Har en "rar" eplesnegle

Fikk for godt og vel en uke siden, 11 eplesnegler i forskjellige farger av en venn, 2 gav jeg bort og resten av de satte jeg i corykaret mitt sammen med en sebrasnegle som virkelig trengte hjelp.
Har hatt problemer med kraftig groing på dette karet og måtte vaske glass og skifte vann omtrent annenhver dag, d hjalp på med et ekstra filter, men resten tok sneglene seg av , de har rydda pussa og sust rundt så akvariet nærmest skinner nå... bortsett fra en "lating" da... den største av dem har ligget på rygg siden han kom. Jeg vet han lever for smått har jeg tatt han i å være ute av skallet å gløtte litt- i går strekte han litt på seg for å berøre glasset å så gikk han bare til ro igjen???
I går flyttet jeg 2 av "renovasjonsvesnet" over i d andre akvariet for å gi sebrasneglene der litt hjelp, og de suser rundt hele tia.
Er han syk, eller har de slike hvileperioder?
Var litt i tvil om jeg skulle anskaffe meg eplesnegler da, men de er jo fantastisk vakre å se på der de "flyter" avgårde, spesielt når de beveger seg over sand...virkelig facinerende.
Så over til pestsneglene, etter at første panikken gav seg da jeg fikk disse småttisene med planter synes jeg ikke de er til noen plage, de dukker nå opp en og annen gang for å være skjult i evigheter, men d jeg lurer på er om de aldri blir stor? Har aldri sett noen over 3-4 millimeter???
Min erfaring med snegler som nesten ikke rører seg er at de dør i løpet av kort tid, men vet det er mange som mener at de går i dvale for kortere perioder. Bare la den være noen dager og se det an.

Størrelsen på pestsnegler kommer litt an på art, men jeg har heller aldri sett at de blir store i akvarium. I hagedammen derimot har jeg sett digre damsnegler. Ca 2 cm lange. I akvariene mine blir disse aldri større enn ca 6-7 mm. Vet ikke hvorfor, men kanskje de ikke får i seg nok næring?
Tror jeg ville fulgt med på denne, da døde eplesnegler lukter skikkelig dritt!

Er helt enig i Mvjnz her, at noen snegler bare dør etter kort tid etter ankomst i nytt kar. Har selv spurt om dette her, da jeg selv har hatt gule, blå og lilla eplesnegler, hvor bare de lilla har overlevd i ett av karene mine.
Takk
for svar, tror jeg gir han ei stund til- vet jo at han lever og har ikke hjerte til å gjøre noen feil her.
Jeg har hørt at døde snegler lukter ille, så når den tid eventuelt skal komme, kan jeg vel umulig ta feil
Herami
Jeg har hørt at døde snegler lukter ille, så når den tid eventuelt skal komme, kan jeg vel umulig ta feil;-)

Det er HELT korrekt.
du tar ikke feil en død snegle lukter forferdelig.
Jeg har en gul eplesnegle som for en tid siden bare lå å fløt i vannet den ville ikke ned så jeg sjekket sneglen og etter ca 2 uker så fant den ut at den ikke ville flyte mere rundt i karet og slapp seg ned til de andre.
Ikke vet jeg hva den drev med ,men den lever forsatt
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap