Hvordan lage mindre "trykk" på pumpe/innvendig filter?

Hei.

Jeg har en liten innvendig pumpe/filter som går i en 22 l. Men jeg skulle gjerne ha hatt mindre trykk på den, altså mindre blås ut. Er det mulig å sette noe foran for at det skal blir mindre eller går det ann å gjøre noe med pumpen?

Pumpen er ganske lik denne: http://www.aquatics-online.co.uk/acatalog/renai1.jpg - det eneste som er annerledes er at min pumpe har et slikt veldig fint filter som ligger over det svarte filteret.
Har den gått lenge? Nye pumper har gjerne mer trykk enn innkjørte så dette er ofte noe som går seg til. Er vel vanskelig å gjøre så veldig mye med akkurat denne siden det ikke er noe vridbart utblås. Du bør ikke blokkere utblåset, men det kan hjelpe å plassere pumpen slik at vannstrømmen treffer veggen, pyntegjenstander eller lignende. Da spres vannstrømmen og sirkulasjonen i karet blir dempet.
Takk for svar Tante Astrid og beklager seint svar tilbake. Den er innkjørt ja, så jeg lurer på å kanskje få tak i ei rot eller noe sånt slik at den kan blåse det værste på den.

Bare sånn for å høre.. Hvilken pumpe/filter ville du anbefalt til et lite kar med en kampfisk i? Det er ikke mer enn 22 liter. Hva ville vært det beste for han?
Kampfisk liker ikke strømninger i vannet noe særlig så det beste for kampfisken hadde nok vært et eller annet luftdrevet filter. Her har du et eksempel på et slikt, luftpumpe må kjøpes i tillegg. Selv om kampfisken vil like en slik løsning så spørs det om du vil like det så godt. Selv den mest stillegående luftpumpe bråker.

Når det er sagt så har jeg selv hatt det minste av am-tops innvendige filtre i en 15 liter med kampfisk. Du kan se bilder fra det oppsettet her. Sørget bare for å vri utløpet slik at sirkulasjonen ble dempet og han trivdes helt greit med det. Det eneste problemet var at han av og til ble tatt av strømmen og ble sittende fast under filteret. Jeg ordnet da en åpen passasje mellom bunnen av filteret og bunnene av karet slik at han kunne komme seg gjennom der, og det virket som han syntes det der var morro siden han seilte under der rett som det var.

Am-tops filter var greit på den måten at utløpet kunne snus, men egentlig foretrekker jeg Fluval 1 til små kar siden de er atskillig mer stillegående. Her har jeg pleid å dempe strømmen ved å plassere røtter eller planter foran utløpet. Pleier også å modifisere mine innvendige Fluval-filtre slik at de takler mer belastning. Du kan lese mer om modifisering her og en produktomtale om de innvendige Fluvalfiltrene her.
Her var jeg jo rett og slett bare dum og uvitende at jeg ikke sjekket det når jeg kjøpte den jeg har. Irriterende, men jeg får bare gjøre det beste av det.
Det som blir lettest for meg nå er å skaffe meg ei rot som kan stå fremfor.
Tusen takk for svar

Du kan også feste eit perforert plastrøyr på tuppen av utblåset. Om ditt filter har eit liknande utblås som den du linka til så skulle det gå greit. Berre å finne rett dimensjon. Yttermåla på utblås skal passe innermål på røyr.

Ved å koble ein slange mellom utblås og eit perforert røyr, kan du også få den rettninga du vil på strømmen i karet. Filteret på eine sida og utblås på andre.

mvh Birger
Riktig så smart Birger S. Alltid godt å ha noen tips i erme. Vet du hvor man lett kan få tak i slike rør?
Ja, du kan vel bruke det meste av plastrøyr. Ein del nettbutikker har slike, men skulle tru at du kan finne noko brukandes på Clas Ohlson, Biltema, eller din lokale røyrlegger eller bygghandel.
Takk. Er vell bare å lete
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap