19. dag i innkjøringstida og fortsatt ingen no2...

Jeg er på 19. dagen i innkjøringstida til karet mitt, og i dag sjekka jeg NO2- verdiene. Fortsatt 0...

Har sjekka jevnlig, og den har alltid ligget på 0! Det vil si, mellom 0 og 0,3 siden jeg har Tetra sin tåplig unøyaktige test... For det er vel sånn at de gode bakteriene ikke er på plass før det har vært en nitritt-topp som så har sunket til 0? Skjer dette over natta sånn at jeg kan ha "gått glipp" av den? Er en nitritt-topp på mer enn 0,3 mg/l, hvis ikke kan jo ikke testen min vise det i det hele tatt siden det er samme fargeresultat på alt mellom 0 og 0,3... :p Jeg har "matet" karet jevnlig også for at bakteriene skal få noe å jobbe med. Jeg har bare NO2-tester, ikke amoniakk eller nitrat.

Kan jo være at det bare er jeg som har dårlig tålmodighet... Men jeg har lest at nitritt-toppen kommer etter 2-3 uker og 3. uke nærmere seg med stormskritt!
Målte aldri nitritt over 0,3 i det første karet mitt, jeg heller. Men holdt likevel på å ta livet av fiskene fordi jeg ikke ventet lenge nok, trolig pga ammoniakk.

Hvis du har nitratfilter i filterboksen (f.eks har Juwels kar det) kan det være vanskelig å vite om de nitrittspisende bakteriene har bygd seg opp.

De produserer jo nitrat, men med nitratfilter (grønn svamp) får du ikke utslag på nitrattest.

Hadde jeg vært deg ville jeg uansett skaffet en NH3/4-test (ammoniakk/amonium). Kan være kjekt å følge med når du begynner å sette inn fisk slik at belastningen ikke blir for stor i starten. Bakteriene bruker litt tid på å vokse nok til å takle avfallsmengden og blir det for mye fisk, bæsj, foring på en gang, rekker de ikke å ta hånd om det fort nok til å unngå problemer.
GoofySnail
Jeg er på 19. dagen i innkjøringstida til karet mitt, og i dag sjekka jeg NO2- verdiene. Fortsatt 0... Har sjekka jevnlig, og den har alltid ligget på 0! Det vil si, mellom 0 og 0,3 siden jeg har Tetra sin tåplig unøyaktige test... For det er vel sånn at de gode bakteriene ikke er på plass før det har vært en nitritt-topp som så har sunket til 0? Skjer dette over natta sånn at jeg kan ha "gått glipp" av den? Er en nitritt-topp på mer enn 0,3 mg/l, hvis ikke kan jo ikke testen min vise det i det hele tatt siden det er samme fargeresultat på alt mellom 0 og 0,3... :p Jeg har "matet" karet jevnlig også for at bakteriene skal få noe å jobbe med. Jeg har bare NO2-tester, ikke amoniakk eller nitrat. Kan jo være at det bare er jeg som har dårlig tålmodighet... ;) Men jeg har lest at nitritt-toppen kommer etter 2-3 uker og 3. uke nærmere seg med stormskritt! ;)

du kan jo ha gått glipp av den, at du ikke har målt, og at det har bryti ut nitritt tidlig pga. fòringa. men du får vente å se kansje du finner litt nitritt.

men ikke putt oppi fisk selvom du ikke har hatt no kjempe utslag av nitritt enda. du har enda noen uker å vente.
gurimalle: Jeg har ikke nitratfilter, nei. Og ikke nitrat-test heller.. Jeg skal vurdere å kjøpe NH3/4-tester! Amoniakk og ammonium blir til nitritt, som igjen blir til nitrat, ikke sant? Kanskje jeg bør skaffe meg både NH3/4 og NO3-tester?? For hvis jeg får utslag på NO3 så må vel nitritten ha vært der...?

fiskern: Hva er "et kjempeutslag" av nitritt? Veit at 0 er mest ideelt, men når begynner mengdene å bli farlige?

Det samme lurer jeg på ang. NH3/4- mengde - hvilke verdier ligger i faresonen?

Takk for svar!
hmm er en detalj som ofte blir oversett, filter må ha noe å bryte ned for å i hele tatt kunne bli aktivert. Nitrat kommer av nitritt, som kommer av ammoniakk, og hvor kommer ammoniakken ifra? avfall. Så er det ikke noe avfall i akvariet så er det ikke noe ammoniakk, kan bruke fiskefor til å få litt avfall.

Personlig så har jeg også en "bonus"; noe blad og sånt som har visnet og ligger å brytes ned da jeg ikke tenkte så langt at de trenger nitrat som næring.. men jeg vet ikke hva for stoffer som genereres da, eller om ammoniakk kommer fra alt som brytes ned, noen som vet mer?
Tenyrafar
hmm er en detalj som ofte blir oversett, filter må ha noe å bryte ned for å i hele tatt kunne bli aktivert. Nitrat kommer av nitritt, som kommer av ammoniakk, og hvor kommer ammoniakken ifra? avfall. Så er det ikke noe avfall i akvariet så er det ikke noe ammoniakk, kan bruke fiskefor til å få litt avfall. Personlig så har jeg også en "bonus"; noe blad og sånt som har visnet og ligger å brytes ned da jeg ikke tenkte så langt at de trenger nitrat som næring.. men jeg vet ikke hva for stoffer som genereres da, eller om ammoniakk kommer fra alt som brytes ned, noen som vet mer?

filteret til goofy har noe og bryte ned. han mater jo akvariet, dermed har filteret noe å jobbe med

goofy, det jeg mente var: at du ikke skal tenke at, fordi du ikke har fått noe utslag på testene enda, så kunne du putte oppi fisk. er ikke 3.33 det høyeste du får målt nitritten på da?? overdrev litt når jeg sa "kjempeutslag av nitritt", det jeg mente var utslag av nitritt i det hele tatt.
Har hatt varierende utslag på nitritt under innkjøring jeg også. Det første karet jeg satte opp, søramerika-karet, fikk jeg ikke utslag på nitritt i det hele tatt, antagelig pga at jeg hadde zeolitt i filteret.

I asia-karet var nitritten borte etter rundt 15 dager. Det samme har skjedd i et av de andre karene jeg satte opp. Har spekulert i om det er fordi jeg har matet godt eller om det har vært høy temperatur i karene under innkjøringen. Det følger ihvertfall ikke fasiten her hos meg.

Når det gjelder skadelige mengder av de forskjellige stoffene så står dette ofte opplyst på bruksanvisning for testene. Enkelte fiske er derimot ekstra følsomme og tåler antagelig enda mindre mengder enn det som står opplyst der.
GoofySnail
gurimalle: Jeg har ikke nitratfilter, nei. Og ikke nitrat-test heller.. Jeg skal vurdere å kjøpe NH3/4-tester! :) Amoniakk og ammonium blir til nitritt, som igjen blir til nitrat, ikke sant? Kanskje jeg bør skaffe meg både NH3/4 [B]og[/B] NO3-tester?? For hvis jeg får utslag på NO3 så må vel nitritten ha vært der...? fiskern: Hva er "et kjempeutslag" av nitritt? Veit at 0 er mest ideelt, men når begynner mengdene å bli farlige? Det samme lurer jeg på ang. NH3/4- mengde - hvilke verdier ligger i faresonen? Takk for svar! :D

Beklager utrolig tregt svar. Hvilke verdier som er farlig når det gjelder ammoniakk/amonium, varierer med ph-en.

Har du ph over 7, dannes ammoniakk, som er farlig, ikke ammonium. Og faren stiger når du har ph på 8-8,5. Finner dessverre ikke JBL-testen som har en tabell for dette. Men den bør uansett være 0 får ikke å risikere sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap