Sopp?

Jeg har en guppyhann som har fått halen bitt av (jada, det var nok ildbuken), nå er jeg redd for at den skal få sopp på sårene.
Hvordan kan jeg hindre dette? Det kan se ut til at han allerede har fått noe der, så hvordan kan jeg få ham frisk?

Trenger sårt alle hannene jeg har! Har noen visdom til meg?
Rent vann bidrar til å forhindre sopp, så bytt ekstra med vann fremover. Finner vokser som regel raskt ut igjen om det ikke setter seg sopp i sårkanten.
En balje med ektozon i vannet og det burde hjelpe.
helt rent springvann?
Hva er ektozon, og hvor kan jeg få tak i det?
Vannsti
helt rent springvann? Hva er ektozon, og hvor kan jeg få tak i det?

Helt rent vann ja(+aquasafe/aquasana).
Ektozon=akvariesalt (fåes i alle akvariebutikker)
takktakk! Jeg får prøve med rent vann.. ser ut til at han er enda mer spist på...
Får prøve å dressere ildbuken bedre... ehm.
Først og fremst så bør du jo fjerne fisken som er årsaken til skaden. Hvis ikke så så fortsetter jo bare nappingen og den skadde fisken får ingen mulighet til å hente seg inn igjen. Det er ikke særlig humant å holde fisker som kan skade hverandre i samme akvarium.

Daglige delvannsbytter er allerede nevnt som en god måte å forhindre sopp. Om den likevel utvikler sopp så kan du prøve med en saltbehandling siden guppy tåler salt godt. Står mer om sopp og behandling i sykdomsartikkelen.

Ektozon er nesten identisk med vanlig salt (NaCL). Så du kan likså greit bruke vanlig bordsalt (Jozo/Nozo) som du bruker i matlagingen (ikke mineralsalt som Seltin og lignende).
Det ser ut til at de andre guppyhannene blir holdt i fred.
Den skadde har jeg satt over i et annet kar, slik at halen skal få vokse ut igjen. Hvis det viser seg at bitingen fortsetter må jeg nok selge ciklidene.
Og heretter skal jeg passe bedre på hva jeg setter sammen. =/
Jeg har en corydoras som har skadet halefinnen sin og i dag så jeg at han har fått en liten soppinfeksjon der. Bør jeg sette han i et eget kar eller skal jeg prøve å bare skifte masse vann i det karet han er i først, og ta det derfra?
Christin.h
Jeg har en corydoras som har skadet halefinnen sin og i dag så jeg at han har fått en liten soppinfeksjon der. Bør jeg sette han i et eget kar eller skal jeg prøve å bare skifte masse vann i det karet han er i først, og ta det derfra?

Du kan forsøke med daglige delvannsbytter. Blir det ingen bedring i løpet av noen dager, eller det ser ut til å utvikle seg til det verre, så bør du antagelig medisinere.

Jeg synes stort sett det er best å beholde fisken i sitt naturlige miljø siden den da stresser mindre og har større sjanse til å bekjempe sykdommen på egenhånd. Unntak kan være smittsomme sykdommer og i tilfeller der fisken mobbes.

Det er også viktig å prøve å finne årsaken til skaden slik at du kan fjerne problemet før flere blir skadet.
Ah, du har helt rett med det med stressing. Huff, jeg tenker ikke selv før jeg spør engang. Jaja, bedre å være på den sikre siden.
Det er forresten ingen mobbing. Jeg har prøvd å finne årsaken, men har ikke lykkes. Det er en stund siden halefinnen ble skadet og ingen av de andre har blitt skadet til nå i alle fall, og det er jo bra i seg selv, men vil fortsatt ikke ha flere skadet. Kan ikke se noe sted de kan bli skadet heller. Jeg har kun planter, to halve kokoshuler der kantene er godt gravd ned i sanden og de har ingen skarpe kanter. Har to steiner i et hjørne som ligger godt ned i sanden med en rot liggende oppå (den kan ikke flyttes lett på). Fortsatt lurer jeg, men det ser ikke ut til at jeg finner det ut.
Får håpe det var et hendelig uhell og at det blir bare med den ene
Ja, det får jeg virkelig håpe. Ser ikke værre ut akkurat nå.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap