Stor pumpe i lite akvarium ?

Mener at jeg har lest noe om dette før her på forumet men finner det ikke igjen.

Problemet er at jeg har en pumpe i en 43 liter som synger på det siste verste, og jeg må derfor bytte det ut. Jeg har ingen mindre en ettHailea hl-BT700. Det er ett filter som er breknet til akvarium på 70-150 liter. Det den pumpen for stor til mitt 43 liters kar ? Filteret er innkjørt, bare så det er sakt. Corydorasene liker jo sterk strøm, vil pumpen være for kraftig for mittakvarium?
Slik jeg ser det så finnes det ikke noe som heter for store pumper. Hvis du klarer å stille den inn slik at du får passe sirkulasjon i akvariet, i det minste i deler av det, så vil jeg si at pumpen er passelig. Jeg kjører 950 liter i timen i en 70-liter men måtte stille og vri litt på inntak/utblås før jeg fikk passe strøm i vannet. Men det gikk!
Det var bra. Om jeg ikke husker feil så pumper pumpen ca600l/t. Når du har fått til nesten 1000l/t i et 70 liter så skal jeg få til 600 i mitt 43 liters. Jeg har et helt byggesett med ublåsrør og div. så det skal bli lett å få en passe sirkulasjon i karet.

Takk for svar Helge
Å rette strålen oppover, kanskje litt på skrå oppover tar virkelig futten av pumpen synes jeg. En annen litt pussig ting jeg har funnet ut er at hvis du har ett sånn rør med masse huller i til utblåset så blir det mye mindre sirkulasjon om du ikke har propp i enden av det. Hadde jeg ikke riktig trodd men det er hva jeg finner ut hver gang jeg fikler med slikt.

Du får ha lykke til!
Jeg har faktisk ett lankt rør med ca10 hull i. I enden av røret er det en kork, skal jeg ta av den eller skal den bare stå på for å få minst mulig sirkulasjon ?

Bør jeg stille røret inn slik at det står litt på skrå, eller er det bare når du har vanlig utblås ?
Det er jo bare til å prøve og se, men min erfaring er faktisk å ta ut proppen. Hullene i røret vendt opp gir også mindre sirkulasjon. Om du stiller på røret eller bare utblåset på pumpen så er min erfaring den samme, sender du vannet opp mot overflaten slik at det kanskje blir en "bulk" i overflaten så går sirkulasjonen ned. Jeg har tre akvarier hvor jeg har gjort samme erfaringen.

Men alt dette får du garantert til! Du får gi beskjed om du finner ut noe annet enn meg
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap