Kampfisken svømmer bare på overflaten

Heisann.
Jeg har en kampfisk i en bolle, og i dag har den bare vært på overflaten, den prøver å komme seg ned men klarer det ikke :S

I dag har den ligget med ene siden opp... trodde den var død først.

Noen tips på hva som kan være feil?

Den er alene i en bolle uten planter.
Plussmedlem
Skifter du vann ofte i denne filterløse(?) bollen?
Har du skiftet vann etter at kampfisken fikk problemer?
Mikaelft
Heisann. Jeg har en kampfisk i en bolle, og i dag har den bare vært på overflaten, den prøver å komme seg ned men klarer det ikke :S I dag har den ligget med ene siden opp... trodde den var død først. Noen tips på hva som kan være feil? Den er alene i en bolle uten planter.


Tipper du bør skifte vann regelmessig, et melkeglass om dagen kanskje, og få plantet noe, i grus. grusen må vaskes før bruk.
Og husk å ha bollen i et noenlunde temperert rom.
hmm mulig jeg overser noe her men har vannkvalitet noe å gjøre med at fisken har problemer med å svømme?

Høres ut som svømmeblæra er gåen for min del.
Plussmedlem
Dårlig vannkvalitet er meget ofte årsaken til syk og deretter død fisk, og rent vann er gjerne den beste førstehjelp.

Det er ikke dermed sagt at det hjelper i det stadiet fisken er i nå, men det er verdt et forsøk.
Jeg har grus i bunnen.
Kan prøve å skifte vann hver dag
Hvis du har kampfisken i en bolle uten filter, bør du kanskje skifte mer enn ett glass for dagen.

Det beste ville uansett være å skaffe et akvarium på 40-50 liter eller mer, i stedet for bollen.

Boller er i beste fall uhøvelige, og i verste fall rene torturkammer for fisken.
En kampfisk trives som regel fint i en 20 liter. Jo større jo bedre selvsagt, men hvis man ikke har råd eller plass til en 50-60 liter går det helt fint med en 20 liter, alt er bedre enn en liten bolle uten filter.
Stakkars kampfisker i Amerika.
Der er det populært å ha Kampfisker i syltetøyglass og blomstervaser.

Ja!, plant en sverdplante eller noe annet der og skift sånn cirka, 3-4 melkeglass om dagen tenker jeg.
Det er nok like populært i Europa og Australia også, blant folk som ikke vet hva de driver med. Akvarister i Usa eller andre land anbefaler seff aldri at de holdes i bittesmå boller eller i vaser, akkurat som akvarister i Norge.
Svømmeblæra
Blir svømmeblæren bra igjen ? Eller må den til fiskelege? :p
Det kommer an på grunnen til problemet. Skift ca halvparten av vannet hver dag fremover og om den ikke blir bedre innen en par-tre dager så kan du prøve med medisin mot bakterielle infeksjoner (det får du kjøpt på dyrebutikken).

Dessverre så holdes ofte kampfisk i boller og små beholdere uten filter. Dette krever at man skifter en god del vann hver dag. Hvis ikke så blir vannet giftig og fisken blir utsatt for infeksjoner. I tillegg så liker kampfisk at vannet er varmt, ca 26 grader og slike små beholdere har ikke varmekolbe heller. Enda en ulempe er at det ikke er dekkglass på bollen så om luften er kald så kan den bli syk når den må puste mye kaldere luft enn det er i vannet.

Om fisken din overlever så vil jeg anbefale at du skaffer den et skikkelig akvarium med filter, dekkglass og varmekolbe. Den blir nok glad om den får litt plass å røre seg på også så jeg ville ikke anbefale så mye mindre enn 30 liter. Det er ofte billige brukte akvarier å få tak i.
om det er noe feil med svømmeblæra som jeg mistenker (som sikkert kan komme av infeksjoner også) så er det lite å gjøre for å fikse det igjen, om jeg ikke husker feil så er forrestn svømmeblæra bare en blære fylt med luft som stabiliserer fisken i vannet (de fleste/alle maller har ikke svømmeblære tror jeg).

Nærmeste jeg har sett er kreative måter å stabilisere slørhaler med ødelagte svømmeblærer, som involverer å sette på dem en reim med en liten ballong i.. :P Høres bare sært ut men jeg antar det går om man gjør det rett.
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap