Biltema gummimatter inne i akvariet?

Har planer om å bruke gummimatter fra biltema (type bilmatte) i akvariet.
Ønsker med denne noe som ikke "glir" av glasset, beskytte, samtidig som det er enkelt å forme (klippe i).

Fins det noe risiko med dette m.t.p avsetning av giftstoffer??
Svaret er mest sansynligvis nei, men jeg spør for å være sikker.
Liggeunderlag vet jeg blir mye brukt og liggeunderlag fra biltema skal være trygg, men jeg hadde vært skeptisk til bilmatter. Kan jo hende det går bra, men en del plast avgir stoffer til vannet som ikke er særlig heldig så jeg ville styrt unna disse. Jeg ville ikke brukt annen plast enn drikkevannsgodkjente plastvarianter, isopor og liggeunderlag. Alle de er prøvd ut og ser ut til å være trygge. Nå er det jo mulig jeg er altfor forsiktig av meg da
FredG
Har planer om å bruke gummimatter fra biltema (type bilmatte) i akvariet. Ønsker med denne noe som ikke "glir" av glasset, beskytte, samtidig som det er enkelt å forme (klippe i). Fins det noe risiko med dette m.t.p avsetning av giftstoffer?? Svaret er mest sansynligvis nei, men jeg spør for å være sikker.

Så mye som det lukter "nye bilmatter" når de er nye, ville jeg valgt å latt være.
Bruk liggeunderlag fra BT, det må festes med noen punkter silikon, og har en rutete tekstur som gjør at det ikke er helt speilglatt!.
Inaktiv bruker
Humunukuapuaa
Så mye som det lukter "nye bilmatter" når de er nye, ville jeg valgt å latt være. Bruk liggeunderlag fra BT, det må festes med noen punkter silikon, og har en rutete tekstur som gjør at det ikke er helt speilglatt!.


Oooo, hørtes spesielt ut, vet du om noen bilder av det? ble nysgjerrig.
Regner med det er denne Humunukuapuaa mener.
Jepp, det var det jeg tenkte på. Har testet det mot ClasOhlsons og det er nesten speilblankt på begge sider. Vet ikke noe om andre. Jo forresten på Europris var de glatte og hadde fæle farger. Jeg bruker BT-underlaget inne i karet og evt. CO under karet.
Inaktiv bruker
Er det det du har som bakgrunn i eks prinsessekaret?
Nei, jeg bruker det bare i bunnen på noen kar. Prinsessekaret ble satt opp for mange år siden og da tenkte jeg ikke på slikt. Så der kan potensielt en stein utløse lekkasje
Inaktiv bruker
Du gjør hverdagen bittelitt mer spennende med andre ord?
blir nysgjerrig jeg....

hva skal du ha matter til ?... skjønnte ikke det helt jeg :0)

å hva er det godt for?....

:0)
Jeg kjøpte liggeunderlag fra webzoo
Kizzie
blir nysgjerrig jeg.... hva skal du ha matter til ?... skjønnte ikke det helt jeg :0) å hva er det godt for?.... :0)


Jeg bruker thermounderlag i bunnen av akvariene for å beskytte glasset. Mine maller kan foreksempel finne på å grave seg under steiner - som da kan falle ned mot bunnglasset. Thermomatta tar imot støtet.

mvh
det var egentlig utrolig lurt,det hadde ikke jeg tenkt på har også en malle som"kaster"stein rundt seg,tror jeg må ta en opprydning og legge ett underlag under.

smart du
Noen legger også disse mattene som thermounderlag/sikkerhetsunderlag imellom akvariet og benken dette står på.
Nå er det helst i akvarier med store mengder stein disse brukes etter hva jeg har lest. Men det er nå uannsett en billig "forsikring" og kan uannsett ikke skade å bruke.

FredG ; Jeg ville selv ikke brukt gummimatter. Om nå dette skulle vise seg å ikke være egnet - for en jobb å få den skiftet ut igjen.
Mener å ha lest her i forumet at noen har brukt vanlige sitteunderlag?
Thermomattene som S_Dreams linker til er iallefall garantert sikre å bruke.


mvh
Inaktiv bruker
Har en svær kalkstein, gudane vet hvor mange kilo den er, såvidt jeg klarer å løfte den =p Å ikke ha matte under den ville vært som å be om knust akvarie..
Lillian Ulriksen
[QUOTE=Kizzie]blir nysgjerrig jeg.... hva skal du ha matter til ?... skjønnte ikke det helt jeg :0) å hva er det godt for?.... :0)


Jeg bruker thermounderlag i bunnen av akvariene for å beskytte glasset. Mine maller kan foreksempel finne på å grave seg under steiner - som da kan falle ned mot bunnglasset. Thermomatta tar imot støtet.

mvh

så smart ... :0)
Takk for gode innspill folkens.
Jeg gikk til angrep på en ikke altfor mye brukt treningsmatte og bruker dette som material.

Ja, biltema mattene lukter ganske stramt.
Dette var av den typen som er et par kvadratmeter for bruk i bagasjerom.

Mvh
Lillian Ulriksen
Noen legger også disse mattene som thermounderlag/sikkerhetsunderlag imellom akvariet og benken dette står på. Nå er det helst i akvarier med store mengder stein disse brukes etter hva jeg har lest.

Underlag under karet bør burkes for å forhindre eventuell punktbelastning mellom bunnglasset og bord/hylleplate med rammeløse kar. Et lite sandkorn kan i teorien forårsake at glasset sprekker. I tillegg har det selvfølgelig sine termiske egenskaper
som gjør at du reduserer varmetap i bunnen og får en jevnere (og kanskje høyere) temperatur i bunnsubstratet.
Underlag inne i karet bruker du for å beskytte bunnglasset mot fallende objekter. det kan være alt fra steiner som raser pga. fisk som graver eller når du glipper en svær dekordings.

Om du velger å kjøpe dyr termomatte med prisfaktor fisk eller det samme til biltema-/clasohlsonpris er opp til hvor mye penger du ønsker å bruke opp. Uansett er det en grei forsikring, men mer spennende uten.
FredG
Takk for gode innspill folkens. Jeg gikk til angrep på en ikke altfor mye brukt treningsmatte og bruker dette som material. Ja, biltema mattene lukter ganske stramt. Dette var av den typen som er et par kvadratmeter for bruk i bagasjerom. Mvh


Da antar jeg du mener gummimattene til å ha på gulvet i bilen og ikke Biltemas liggeunderlag. Litt viktig at disse ikke forveksles. Biltema liggeunderlag er trygt og gummimatter har det best på bilgulvet.

Noen typer gym-matter er i et porøst materiale med en overflate som løser seg opp over tid. Pass på at du ikike putter noe i karet du kommer til å angre på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap