Ang min gravide seilfinne molly

nå har jeg plassert både hunnen og hannen over i 15 litern min, der er de alene....
det er en god del planter ogsånn å jeg håper ynglene kommer og at de overlever...

hmmm....
ere greit at hannen er sammen med hunnen?.... hu virker roligere når han er der.....

hu ser rimelig eksplosiv ut.... det har hu vel vært i et par uker.... tror dere det er lenge til hu føder?....

seilfinne mollyer er jo så fine fisker..... har bare hatt vanlige mollyer før jeg....

Synes det var et veldig lite akvarium å holde de i, selv om det er for en kort stund. Det kan jo også være vanskelig å gjette når de har tenkt å sette i gang fødselen slik at de blir gående veldig lenge. Jeg vil heller anbefale at dere håver ynglene over etter fødselen istedenfor.

Å ha hannen sammen med henne virker sikkert beroligende på hunnen, men hele hensikten med overflytningen faller da bort siden han helt sikkert vil forsyne seg av nyfødte yngel når de dukker opp. Noe forøvrig mamma molly heller ikke sier nei takk til.

Det aller beste er å la henne føde i karet hun går i til vanlig og gi ynglene såpass tett med planter at de har mulighet til å overleve der. Det nestbeste er å håve de over i lillekaret etter fødselen.
Tante Astrid
Synes det var et veldig lite akvarium å holde de i, selv om det er for en kort stund. Det kan jo også være vanskelig å gjette når de har tenkt å sette i gang fødselen slik at de blir gående veldig lenge. Jeg vil heller anbefale at dere håver ynglene over [B]etter[/B] fødselen istedenfor. Å ha hannen sammen med henne virker sikkert beroligende på hunnen, men hele hensikten med overflytningen faller da bort siden han helt sikkert vil forsyne seg av nyfødte yngel når de dukker opp. Noe forøvrig mamma molly heller ikke sier nei takk til. Det aller beste er å la henne føde i karet hun går i til vanlig og gi ynglene såpass tett med planter at de har mulighet til å overleve der. Det nestbeste er å håve de over i lillekaret etter fødselen.


Har prøvd dette før da, men de blir spist med engang.... ser bare at fisken er slank igjen og ikke no yngel, så får prøve :0).... de føder jo somregel om natta eller når vi er borte da så... :0/

flere som har tips?.....

Vil jo tro at fiskene har enda lettere for å få tak i yngelen i et mindre akvarium så om dere likevel ikke får med dere fødselen så kan både hannen og hunnen rekke å spise dem opp i det lille karet også. Skjønner derfor ikke hensikten med å plage fiskene med å la de gå i lengre tid i et altfor lite akvarium når resultatet blir det samme.
Tante Astrid
Vil jo tro at fiskene har enda lettere for å få tak i yngelen i et mindre akvarium så om dere likevel ikke får med dere fødselen så kan både hannen og hunnen rekke å spise dem opp i det lille karet også. Skjønner derfor ikke hensikten med å plage fiskene med å la de gå i lengre tid i et altfor lite akvarium når resultatet blir det samme.


blir nok sikkert ikke så mye lengre veit du, hu har vel vært sprengeferdig i over 2 uker så det nærmer seg nok :0) ....

googla litt å da vare 2-3uker de går gravide.......

har du mange seilfinnemollyer ?...
veit du hvor mange yngler dom pleier å få?

:0)
Har ikke hatt seilfinnemolly selv. Det jeg har lest meg til, når det gjelder den arten som heter Poecilia latipinna (vet ikke om det er den du har, men regner med at det ikke er så store forskjeller ute og går), så kan de få fra 10-140 yngel, avhengig av alder og størrelse på hunnen. Hunnene kan også lagre sperm slik at hun kan få flere kull uten å ha gått sammen med noen hann. Avhengig av blant annet temperaturen så går de gravide i 3-4 uker og de kan få mange kull i løpet av et år.

Du kan lese mer om fiskene dine i fiskebasen. Er tre forskjellige arter som kalles seilfinnemolly så du får se selv hvilken du har. Går du til oppdrett på arten så kan du ved å trykke på Klikk for å se og holde pekeren over de forskjellige navnene få fram informasjon fra andre som har drettet fisken.

Tante Astrid
Har ikke hatt seilfinnemolly selv. Det jeg har lest meg til, når det gjelder den arten som heter Poecilia latipinna (vet ikke om det er den du har, men regner med at det ikke er så store forskjeller ute og går), så kan de få fra 10-140 yngel, avhengig av alder og størrelse på hunnen. Hunnene kan også lagre sperm slik at hun kan få flere kull uten å ha gått sammen med noen hann. Avhengig av blant annet temperaturen så går de gravide i 3-4 uker og de kan få mange kull i løpet av et år. Du kan lese mer om fiskene dine i [URLBLOCK1]. Er tre forskjellige arter som kalles seilfinnemolly så du får se selv hvilken du har. Går du til oppdrett på arten så kan du ved å trykke på [I]Klikk for å se[/I] og holde pekeren over de forskjellige navnene få fram informasjon fra andre som har drettet fisken.


ahhh... takk for tipset :0)
De som er gravide er gul seilfinne molly.... også har jeg hatt dalmantiner-typen også.... (bare hannfisken som er igjen) :0)

Jeg er jo på jakt etter et større akvarie også.... på 200 L eller no, for det største jeg har nå er på ca 80... :0/ ..... hadde vært greit å hatt litt større fisk også :0) ...


Men et heelt annet spørsmål som du kanskje har greie på..... om jeg skal bytte grus i et akvarie som er godt innkjørt ogsånn, åssen går jeg fram da?....
Mange måter å gjøre det på. Det enkleste er antagelig å flytte filteret i en bøtte med vann og la det gå der. Ikke stopp filteret for lengre tid av gangen, det kan gi store problemer i ettertid. Fiskene, og eventuelle planter, puttes i en bøtte vann med lokk. Så er det bare å måke ut den gamle grusen og fylle på nytt.

Om du ikke beholder mye av det gamle vannet så vent til tempen er kommet opp før du putter fiskene tilbake igjen og venn dem til vannet på samme måte som når du tilvenner fisk fra butikken. Skifter du mye vann kan det også være en fordel å bruke vannforbedringsmiddel, slik som aquasafe. Om du søker litt på temaet så kommer det opp mange tråder med gode tips, blant annet denne.
I dag kom det ca 30 yngel, hvis ikke mer...... jeg putta "mamma-fisk og pappa-fisk" tilbake i det store akvarie, så nå er ynglene i det lille akvariet og koser seg.... :0)

noe spes jeg må huske på?....

:0)
Gratulerer! Det viktigste er vel å sørge for rent vann og gode forhold ellers. Du kan gjerne bytte litt oftere vann i yngelkaret siden du har såpass mange yngel. 30% to-tre ganger i uken ihvertfall. Da vokser de bedre. Sørg i såfall for at det vannet du fyller på har samme temperatur og vannverdier ellers slik at forskjellene ikke blir så store. Yngel tåler dårligere endringer av vannet enn de voksne gjør.

(Går ut fra at du har filter i yngelkaret hvis ikke må du skifte enda mer vann).
Tante Astrid
Gratulerer! Det viktigste er vel å sørge for rent vann og gode forhold ellers. Du kan gjerne bytte litt oftere vann i yngelkaret siden du har såpass mange yngel. 30% to-tre ganger i uken ihvertfall. Da vokser de bedre. Sørg i såfall for at det vannet du fyller på har samme temperatur og vannverdier ellers slik at forskjellene ikke blir så store. Yngel tåler dårligere endringer av vannet enn de voksne gjør. (Går ut fra at du har filter i yngelkaret hvis ikke må du skifte enda mer vann).

jepp, har ei lita pumpe /filter der... sånn med svamp inni :0) ...

skal ta en opprensk i begge kar i morra :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap