7l plastkar til sverddrage-yngel?

Min Sverddrage er veldig høygravid nå, så kan jeg ha Sverddrage-yngelene i et 7L plastkar?
Må jeg ha pumpe, varmekolbe, filter, sand/grus, planter osv?
Eller er det bare noen ting?

Takk for svar"!


XD://
Filter burde du ha, men pass på at det er yngelsikkert. Svampfilter er det beste. Varmekolbe trenger du hvis karet står i et rom som er kaldere enn romtemperatur. Planter, grus osv er ikke nødvendig.
Du kan dekke til innsuget på et vanlig filter med filtervatt eller filtersvamp slik at yngelen ikke suges inn.

Eller du kan gå til innkjøp av et svampfilter som jeg nevnte. De har dem på alle dyrebutikker og de er ganske billige, men de drives av en luftpumpe.
Det nye filteret bør kjøres inn også, hvis ikke så er det ingen bakterier der til å håndtere avfall. Regner med at du har et innkjørt filter i hovedkaret. Da kan du eventuelt skvise litt gørr fra det over innholdet i det nye filteret. Er du heldig så får du det kickstartet på det viset. Om du ikke har filter så må mesteparten av vannet skiftes ut hver dag med vann som har samme verdier og temperatur.
Da drar jeg til Dyrebutikken til uka og kjøper meg et lite filter å skviser litt filtergørr fra det andre karet til det nye filtre.

Takk for svar!
Platy-fan
Min Sverddrage er veldig høygravid nå, så kan jeg ha Sverddrage-yngelene i et 7L plastkar? Må jeg ha pumpe, varmekolbe, filter, sand/grus, planter osv? Eller er det bare noen ting? Takk for svar"! XD://


De fødekassene i plast som fås kjøpt i dyrebutikker egner seg meget godt til levendefødende yngel. Da kan du ha boksen i hovedkaret, og slipper å tenke på nitritt og vannverdier, temp. osv. Prøv å spør litt i forumet som heter "levendefødende" og hør hvordan andre gjør det med yngelen. Uansett - lykke til

PS! Husk bare på at mora vil spise yngelen om hun får sjansen, så spør i dyrebutikken og på forumet hvordan du skal gjøre det når hun har født, da må hun fort tilbake i hovedkaret - vekk fra yngelen.
2nelise
[QUOTE=Platy-fan]Min Sverddrage er veldig høygravid nå, så kan jeg ha Sverddrage-yngelene i et 7L plastkar? Må jeg ha pumpe, varmekolbe, filter, sand/grus, planter osv? Eller er det bare noen ting? Takk for svar"! XD://


De fødekassene i plast som fås kjøpt i dyrebutikker egner seg meget godt til levendefødende yngel. Da kan du ha boksen i hovedkaret, og slipper å tenke på nitritt og vannverdier, temp. osv. Prøv å spør litt i forumet som heter "levendefødende" og hør hvordan andre gjør det med yngelen. Uansett - lykke til

PS! Husk bare på at mora vil spise yngelen om hun får sjansen, så spør i dyrebutikken og på forumet hvordan du skal gjøre det når hun har født, da må hun fort tilbake i hovedkaret - vekk fra yngelen.

Veldig smart med de fødekassene. Jeg lar mine sverddragere gå i hovedkaret. Når jeg ser yngel, fanger jeg de med håv og har de over i fødekassa som flyter i hovedkaret. Det er ikke lurt å putte mora oppi disse fødekassene. De blir bare stressa av det.
Dersom du har litt gjemmesteder for yngelen i hovedkaret, vil mange klare å komme seg unna før du er klar med å fange de med håven.

Du kan jo lage en annonse hvor du spør etter om noen har småkar de vil selge/gi bort.
Jeg har kasse med lokk og luke egnet til akvarie-bruk.
Vis jeg tar den oppi vannet i akvariet så blit det nesten ikke plass for dem andre fiskene.
Da ville jeg satset på mange gjemmesteder i hovedkaret i form av høye planter etc. Problemet med levendefødende er at hvis du ikke ser selve fødselen så kan det være vanskelig å fange yngelen og ha de i et oppdrettskar. De fødekassene er laget slik at når hunnen føder så detter yngelen igjennom en rist slik at mora ikke får tak i dem. Når mora er ferdig med å føde så puttes hun umiddelbart tilbake i hovedkaret og risten som yngelen har ramlet igjennom fjernes og yngelen får vokse opp.

Hvis du satser på å ha mora i 7 literen og la henne gå alene der til hun føder så kan du risikere at hun føder når du ikke ser på og hun spiser sin egen yngel.

Mitt råd til deg, hvis du ønsker å ta vare på yngelen er: følg nøye med mora, når du merker at hun er fødeklar, ha henne i fødeboksen. Når hun er ferdig å føde, ha henne tilbake i hovedkaret. SÅ kan du ha yngelen over i 7 literen med ferdig innkjørt pumpe. Det kan være smart å tre en nylonstrømpe over innsuget til pumpa til yngelen er store nok til å ikke bli sugd inn der. Denne må du imidlertid skylle godt noen ganger i uka slik at ikke pumpa går tett.
Jeg hadde tenkt å ta ynglene til 7l etter hun hadde fødet,........ men det du sa nå hvar veldig lurt så om noen dager til, når hun ahr blitt enda skjukkere så legger jeg henne i et fødeboks og etter hun har fødet så tar jeg ynglene i 7l.


Jeg skal få meg en nylomstrømpe.
Min erfaring med levendefødende fødeklare hunner er at når de begynner å bli klar til å føde så holder de seg litt for seg selv og svømmer ikke så mye rundt som de pleier. Da er det på tide å ha henne i fødeboksen.

Du får ha riktig lykke til, og hold oss oppdatert når det kommer yngel da
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap