Hva heter denne planten?

Inaktiv bruker
Hva heter denne planten?
Planten? Mener du den algedotten?
Inaktiv bruker
Så det kan ikke være noe mose lignende plante?
Ut ifra det jeg ser så er denne alt for tynn og lett til å være en mose.
Men mulig jeg tar feil :=)
fluefiskern
Så det kan ikke være noe mose lignende plante?


Nei, definitivt ikke. Det ser ut som en algetype. Er den litt "stri" å ta på, og løsner lett fra underlaget? Korte, små hår hvis du trekker litt i algedotten?
Da er det sannsynligvis en algetype som er i slekt med en annen alge vi faktisk kjenner og liker; såkalte algeballer (eller mer brukt er navnet moseball... det selger nok bedre om man bruker navnet moseball, for alger vil jo ingen ha...hehe).
Deres latinske familienavn er Cladophora aegagrophila. Disse fås kjøpt i akvariebutikker, og spesielt med den algen er at den vokser i trillrund kuleform.
Den du har er vel en "pest-alge" :p

Den algen du har bilde av, er altså i familie med Cladophora algeballen. Men ikke noe mer; den vil altså aldri vokse i trillrund ballform slik som sin slektning.
På bildet ditt ser det for meg ut til å være akkurat den samme algen som jeg har et par steder i mine akvarier. Men jeg har ikke digre dotter av den, hehe Bare et par småfnusk to steder. Ikke spesielt plagsom algetype og sprer seg lite, er lett å fjerne. Holder seg stort sett alltid til kun et sted i akvariet, ikke overalt.

PS!
I naturen kan overvekst av denne algen faktisk føre til forurensningsproblemer og stank. Se denne artikkelen om en innsjø i USA.
Hehe Mona

JA, det ser mer ut som en algetype, og om du ikke har kjøpt den så er det helt klart det.. Det vokser desverre ikke opp nye planter i akvariet ^^

Men lett å ta feil av :S
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap