Co2 gugge i akvarium

er ikke sikker på om denne hører hjemme under vannverdier men.. det påvirker definitivt vannverdiene mine!

Long story short: er satsen man bruker til hjemmelagede co2-anlegg (sukker, gjær, ah og litt bakepulver..) skadelig for fisk i veldig små mengder?

For selv med 98% vannbytte (akvariet ble fylt av det, ingen fisk ble skadd under spetakkelet) så ser jeg at vannet har litt i seg enda. driver å fyller på å tapper ut og fyller på igjen nå (Veldig foretrukket ting å gjøre når man egentlig skal opp grytidlig) men ser for meg at det vil bli igjen noe rester i akvariet uansett... og hva kan dette gjøre med plantene.. og filteret? Sistnevnte dro jeg ut relativt raskt, er vel for mye å håpe på at plantene faktisk får næring av det.

Hadde tenkt å sette i noen fisk tidligere i dag, det ble utsatt til i morgen, nå vet jeg ikke..
Jeg har ikke hatt dette problemet selv men jeg tipper likevel på at dette kan gå helt fint. Du kan jo ikke ha fått så utrolig mye sats i karet (målt i liter) og 98 prosent reduksjon av dette igjen gjør nok at det meste burde være borte selv om det kanskje ser tåkete ut. Angående filteret så vet jeg ikke men jeg tipper på at det kan klare seg også.

Jeg fikk jo sopp fra satsen i akvariet på grunn av at jeg ikke hadde vannfilter og det så ganske fælt ut en stund men litt rengjøring og gode vannskifter så endte det opp med at jeg ikke så en eneste endring i negativ retning på verken planter eller fisk.
det kom faktisk nok i akvariet til at det var rimelig tåkete der på under 20 sekunder, i realiteten så dreier det seg vel om 1-2dl med sats, tok meg ikke tid til å sjekke hehe. har fylt opp igjen nå .......og kobla til den andre co2'n min med luftestein istedetfor diffusor, og vannfilter (det hadde sannsyneligvis ikke hjulpet noe med vannfilter på det som skjedde med diffusoren.)

Jeg tror jeg velger å gå ut ifra at det ikke blir noe skader på filteret da jeg var rimelig raskt å fikset det, samt at filteret tar seg av det lille som måtte være igjen av sats i vannet.

Edit: jeg ser at den stakkars enslige malay sandsneglen min er i gang med å vende på grusen igjen allerede, det kan vel tyde på at satsen fra hjemmelaget co2anlegg ikke umiddelbart dreper.. vel ikke snegler ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap