For mye lys?

Har handlet meg ny lampe til ferskvannsakvariet mitt og oppdaget at Cuba`n
min faktisk var mye grønnere og frodigere under lotusbladene som jeg måtte
tynne ut.
Dette er hqi lampe med 2x150w + 2x54w t5.
Kan det være at det blir for kraftig lys til plantene? Eller er det en overgang som vil gi seg etter hvert? Under det neste bladet med lotus jeg fjernet hadde det begynt å spre seg fra tua ved siden av også.
Altfor mye lys, etter min mening og erfaring.
Driver både med saltvann og ferskvann jeg og belysningen du har hører hjemme i et korallrev, viss da karret ikke er utrolig stort.
Har tilsammen 250 watt på 660 l min med ferskvann og der trives både røde og grønne planter.
Karet er på 450 liter og har en dybde på 60cm.
Ser at flere har slik belysning på karene sine, og de sier at det går fint med slik belysning.
Er det en løsning å redusere tiden hqi pærene står på?
Håper du har ett brukbart Co2 anlegg!
Lyset ditt kan fint brukes til plantedyrking, men du må tilføre nok Co2 samt mikro og makronæring slik at floraen får mat.
Har trykkflaske med magnetventil,dråpeteller og reaktor som er beregnet for 1000 liter. Dette står å bobler slik at reaktoren til tider fyller seg noe opp med co2. Og jeg fyller på bra med både flytende gjødning og i sanda.
Eheim 1250 driver selve reaktoren. Men lurer faktisk på om det er mer effektivt med co2 direkte i min eheim 2028??

Kom med masse innspill! Jeg er åpen for forslag.
Co2 systemet ditt virker greit det, tror ikke du har noe særlig å vinne på å ta gassen inn i filteret ditt.
Har du lest om Estimative Index. Du må antageligvis dosere noe makronæring i form av NPK.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap