Palettciklide spørsmål

Hei.

Jeg skal kjøpe et par palettciklider og har derfor noen spørsmål:

1. Går det ann å ha palettciklider sammen med ancistrus og corydoras?

2. Jeg har en sverddrage fra før. Blir jeg nødt til å bli kvitt den?

3. Grusen jeg nå har er engelsk elvegrus. Er det lurt å bytte ut denne for ciklidene og coryene? Eller går det bare bra?

Mvh Stian
Savr
1. Går det ann å ha palettciklider sammen med ancistrus og corydoras? ja det går helt fint

2. Jeg har en sverddrage fra før. Blir jeg nødt til å bli kvitt den? det går bra

3. Grusen jeg nå har er engelsk elvegrus. Er det lurt å bytte ut denne for ciklidene og coryene? Eller går det bare bra? det går helt fint
Yngler sverdragene
om svredragene yngler så må duy ha jøme steder
Er det i den 54l du hadde tenkt å ha palettciklidene?

Palettciklider er sandsilere, og finner mesteparten av føden på bunnen.
Har du den engelske elvegrusen vil palettene klare seg fint, men det er værre for dem å finne mat, enklere med sand.
Så for disse sin del vil jeg anbefale å ta ut den engelske elvegrusen og erstatte det med f.eks. biltema blåsesand. Denne er genial og rimelig.
Når det gjelder cory, aner jeg ikke hva som er anbefalt. Men ser at de fleste som har coryer har sand...
Ok

Vet du hvor mye sånn blåsesand fra biltema koster da?
Trenger man 25 L sand i et 54 liters kar?
Sannsynligvis ikke Men de selger ikke i mindre kvantum.

Men jeg er litt skeptisk til å huse ett palettpar sammen med flere fisker. Spesielt når palettene leker kan dette gå hardt utover de andre i karet...
Ok, da tror jeg jeg dropper å kjøpe corydorasene....
Det tror jeg er ett smart valg. Eneste fiskene som vil være nogenlunde i fred er ancistrusen, da de er mer nattaktive og rolige om dagen
Men tror du jeg kan klare oppdrett på palettene hvis jeg beholder den engelske elvegrusen?
det vet jeg ikke. Jeg ville ha byttet uansett til sand, for palettene liker å grave mye før de gyter. Sanden er knallbillig så det koster deg ingenting uansett.

Engelske elvegrusen tar du vare på til senere anledning

Sanden er viktig for yngel også da yngelet går kun i sanden og roter etter mat...
Ok, er sanden nødt til å være veldig fin?
Blåsesanden er 0,3 - 1,0mm tror jeg.
Er du bekymret for fin sand?
Ja litt, så den ikke blir sugd opp når jeg slamsuger...
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap