Regnemåte for å finne teoretisk sjanse for to kjønn av eplesnegler o.l.!

Hei! Jeg har regnet litt på hvordan man kan finne sjansen for å få minst en snegle (f.eks) av hvert kjønn utfra antall snegler (e.l).

Vi har jo to kjønn, så tallet 2 er det vi må gå ut fra.

For å regne ut sjansen for flere enn ett kjønn ved x antall snegler blir regnestykket som følger:

(2^x-2)/2^x * 100 = % sjanse for minst en av hvert kjønn

F.eks.
Du kjøper 3 snegler. Vi putter inn 3 for x, og får:

(2^3-2)/2^3 * 100 =

(8-2)/8 * 100 =

6/8 *100 = 75%

Altså: Kjøper du 3 snegler (e.l. som er vanskelig å bestemme kjønnet til) er sjansen for å få minst en av hvert kjønn 75%.

Denne formelen kan brukes til hvilket som helst antall dyr, og sjansen øker selvfølgelig desto flere du har.

Her er et illustrasjonsbilde jeg har laget:

[External Image]

Håper noen får bruk for dette!
du glemte å ta med loven om maximal uflax/jævelskap i beregningen
Hehe.. Stemmer det! Det er vel derfor det er teoretisk sjanse! Noen er bare sinnsykt (u)heldige! Vanskelig å regne seg til det gitt! Bitre erfaringer eller? :p
Dette er ikke bare pirk:

Regnemåten (algoritmen) din forutsetter at det virkelig er 50% sjanse for at et enkelt individ i en gruppe er hann eller hun kjønn. Hvis du har et kull med overvekt av ett kjønn blir regnemåten litt anderledes.

Jeg kjenner ikke til forholdene for eplesnegler, men for de dyrearter jeg kjenner til er ikke kjønnene jevnt fordelt. Jeg har ofte opplevd kull med en overvekt av hanner eller hunner både blant levendefødene og ciklider. Jeg har lest teorier om at pH og temperatur kan påvirke dette. (sikker andre forhold også)

Hos mange dyrearter er det slik også i naturen at det er overvekt av ett kjønn. For mennesker (som er den arten det føres mest nøyaktig statistikk over) fødes det en overvekt av gutter, men guttene dør tidligere enn jentene og blant pensjonistene er det en overvekt av damer.
Tante Astrid: Flott link! Det virker dog litt vanskelig å få snegla til å komme såpass langt ut at du klarer å se kjønnsorganet... :p Har du erfaringer med det selv? Er det lett å se forskjell?

Ebbeto: Selvfølgelig har du helt rett! Algoritmen jeg har framstilt forutsetter selvfølgelig at det er 50/50 av hvert kjønn! Og det trodde jeg at det var også da jeg lagde den... Leste på sida til linken Tante Astrid la til, og der står det at blant Eplesnegler totalt er det ca 50/50 fordeling, MEN at det kan være stor overvekt av ett av kjønnene i ett kull.. Hmm... Da ble plutselig ikke algoritmen så veldig nøyaktig likevel... :p Sannsynlighetsregning blir plutselig veldig vanskelig når man må ta så mange betraktninger... MEN utregninga vil jo om ikke annet gi en viss pekepinn om hvor stor sjansen er!
For å få den langt ut av skallet holder man den opp-ned, altså med åpningen opp og mot seg, og med litt helning til høyre, slik at sneglen prøver å vri seg mot høyre (sneglens venstre), siden kjønnsorganet er på sneglens høyre side.
Så snegla vil faktisk strekke seg ut av huset når du tar den ut av vann? Jeg trodde den stengte seg inne da for å unngå å bli spist... Ser du lett forskjell da?
GoofySnail
Har du erfaringer med det selv?

Nei, har aldri hatt slike snegler selv, men har lest om andre som bruker den metoden som Mvjnz beskriver. Har også lest om de som ser på fargen på snurren i skallet og skiller kjønnene på det viset.
Har ikke prøvd det selv, men en snegle som går i et kar hvor den får være i fred og ikke blir plaget av fisk osv, vil ikke være spesielt sky. Jeg kan dulte borti og løfte mine uten at de bryr seg.

En gang under en vannbytte snudde jeg ryggen til i noen sekunder og da jeg snudde meg igjen satt en stor blå snegle på glasskanten på vei utav karet. Jeg ga den et lite dytt og tenkte at da ville den slippe taket og falle ned i karet igjen. Men neida, den bare satt der og lot med dulte borti den gjentatte ganger uten at den brydde seg. Trakk seg ikke inn i skallet engang selv om jeg dultet på selve kroppen.

Til slutt fikk jeg den oppi karet igjen, og den fortsatte å krype rundt som om ingenting hadde skjedd.

Snegler som blir mobbet av fiskene i karet vil være ekstremt vare for bevegelser og vil nok ikke komme ut av skallet når man løfter dem nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap