Karpelus:(

Karpelus ja....
Det er en merkelig skapning..
Vi kjøpte nybegynner akvarium til minsten i huset... etter å ha ordnet karret ol, var det på tide å kjøpe inn fisk....
i dro til dyrebutikken, og der hadde di noen fisk som guttungen likte..
Vel hjemme, oppdager vi at det ser ut som det sitter en liten kvist på den ene fisken...
Dette skulle ikke være der visste jeg.. henta en pinsett, hvitt fuktig papir og forstørrelsesglass..
dette var merkelige skapninger, di var omtrent gjennomsiktige, med en grønn plante lignende bakdel, sikkert som kamuflasje..
hodet, om vi kan kalle det det hadde 3 "armer" og en sugetrut i midten..

vi studerer flere av fiskene og jaggu finner vi ikke dette på halvparten av di vi kjøpte.

vi dro tilbake dagen etter med di skapningene vi hadde plukket med..

Der nektet di på at dette kom fra dem, for det hadde di ikke hos seg.. disse skapningene må dere ha fått fra andre butikker...
Men nå hadde vi kun handlet hos han...
uansett vi fant ut at dette var KARPELUS

han nektet så lenge at jeg gikk å titta inn i di akvariummene som i hadde fåt fisken fra.......
Og hva tror du jeg fant....????????

har vært jevnlig innom denne butikken, og hver gang er det nye angrep med Karpelus...
Han gjør ikke noe med det....
kjøpte noen få fisker til... og igjen oppdaget vi karpelus på di og
Så i dag dro jeg igjen ned dit og denne gangen så vi enormt mange..

Jeg hadde pinsett'n i baklomma ennå siden jeg hadde fjernet di vi hadde hjemme...

Og jeg fikk plukke fiskene fri for karpelus... for det hadde ikke han gjort..
over 30stk på 3 akvarier.. på ca 30-40liter pr stk.

dette fikk vi en algeeter for å gjøre...

og han lurte på om jeg kunne komme igjen om et par dager igjen for å fjerne flere......

Jeg synes dette virker meget useriøst..

Det står 1ukes garanti på fisk på kvitteringa, men dagen etter at vi kjøpte di 8første fiskene døde 4.. vi sa ifra med en gang, men ble ikke tilbudt nye..

heller ikke tilbudt ny algeeter da den var død i posen når vi kom hjem.

Hva menes da med 7dagers garanti??

Vel vel,,,,,,,,,,,,,jeg vet nå iallefall hvordan man plukker/høster karpelus..

har lest at fiskene blir sprellete og urolig av dette, men det er ikke tilfelle.. di svømmer rolig rundt og oppfører seg fint.

fisken virker litt oppstressa rett etter at vi har fjerna dette, men ellers seg selv....

Lurer noen på noe om disse skapningene så har jeg lært litt nå om di..
Hørtes ikke helt bra ut den butikken der, nei. Kanskje like greit å finne seg en annen butikk å bruke penger i

Karpelus virker heldigvis ikke å være et stort problem på akvariefisk. Damfisk er vel mer plaget med slikt. Muligens hadde butikken fått inn svineriet ved å ta inn damfisk i butikkakvariene.

Vet nå ihvertfall hvem jeg skal linke til om noen lurer på hvordan slike eklinger fjernes
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap