Salt i tropheusvannet ..

Hvor mye salt skal det være i vannet?
Kan en bruke havsalt(fra butikk) ?
Noen måter å måle hvor mye salt der er/skal være?

Hvor kan en kjøpe den billigste GH+ og PH/KH+ på nettet?
Mariflyfly
Hvor mye salt skal det være i vannet? Kan en bruke havsalt(fra butikk) ? Noen måter å måle hvor mye salt der er/skal være? Hvor kan en kjøpe den billigste GH+ og PH/KH+ på nettet?

Som forebyggende mot sykdom, så kan du bruke 100 gram salt pr 100 liter vann. Men ved sykdom kan du hvertfall 3x doseringen.

Havsalt kan brukes fra butikk, men bruk uten jod.

Det er mulig å skaffe seg saltmåler, men tror ikke det er så mange som har det.

5 kg ph/kh+ er billigst på webzoo. Se her.

Instant ciklidesalt
er å anbefale! Se link.

GH supplement er feks. gips fra Panduro. Link her.
skal en bruke instant chiklidesalt som ekstra suplement? Er det det samme som akvarie salt? Kan en bruke vanlig havsalt, eller er dette noe helt annet?
Har gh+ og ph/kh+, brukes det i tillegg???
Mariflyfly
skal en bruke instant chiklidesalt som ekstra suplement? Er det det samme som akvarie salt? Kan en bruke vanlig havsalt, eller er dette noe helt annet? Har gh+ og ph/kh+, brukes det i tillegg???

Jeg bruker ikke havsalt, men bruker Instant Ciklidesaltet i stedet. 36 gram pr 100 liter vann en bytter.

Jeg bruker også 20 gram GH (gips) pr 100 liter vann.
Bruker PH/KH+ fra Webzoo - 10 gram pr 100 liter vann.

Dette gir en PH på 8,2-8,3 - KH på 10-12 - GH på 10-12

Fungerer optimalt hos meg hvertfakk
kan en bruke havsalt i stedenfor chiklidesaltet?
Mariflyfly
kan en bruke havsalt i stedenfor chiklidesaltet?

Vil anbefale Ciklidesaltet istedet for havsalt fordi ciklidesaltet inneholder mineraler og andre stoff som fiskene trenger.
Jeg ser at det er behov for å forklare begrepet salt her:
Akvariesalt: er et generell navn på ferdig miks mineraler som en tilsatt i akvarie for å etterligne vannkvalitet i natur. For Malawi så heter det Malawisalt, for Tangayika så heter det Tanganyikasalt, Instant Ciklidesaltet, osv ...
Havsalt: er av en hel annet type salt som brukes i akvarie som middel mot infeksjon og evt. forebygging av sykdom.
jeg må desverre kaste meg inn i denne tråden, og beklager at det er en smule OT.

men, er ciklide/malawisaltet "nødvendig" i malawihold?

Jeg har ikke brukt det enda, har kun brukt PH+/GH+ og KH+
Kort forklart så kan en si slik: hvis du har en korrekt blanding av Kh, Gh som ved en fast dosering gir riktig vannkvalitet som du ønsker, da har du hva det en kaller for Instant Ciklidesalt, Malawisalt eller Tanganyikasalt....

Konklusjon:
Akvariesalt: er et generell navn på ferdig miks salt/mineraler (Gh, Kh...).
aha. Takker badat. Da ble jeg nok en gang litt klokere :p
Tilfeldig bekjentskap
© Tina A.
Reklame for plussmedlemskap