Noen som kan hjelpe?

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg sliter litt med akvariet og akvariefiskene mine. Den siste tiden har det dødd flere fisk, selv om jeg har hatt flere delvannsbytter og nå nylig et 50% vannbytte. Renset også pumpa fullstendig for et par dager siden. De fleste fiskene mine, inkludert de skye mallene og ancistrusene mine, ligger og "puster" i overflaten for det meste av tiden.

Forskellen fra "nå" og "tidligere", er at jeg har skiftet ut de to lysrørene som den forrige eieren hadde kjøpt på et vanlig supermarked med to lysrør jeg kjøpte på en dyrebutikk.

Akvariet har følgende fisker;
3 Golden (Malawi), 2 maller (en prikkete høyfinnemalle, en som likner, bare at den er sort) 2 Blå Gurami, 3 Black Molly, fem Ancistrus og 1 Juvelciclide.

Kan noen komme med forslag til hva jeg skal gjøre, ville jeg vært veldig takknemmelig!

Lars B
Du har tatt flere delvann bytte så dette har ikke med Nitrit å gjøre. Da er det oksigen mangel. Du må plassere utblåseren fra pumper/filter like under vannoverflate slik at vannet blir mettet av oksigen. Har du luftpumpe så sette du den inn med en gang. Eller hvis det fins et hul opp på utblåseren til pumpen din så sett en luftslange på den. Når pumpen jobber så dra den med seg luft og det blit millioner luftbobler i vannet.
Du skal ikke rense filter hel rent. Da blir det ikke noen bakteriekultur igjen i filteret. Det er disse bakterier som bryter ned farlig avfallstoff.
Lykke til!
Lars Berbusmel
Hei! Renset også pumpa fullstendig for et par dager siden.

Der har du nok forklaringen er jeg redd. Har du fjernet for mye filterbakterier så har du antagelig mye nitritt i karet nå. Anbefaler deg å starte med 30% vannbytter en til to ganger om dagen og fortsette med det til nitritt er på 0 igjen. Du bør altså få tak i en dråpetest for nitritt slik at du får fulgt med på dette.

[QUOTE=Lars BerbusmelAkvariet har følgende fisker;
3 Golden (Malawi), 2 maller (en prikkete høyfinnemalle, en som likner, bare at den er sort) 2 Blå Gurami, 3 Black Molly, fem Ancistrus og 1 Juvelciclide.

Anbefaler deg å lese om de forskjellige fiskene du har i fiskebasen. Legg spesielt merke til de anbefalte vannverdiene på de forskjellige artene. Jeg er redd du har en fiskeblanding hvor det uansett er noen som må leve utenfor det anbefalte og det kan på sikt stresse og svekke fiskene slik at de får kortere levetid og/eller blir mer utsatt for sykdommer. Anbefaler altså at du ser på sammensetningen og omplasserer de som ikke passer inn når du etterhvert får stabilisert problemet du sliter med nå.

Det du først og fremst må konsentrere deg om nå er derimot å bytte vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap