Malle oppdrett

jeg tenkte jeg skulle prøve å starte og opdrette maller(ancistrus). vet jeg trneger røtter, huler og mye strøm i vannet.. men er det smart å ha en plante i akvariet også eller er dette helt unødvendig?
også lurer jeg på om det er noe annet jeg trenger for at de skal klare å overleve. de er ikke avhengige av at det er fisk i karet? går greit med bare maller? tenker på alger og slikt? de blir vel produsert når det er røtter i karet?


takk på forhånd=)
Ancistrus er ikke en spesielt krevende art å få oppdrett på, så med ditt oppsett burde det gå ganske greit (går utifra det er vanlig oppdrettsvariant du mener siden du ikke nevner noe spesifikt navn)

Planter er strengt tatt ikke nødvendig, men da må du ha rikelig av andre huler og skjulesteder slik at de kan gjemme seg bort hvis de vil. Jeg vil likevel anbefale å ha planter siden de fleste fisker liker dem, og de hjelper også med vannverdiene.

Andre fisker er ikke nødvendig. Røtter har ikke noe med algeproduksjon å gjøre. Det har mer å gjøre med hvor mye lys karet får og nitratverdiene. Men ville ikke satset på at de skal spise alger. Hvis du vil ha oppdrett på dem ville jeg foret med algetabletter og rikelig med grønnsaker som agurk, squash osv. De bare skjærer du i skiver og trer på en teskje slik at den synker. Ikke la den ligge lenger enn over natten.
molly-fan
jeg tenkte jeg skulle prøve å starte og opdrette maller(ancistrus). vet jeg trneger røtter, huler og mye strøm i vannet.. men er det smart å ha en plante i akvariet også eller er dette helt unødvendig? også lurer jeg på om det er noe annet jeg trenger for at de skal klare å overleve. de er ikke avhengige av at det er fisk i karet? går greit med bare maller? tenker på alger og slikt? de blir vel produsert når det er røtter i karet? takk på forhånd=)

Ancsistrus (oppdrettsvarianten) er ikke spesiellt krevende når det gjelder strøm i vannet. Som du allerede sier så trenger den røtter (pga. fordøyelsen). Røtter er ofte også fin fine gjemmesteder.

De er ikke avhengig av at det er andre (typer) fisk i karet.

Ancsistrus er glupsk på planter til tider, så du må ha hardføre planter hvis du skal ha noen. Du får alger av overforing med grønntforet anistrusen skal ha også. Hvis du skal ha alger så kan du jo sette det så det får sollys deler av dagen og fore godt, da gror det masse. Men da må du også passe på å ha god nok filtrering og kontrollere vannverdiene dine så du ikke får nitritt.

1 hule, (minst) 1 hunn og 1 hann i samme karr er en sikker suksess for å få yngel med anistrus

Pass på at hannen er større enn hunnen, ellers kan hun stresse han ihjel. Spesiellt hvis hunnen er kjønnsmoden mens hannen ikke er det kan hun plage ham mye.
hvordan er det og ha to av vært kjønn?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap