Gh-salt og snegler

Hei. Lurer på om det går ann å bruke GH-Salt når du har snegler? (iom at man ikke skal ha salt i vannet når man har snegler)
I såfall, funker dette på samme måte som å ha kalk oppi, slik at sneglene får harde og fine skall, eller må jeg har oppi kalk i tillegg?
Eg vile nok isje har oppisalt
malarone
Hei. Lurer på om det går ann å bruke GH-Salt når du har snegler? (iom at man ikke skal ha salt i vannet når man har snegler) I såfall, funker dette på samme måte som å ha kalk oppi, slik at sneglene får harde og fine skall, eller må jeg har oppi kalk i tillegg?

eg vile brukt kalk
gh salt er noe helt annet enn vanlig bordsalt kalk påvirker ph såvel som gh, kalsium derimot gjør ikke det. skulle nok tro gh salt var bundet opp på en sådann måte at det skulle gå bra.
Som Sanne sa så er ikke GH-salt salt på noen måte. Det bare heter det. Jeg har eplesnegler og ingen av dem har tatt skade av det. GH-salt øker gh og bare det, pH oh KH blir ikke forandret i det hele tatt
Er ikke GH salt 80% kalk (kalsium) da (og 20% magnesium)?

Trodde det var derfor mange kjøpte alabastergips og magnesiumpulver og blandet dette selv? Har ikke gjort dette selv, så det er mulig jeg er helt på viddene her, men jeg mener det er mange poster om dette på AF.
jo, d står på boksen at det er 80% kalsium og 20% magnesiumioner.. så dette bør jeg altså ikke ha i akvariet når jeg har snegler?
Spørs hva GH er i akvariet fra før.

Eplesnegler trenger en GH på minst 6, helst mer, for at ikke skallet skal forvitre (samt PH på 7 eller litt over).

Har du lav GH i vannet ditt, bør du nok tilsette GH-salt slik at du kommer opp på GH 8 eller rundt der.
ja, har ganske lav GH, ei stund siden jeg sjekket sist, men er nok ikke høyt nok.. så da bruker jeg altså GH-saltet, så er skallet til sneglene sikret? (ja, må tydeligvis ha dette litt inn med t-skje :P)
Ja

Du ser i basen hva slags vannverdier de vil ha, og holder du deg innenfor det som står der er du sikret

GH-saltet (som egentlig ikke er salt slik vi forbinder med salt) øker GHen din.

Pass på å finne ut hvor stor mengde som skal til for å øke GH dit du vil i en bøtte først, så slipper alt levende i karet å måtte stresse seg gjennom stadige endringer i vannverdiene
Dagfinn Lunde
Er ikke GH salt 80% kalk (kalsium) da (og 20% magnesium)? Trodde det var derfor mange kjøpte alabastergips og magnesiumpulver og blandet dette selv? Har ikke gjort dette selv, så det er mulig jeg er helt på viddene her, men jeg mener det er mange poster om dette på AF.

Bruker dette selv, har mange snegler, og det er ikke skadelig for disse.

Poenget mitt var at mange blander dette selv av alabastergips og evt magnesium for en rimeligere penge dersom behovet er stort.

Siden innholdet er 80% kalsium (= kalk), så dekker dette behovet for kalk i vannet for sneglene dine. Ikke endre verdiene fra 0 til feks 15 på en gang, ta dette gradvis, og skaff deg ett KH-dråpe testsett.

Av erfaring synes jeg det er lurt å blande dette ut på forhånd, og ikke direkte i karet (da dette har en tendens til å oppløse seg sakte, og legger seg som en film på substrat, planter og innredning)

Må bare rydde litt i begrepene her

Kalk er ikke det samme som kalsium, men består av kalsiumkarbonat. Om man tilsetter kalk så vil både kh/ph og gh heves. Enkelt sagt så vil kalsiumdelen heve gh og karbonatdelen heve kh og derigjennom ph siden disse følger hverandre.

Gh-salt derimot består av kalsiumklorid og magnesiumklorid. Her er det altså ingen karbonat inn i bildet og Gh-saltet påvirker derfor bare gh. Grunnen til at det kalles salt er klorid-bindingen. (Vanlig bordsalt som er noe helt annet, nemlig Natriumklorid, kalles også salt pga klorid-bindingen.)

Det finnes også et annet middel som hever bare gh, nemlig Gh/Th+. Dette består av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat. Her er altså kalsium og magnesium bundet til et annet stoff.

Alabastergips er rent kalsiumsulfat.

Frank skriver mer om disse stoffene her (innlegg 4).

Ellers er vel det viktigste sagt allerede
da høres det jo ut som GH-salt er det perfekte å bruke da, vil jo ikke ha høyere KH/pH
Bra svart Tante Astrid, det avklarte mye for meg ihvertfall!
Ser dere snakker mye om gh salt.
Jeg hadde gh på ca 4 men vil opp til rundt 6.
Jeg kjøpte norak gh-salt.
Men fungerer den motsatt?
Eller kan jeg bruke denne for å komme til ca 6 i gh?

den er for å få opp gh'en ja, så bare å bruke
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap