Spørsmål om foring og plantespising

Hei alle kunnskapsrike akvarister

Jeg har noen spørsmål om foring av fiskene i mitt 150 liters akvarium. Har hatt det i gang siden sugust måned, opg ting går greit. lite alger og fiskene ser ut til å trives. Jeg lurer imidlertid om jeg forer riktig? Jeg har sverdplanter som har blitt litt "slitt", og jeg trodde det var bare pga at bladene var gamle og i ferd med å skiftes ut. Jeg kjøpte et par til, og så da at de ble likeens i løpet av en natt. Det tyder jo på at noen av fiskene spiser veldig på dem. En høyt opp på mistenktlisten er vel gibbicepsen som jeg leser er glad i plantefor.
Kastet oppi en agurkskive i går, og en i dag, og de ble spist fortere enn svint. Det var imidlertid praktbotiaene som var mest ivrige. Jeg lurer på følgende.

1. Forer jeg riktig i forhold til de fiskene jeg har?
Mandag: flakfor
Tirsdag: Fortablett jeg setter på glasset
Onsdag: Oksehjerte
Torsdag: Flakfor
Fredag: Flakfor
Lørdag: Røde mygglarver (frosne)
Søndag: Tablett

Her er mine fisker
2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
6 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
2 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
2 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
1 stk Gibbiceps Pterygoplichthys gibbiceps
5 stk Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
5 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii
2 stk Platy Xiphophorus maculatus

2. Jeg skjønner jeg må gi mer grønt. Hvor ofte bør jeg gi dette?

3. Hvor mye skal de ha? En agurkskive eller tilsvarende?

4. Er mais noe fiskene kan spise?

5. Er det andre normale grønnsaker de kan spise?

6. Bør jeg ha noe mer fortyper enn det jeg har?

7. Er det annet angående for jeg bør ta hensyn til?


Takknemlig for svar!
Her er det en link til hjemmelaget fòr:

Ja, fiskene kan spise nesten alt frukt og grønt....... les mer på linken.


Praktbotiaer elskeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer vannmelon=) det kan benyttes til Lørdagsgodt til dem.

Vis Gibbicepsen skal få ca. hele agurksiven for seg skjøl så bør du legge oppi en vannmelonbit ogen stor agurkskive eller squasj så får Gibbicepsen kose seg med agurken /squasjen og Braktbotiane kose seg med vannmelonbiten da.........) da blir det rettferdig.

Retten er tatt!
donk!
Praktbotia kan være noen råskinn til å ødelegge planter. Det er ikke pga mangel på grønt el.l... For å menneskeliggjøre det hele litt, så kan man kalle det "pøbelstreker" Har de først startet med dette, så er det ganske sjelden de stopper med det, til endel akvaristers fortvilelse
ER det noen som har noen flere kommentarer?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap