- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt, kh og ph spørsmål?
Nitritt, kh og ph spørsmål?
Har et mer eller mindre nystartet kar. Trodde alt var gått bra, men selvfølgelig har jeg klart å gå for fort frem :S
Så ihvertfall har jeg fått en nitritt på 1,6mg/l så eneste mulighet der er vel bare å bytte vann, så bytte litt til.
Ellers så ser ammoniakken ut til å være på 0.. er det mulig med så mye nitritt?
Så til KH'en, da jeg skulle teste den (bruker Tetra-testene) så skal man jo putte oppi en og en dråpe til vannet går fra blått til gult. Men her ble det gult på første dråpe.. har jeg da altså 0 i KH?? Da bør jeg vel få den opp? Isåfall hvordan?
Ellers er PH'en på 6,5 nå, og det ideelle for karet mitt er vel mellom 7-8pH.
Så med andre ord, "hjelp, hva gjør jeg nå??"
Så ihvertfall har jeg fått en nitritt på 1,6mg/l så eneste mulighet der er vel bare å bytte vann, så bytte litt til.
Ellers så ser ammoniakken ut til å være på 0.. er det mulig med så mye nitritt?
Så til KH'en, da jeg skulle teste den (bruker Tetra-testene) så skal man jo putte oppi en og en dråpe til vannet går fra blått til gult. Men her ble det gult på første dråpe.. har jeg da altså 0 i KH?? Da bør jeg vel få den opp? Isåfall hvordan?
Ellers er PH'en på 6,5 nå, og det ideelle for karet mitt er vel mellom 7-8pH.
Så med andre ord, "hjelp, hva gjør jeg nå??"
Postet 06.03.09 kl 12:36
Kjøp Ph/kh pluss så har du løst det problemet
Nitritt.. Da er det nok bare å bytte vann først et 40 % vann skifte kommer litt ann på størrelsen på karet også sefølgelig. Og deretter bytte vann 20 % og 20 % osv helt til vannet er bra igjen Med andre ord bytt 40 % av vannet nå. Når vannet er ok temptratur igjen bytt 20 % til kl 4-5 også 20 % til kl 7-8
også da bytte vann morgen etter også bare forsatte til dette er bra
Bruker Noraq Ph/kh + Kjempe flott produkt og Ph blir heller ikke høyere enn 8,3 samme hvor mye man tar oppi. Men vis du da har ca 6,5 i Ph oh 100 liter vann anbefalles bare en halv måle skje (følger med skje)
Enkelt å greit i butikk koster denne mellom 130-180 kr for 500g og dette holder jo en del
Nitritt.. Da er det nok bare å bytte vann først et 40 % vann skifte kommer litt ann på størrelsen på karet også sefølgelig. Og deretter bytte vann 20 % og 20 % osv helt til vannet er bra igjen Med andre ord bytt 40 % av vannet nå. Når vannet er ok temptratur igjen bytt 20 % til kl 4-5 også 20 % til kl 7-8
også da bytte vann morgen etter også bare forsatte til dette er bra
Bruker Noraq Ph/kh + Kjempe flott produkt og Ph blir heller ikke høyere enn 8,3 samme hvor mye man tar oppi. Men vis du da har ca 6,5 i Ph oh 100 liter vann anbefalles bare en halv måle skje (følger med skje)
Enkelt å greit i butikk koster denne mellom 130-180 kr for 500g og dette holder jo en del
Postet 06.03.09 kl 12:45
Så er det også lurt å vente 1 time mellom vær gang du måler Nitritten
Når denne er lav igjen kan du godt vente 1 dag eller 2 med å mate og ville forsatt tatt et vann bytte på 20 % vær dag eller annen vær dag
Ideelt vann bytte som jeg gjorde til vanelig her er. Eks 30 L vann vær andre/trede dag av et 180 L kar. Gir mere trivsel for både fisk å planter etter min erfaring
Denne halve skjeen vil da øke Ph med ca 1
Noraq er også markedets beste produkt i både boka dems og min erfaring
Når denne er lav igjen kan du godt vente 1 dag eller 2 med å mate og ville forsatt tatt et vann bytte på 20 % vær dag eller annen vær dag
Ideelt vann bytte som jeg gjorde til vanelig her er. Eks 30 L vann vær andre/trede dag av et 180 L kar. Gir mere trivsel for både fisk å planter etter min erfaring
Denne halve skjeen vil da øke Ph med ca 1
Noraq er også markedets beste produkt i både boka dems og min erfaring
Postet 06.03.09 kl 12:52
Postet 06.03.09 kl 12:58
Endret: 06.03.09 kl 12:59
Funker også greit med natron, dersom du vil øke denne med en gang og ikke kan vente med å bestille dette på nett feks.
Prøv å få en Kh opp til ihvertfall 2-3, så vil du også få en mer stabil PH.
Dette er selvfølgelig avhengig av hva slags fisk du skal ha i karet.....
Det er rimelig stor forskjell på 7 og 8 Ph
Prøv å få en Kh opp til ihvertfall 2-3, så vil du også få en mer stabil PH.
Dette er selvfølgelig avhengig av hva slags fisk du skal ha i karet.....
Det er rimelig stor forskjell på 7 og 8 Ph
Postet 06.03.09 kl 12:59
Postet 06.03.09 kl 13:05
Natron har jeg hørt om for å få KH'en opp, men er det da sånn at jeg bør teste hvor mye jeg trenger i en bøtte først.. Også er det jo sånn at alt som skal økes i et akvarie (av vannverdier) skal gjøres gradvis. Så ca. hvor raskt kan jeg ta økning i KH? En halv grad om dagen?
Sjekket forresten vannet i krana her også, og der har jeg en KH på 2-3 (litt vanskelig å si når vannet skifter farge med disse testene).
Ellers er grunnen til at jeg vil ha PH-verdien opp til 7.5 at jeg har noen Melanochromis auratus (har glemt å skrive de opp på akvariet mitt). Og de skal jo helst ha litt høyere.
Disse kardinalene ble jeg prakket på av dyrebutikken etter at jeg fortalte hva slags akvarie jeg har, og hva slags verdier. Så alternativer blir jo å kvitte meg med de isåfall, hvis de rett og slett ikke klarer seg med en PH på 7.5 (noe dyrebutikk nr. 2 sa at ikke var noe problem, da jeg spurte om det).
Sjekket forresten vannet i krana her også, og der har jeg en KH på 2-3 (litt vanskelig å si når vannet skifter farge med disse testene).
Ellers er grunnen til at jeg vil ha PH-verdien opp til 7.5 at jeg har noen Melanochromis auratus (har glemt å skrive de opp på akvariet mitt). Og de skal jo helst ha litt høyere.
Disse kardinalene ble jeg prakket på av dyrebutikken etter at jeg fortalte hva slags akvarie jeg har, og hva slags verdier. Så alternativer blir jo å kvitte meg med de isåfall, hvis de rett og slett ikke klarer seg med en PH på 7.5 (noe dyrebutikk nr. 2 sa at ikke var noe problem, da jeg spurte om det).
Postet 06.03.09 kl 13:26
Postet 06.03.09 kl 13:36
Dagfinn Lunde[QUOTE=sirila]Sjekket forresten vannet i krana her også, og der har jeg en KH på 2-3 (litt vanskelig å si når vannet skifter farge med disse testene).
Sikker på dette? Synes det er rart da at du har 0 i karet.
Lurte på det samme... kanskje jeg skal sjekke det igjen.. just to be sure.
Andre karet hadde 2-3 det også.
Ellers så tok jeg filteret til pumpen i det lille akvariet (60l) og puttet inn i pumpen i 110liter'n. Så hjelper vel forhåpentligvis det bakteriene litt med å få ned nitritten.
Men da sjekker jeg KH en gang til.
EDIT: Etter 40% vannskifte er da KH'en på 2. Hva er en ideell KH for at PH'en skal kunne holde seg stabil?
Postet 06.03.09 kl 13:42
Endret: 06.03.09 kl 13:51
Postet 06.03.09 kl 21:25
Postet 07.03.09 kl 13:32
Postet 07.03.09 kl 14:13
Postet 07.03.09 kl 19:17
Postet 07.03.09 kl 19:46
Det kommer jo an på hvor mye vann du har byttet, og hvor mange kilder til nitritt du kan ha i karet.
Har du byttet 50% av vannet som hadde et nitrittnivå på 1,6 mg/l bør nitrittnivået nå være på 0,8 mg/l så lenge du ikke har planterester, fôr eller mye fisk som produserer nitritt.
Er fargen på testen litt orange-aktig er sannsynligvis nivået litt over 0,3 mg/l. Testen er jo ikke helt nøyaktig, så små avvik vil oppstå uansett. Om du ikke er pinlig nøyaktig med å få akkurat 5 ml vann i testrøret vil det jo bli et ørlite avvik der også.
Og lyset testen leses av i kan også ha litt å si. Avlesing i varmt lys vil få vannet i testrøret til å se litt gulere/rødere ut enn avlesing i kaldt lys.
Har du byttet 50% av vannet som hadde et nitrittnivå på 1,6 mg/l bør nitrittnivået nå være på 0,8 mg/l så lenge du ikke har planterester, fôr eller mye fisk som produserer nitritt.
Er fargen på testen litt orange-aktig er sannsynligvis nivået litt over 0,3 mg/l. Testen er jo ikke helt nøyaktig, så små avvik vil oppstå uansett. Om du ikke er pinlig nøyaktig med å få akkurat 5 ml vann i testrøret vil det jo bli et ørlite avvik der også.
Og lyset testen leses av i kan også ha litt å si. Avlesing i varmt lys vil få vannet i testrøret til å se litt gulere/rødere ut enn avlesing i kaldt lys.
Postet 09.03.09 kl 11:45
Postet 09.03.09 kl 12:10
Endret: 09.03.09 kl 12:14
Falneyjeg ble anbefalt å skifte 50% av vannet da jeg fikk nitritt og fortsette med ca 30% vannbytter hver dag og minimalt med foring ( 2 ganger i uka) til prøvene ble fine. Nitritten ble borte etter 2 uker =)
Nettopp intrykket mitt også, derfor var 24timer ganske litt syntes jeg. Men skal ta en ny test idag. En før vannbytte og en etter vannbytte. Så får vi se hvordan det ligger an.. vil jo gjerne fortsette å få fylt opp med fisk. Spesielt nå som det ser ut som kardinaltetra stimen min har sluttet å stime!
Postet 09.03.09 kl 12:47