Malaysisk sandsnegle eller brotia sp. borneo?

Her om dagen kjøpte jeg meg – det jeg trodde var – en malaysisk sandsnegle. Sneglen kostet 60 kr – noe jeg syntes var veldig dyrt for en sandsnegle. Etter å ha studert Brotia sp. borneo lurer jeg på om det er denne sneglen jeg har kjøpt meg. Hva er forskjellen mellom sandsneglen og Brotia sp. borneo(utover at Brotiaen er større en sandsneglen)?

EDIT: bindestrek istedenfor tenkestrek
Eneste infoen jeg finner, er om en nær slektning av den, en annen Brotia snegleart. Du finner den HER på engelsk (og bilder).
Det står også om noen snegleslektninger her.

Man lærer ofte mye av å Google litt og lese litt om slektningene, dersom ikke info om en spesifikk art er å oppdrive
Takk for hjelpen. Googlet litt i sted, men fant ingen forskjeller unntatt størrelsen. Jeg får vel bare vente å se om sneglen vokser seg større enn det den er. Så jeg tror vi sier: sandsnegle til det motsatte er bevisst

EDIT: så litt på linkene du ga meg, og sneglehuset dens er veldig likt dette. Men det har vel ingenting å si?
Heika
Takk for hjelpen. Googlet litt i sted, men fant ingen forskjeller unntatt størrelsen. Jeg får vel bare vente å se om sneglen vokser seg større enn det den er. Så jeg tror vi sier: sandsnegle til det motsatte er bevisst ;) EDIT: så litt på linkene du ga meg, og sneglehuset dens er veldig likt [URLBLOCK1]. Men det har vel ingenting å si?

Den sneglen der syns jeg lignet veldig på en sulawesi i skallet. At du skal betale 60 kr for en vanlig sandsnegle henger ikke på greip. Hvordan er kroppen ? Sulawesiene har streker i skallet som går både vannrett og loddrett. Hvis du går inn på snegle og skalldyrbasen her og kikker på sulawesisneglene eller går inn på aristocratama.com så ser du flere typer sulawesier. Legger ved et bilde av en sulawesi hvor stripene i skallet går loddrett. De finns i forskjellige farger på skallet også.
Det var det jeg også tenkte! Kroppen – og hele snegla – minner veldig om denne . Skal finne ut om hunnsnegla trenger en hannsnegle for reproduksjon. Hvis ikke må jeg vel kjøpe noen flere.
Heika
Det var det jeg også tenkte! Kroppen – og hele snegla – minner veldig om [URLBLOCK1] . Skal finne ut om hunnsnegla trenger en hannsnegle for reproduksjon. Hvis ikke må jeg vel kjøpe noen flere.

Ja det er jeg som har tatt det bildet og det ante meg at det måtte være den. De må være en hanne og en hoe for å formere seg, så det er bare å gå til innkjøp av flere så vil det poppe opp små suller etterhvert. De føder levende unger og liker å ha det varmt i vannet , sånn ca 28 grader. Du kan få de i mange forskjellige farger på kroppen. Lykke til.)
Egentlig er jeg ganske lettet: har lenge gruet meg til å få flere hundre sandsnegler uten å ha noen kontroll på de

fiskebasen
[I]Den lever for det meste over sanda men kan også grave seg ned for å lete etter mat.[/I]
Dette er noe jeg også har lagt merke til. Jeg har lenge lurt på om vannverdiene var VELDIG dårlige da snegla aldri var nedi sanden. Dette vil vel si at den ikke vil vende på sanden!?
Heika
Egentlig er jeg ganske lettet: har lenge gruet meg til å få flere hundre sandsnegler uten å ha noen kontroll på de ;) [QUOTE=fiskebasen][I]Den lever for det meste over sanda men kan også grave seg ned for å lete etter mat.[/I]
Dette er noe jeg også har lagt merke til. Jeg har lenge lurt på om vannverdiene var VELDIG dårlige da snegla aldri var nedi sanden. Dette vil vel si at den ikke vil vende på sanden!?
Jo disse vil også grave seg ned og vende på sanden, men ikke like mye som vanlige sandsnegler gjør. De formerer seg jo heller ikke fort disse her. Men de graver i sanden og noen ganger ligger de nedgravd og dukker opp når jeg mater.
Ja, da vil jeg jo si at de – for min del – er et bedre alternativ enn vanlige sandsnegler Pene er de også. Dette var en positiv overraskelse!
Heika
Ja, da vil jeg jo si at de – for min del – er et bedre alternativ enn vanlige sandsnegler ;) Pene er de også. Dette var en positiv overraskelse!

Ja jeg har vanlige sandsnegler i karet hvor jeg har mine og det hadde jeg ikke hatt behov for. Sullene klarer den jobben meget godt alene. Så jeg plukker ut så mange av sandsneglene som mulig der for det er ikke nødvendig å ha begge deler.
Jeg har denne og betalte også 60 kr per stykk. Jeg kjøpte 2 og nå her om dagen så jeg en bitteliten versjon av dem, så det blir babyer sakte men sikkert
Hvor kjøpte du de?

Jeg kjøpte den i Harstad på dyrebutikken ved obs! Prøvde å få tak i noen flere forrige fredag, men da hadde de ikke flere igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap