- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Jeg vi ha enten snegler, reker eller kreps i mitt akvarium! hva er mulig?
Jeg vi ha enten snegler, reker eller kreps i mitt akvarium! hva er mulig?
Hei alle sammen.
Jeg har svært lyst til å ha noe annet enn bare fisk i mitt selskapsakvarium. Jeg er klar over at snegler ikke går greit, siden jeg har sneglespisende fisker. Er det noe annet jeg kan ha som ikke blir spist opp av de andre beboerne? Er takknemlig for svar. Her er liste over fisker.
2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
6 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
2 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
2 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
1 stk Gibbiceps Pterygoplichthys gibbiceps
5 stk Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
5 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii
2 stk Platy Xiphophorus maculatus
Jeg har svært lyst til å ha noe annet enn bare fisk i mitt selskapsakvarium. Jeg er klar over at snegler ikke går greit, siden jeg har sneglespisende fisker. Er det noe annet jeg kan ha som ikke blir spist opp av de andre beboerne? Er takknemlig for svar. Her er liste over fisker.
2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
6 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
2 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
2 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
1 stk Gibbiceps Pterygoplichthys gibbiceps
5 stk Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
5 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii
2 stk Platy Xiphophorus maculatus
Postet 01.03.09 kl 20:11
Postet 01.03.09 kl 20:15
Inaktiv bruker
Vurdert mangrove krabber? et alternativ det også =)
Postet 01.03.09 kl 20:19
Postet 01.03.09 kl 22:35
Postet 01.03.09 kl 22:39
Inaktiv bruker
De trenger et sted å krabbe opp å lufte seg og spise. Jeg har en gedigen kalkstein som stikker ut av vannet som gir en ganske stor flate å sitte på, men av en eller annen grunn er det mer spennende å sitte oppå pumpa. Så størrelse på området har kanskje ikke så mye å si.
Postet 01.03.09 kl 23:00
Postet 02.03.09 kl 00:13
Blir ikke en hver reke sett på som for av praktbotiane? Er det noen som har erfaringer med dette? Takknemlig for svar!
Sjekket nettakvariene, og det er ikke mange som har praktbotia sammen med f.eks viftereke.
Apropos: Det skulle vært mulig å søke på kombinasjoner av fisker på medlemsakvariene for å se hva som passer sammen hos andre folk.
Sjekket nettakvariene, og det er ikke mange som har praktbotia sammen med f.eks viftereke.
Apropos: Det skulle vært mulig å søke på kombinasjoner av fisker på medlemsakvariene for å se hva som passer sammen hos andre folk.
Postet 11.03.09 kl 23:12
Torgeir SolbergBlir ikke en hver reke sett på som for av praktbotiane?
Det er litt sjansespill. PB`ene vil sikkert sjekke ut "delikatessen", men det er langt fra sikkert at de vil klare å spise dem. Mange som kombinerer reke/PB og det går ofte bra.... I andre tilfeller blir rekene kun dyrt fòr for Botiaene. Finnes ingen fasit på dette
Postet 11.03.09 kl 23:47
Torgeir SolbergApropos: Det skulle vært mulig å søke på kombinasjoner av fisker på medlemsakvariene for å se hva som passer sammen hos andre folk.
Det finnes Du trenger ikke søke heller, det er listet opp ved siden av profilen på den fiskearten du ser på.
Her har jeg tatt en skjermbildekopi, mens jeg var inne på profilen til Praktbotia.
SE PILEN på bildet.
Til venstre i margen står det "Andre har fisken sammen med", så er det listet opp et antall. Nederst der står det også "Se resten av listen" (listen kan være lang, men bare noen få er listet opp i margen)
Postet 12.03.09 kl 00:03
Endret: 12.03.09 kl 00:03
Takk for raske svar!
Ang. Søke om flere fisker sammen, så kjenner jeg til den funksjonen. Den dekker imidlertid ikke akkurat det jeg tenkte på. Det ønskelige hadde for eksempel vært et sted hvor man kunne søke på flere fisker, ikke bare 2, men kanskje 3 eller 4 fisker sammen. Ved treff ville alle de som hadde alle disse fiskene sammendukke opp. Eksempel: jeg lurer på om praktbotia og eplesnegle er en god kombinasjon. Taster inn de to ---> Søker---> finner kanskje bare en som ha denne kombien. Hvilket kan tyde på at det ikke er det best å kombinere.
For å oppnå det samme slik det er nå, må man tråle gjennom en hel skokk
med akvarier for å finne en gitt kombinasjon.
Men ikke misforstå, dette er en utrolig bra side med masse god infor og gilde brukere. Jeg bare tenkte at dette kunne være en positiv viderutvikling.
Ang. Søke om flere fisker sammen, så kjenner jeg til den funksjonen. Den dekker imidlertid ikke akkurat det jeg tenkte på. Det ønskelige hadde for eksempel vært et sted hvor man kunne søke på flere fisker, ikke bare 2, men kanskje 3 eller 4 fisker sammen. Ved treff ville alle de som hadde alle disse fiskene sammendukke opp. Eksempel: jeg lurer på om praktbotia og eplesnegle er en god kombinasjon. Taster inn de to ---> Søker---> finner kanskje bare en som ha denne kombien. Hvilket kan tyde på at det ikke er det best å kombinere.
For å oppnå det samme slik det er nå, må man tråle gjennom en hel skokk
med akvarier for å finne en gitt kombinasjon.
Men ikke misforstå, dette er en utrolig bra side med masse god infor og gilde brukere. Jeg bare tenkte at dette kunne være en positiv viderutvikling.
Postet 12.03.09 kl 00:17
Postet 12.03.09 kl 10:20
Postet 12.03.09 kl 10:22
Postet 12.03.09 kl 14:05
Torgeir SolbergAngående fare for yngel. Hvem av de jeg har er det som er mest glad i yngel da?
Gullbarbe og praktbotia iallefall...
Platy og sverddrager kan også spise sine egne og hverandres yngel. Molly har jeg ingen erfaring med.
Nå anbefales det ikke å ha sverdragere og platy sammen da de krysser seg- men det er en helt annen sak...
Postet 12.03.09 kl 15:21
Postet 12.03.09 kl 16:45
Kan gabonreken holdes sammen med et par ancistrus i akvariet, eller kan det bli krangel?
Og vil denne reken ha noe å sitte oppå, så den kommer opp av vannet, eller trives den med å være undervannsreke hele livet?
Fisk forøvrig er SAE og sølvhai, men rekene de har i butikken er 7-8cm lange, så ingen av disse fiskene vil vel oppfatte rekene som mat, vil jeg tro.
LJ
Og vil denne reken ha noe å sitte oppå, så den kommer opp av vannet, eller trives den med å være undervannsreke hele livet?
Fisk forøvrig er SAE og sølvhai, men rekene de har i butikken er 7-8cm lange, så ingen av disse fiskene vil vel oppfatte rekene som mat, vil jeg tro.
LJ
Postet 12.03.09 kl 17:55
Postet 12.03.09 kl 20:39
Postet 18.03.09 kl 13:38
Postet 18.03.09 kl 17:09