktisk kort/butt snute :) Synes egentlig de har litt langt snuteparti ,ihvertfall når de snufler i sanden :) Det er den forskjellen (i tillegg til at C. brevirostris har prikker i halen) bare [I]jeg[/I] har kommet frem til, når jeg har sittet og fingransket de to artene og sammenlignet. Når det er sagt, så har jeg sett bilder rundt om på nettet som er nødt til å være feil... :p De to artenes likhet skaper nok mye forvirring! :) Har også funnet ut at det må være litt feil på bildene rundt på foraene ja. Det jeg også har lagt merke til er disse halene og der ser det ut til at det kun er C. brevirostris som har det og mine har det ikke . Men du som ser fiskene i virkeligheten ser sikkert detaljer bedre. Bildene var litt mørke og kanskje litt kornete, og jeg synes det så ut til å være forskjeller innad i gruppen? Noen hadde og noen hadde ikke prikker i ryggfinnen for eksempel. Men uansett var det "ansiktet" (har fisk ansikt?) som slo meg, og første innskytelsen var "Dette må være C. brevirostris". Men jeg kan jo ta feil. Bildene er ikke av de beste nei ,men som du sier så er det prikker på ryggfinnen på noen av de. Får ikke studert de så nøye nå for nå har de kommet i større kar med mange gjemmesteder. De to artene er så like at de tidligere ble ansett for å være den samme, men... :) Ja de er utrolig like .Har sendt mail til selger som solgte de i utgangspunktet .Håper jeg får svar fra han,utrolig kjedelig å ikke vite helt hva en har :)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap