- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrit test, hva gjør jeg galt ?
Nitrit test, hva gjør jeg galt ?
Jeg har et Sera aqua-test set, når jeg skal sjekke nitrit skjer det noe rart.
Et eller annet galt må jeg gjøre ??????
Jeg legger i 5 ml vann i glasset og tilsetter 5 dråper av hver flaske, slik er det jeg skjønner bruksanvisningen.Det som er rart er at når jeg begynner med 5 dråper av flaske nr 1 og 5 dråper av nr 2, viser fargen 5,5 mg/1
Men hvist jeg begynner med flaske nr 2 og deretter tar flaske 1, viser fargen 0,0 mg/1.
Dette er veldig rart, regnet med at det var det samme hvilken flaske jeg brukte først ?
Har også tatt med en prøve til butikken, og der viser den 0,0
Hva er det jeg gjør galt, bør jeg bruke andre type tester
Et eller annet galt må jeg gjøre ??????
Jeg legger i 5 ml vann i glasset og tilsetter 5 dråper av hver flaske, slik er det jeg skjønner bruksanvisningen.Det som er rart er at når jeg begynner med 5 dråper av flaske nr 1 og 5 dråper av nr 2, viser fargen 5,5 mg/1
Men hvist jeg begynner med flaske nr 2 og deretter tar flaske 1, viser fargen 0,0 mg/1.
Dette er veldig rart, regnet med at det var det samme hvilken flaske jeg brukte først ?
Har også tatt med en prøve til butikken, og der viser den 0,0
Hva er det jeg gjør galt, bør jeg bruke andre type tester
Postet 06.03.09 kl 21:16
Hva bruker butikken å teste med? Er det mulig at testen din er gått ut på dato?
Jeg vil gå ut fra at det er en grunn til at det er nummerering på flaskene. Det vil si at det er meningen at de skal brukes i den rekkefølgen. I kjemiens verden så er det ikke vilkårlig hvilket stoff som tilsettes vannet først.
Gjelder dette et innkjørt akvarium eller et kar i oppstartsfasen?
Jeg vil gå ut fra at det er en grunn til at det er nummerering på flaskene. Det vil si at det er meningen at de skal brukes i den rekkefølgen. I kjemiens verden så er det ikke vilkårlig hvilket stoff som tilsettes vannet først.
Gjelder dette et innkjørt akvarium eller et kar i oppstartsfasen?
Postet 08.03.09 kl 14:41
Flaskene i slike test-sett er nummerert av en grunn. De må tilsettes prøvevannet i den rekkefølgen de er oppgitt å skulle gis. Både Tetra og JBL har samme opplegg på sine nitritt-tester; først flasken med nummer 1 på, og så nr 2. Rystes lett mellom hver tilsetting, og så må man vente et visst antall minutter til fargeutviklingen er fullstendig og testresultatet kan avleses.
Vanligvis er dette 3 minutter.
Blir prøven stående en stund før man tømmer det ut og skyller glasset, skal man ikke ta hensyn til eventuelle endringer i farge som har skjedd etterhvert som tiden har gått. De er ikke riktige lenger, når det har gått mer enn ca 10 minutter.
Jeg ville gransket test-settet ditt nøye, både flaskene og esken, for å se etter at holdbarhetsdatoen er gyldig. Kjemikalier kan endre egenskaper når de blir for gamle og er da ikke å stole på lenger.
Vanligvis er dette 3 minutter.
Blir prøven stående en stund før man tømmer det ut og skyller glasset, skal man ikke ta hensyn til eventuelle endringer i farge som har skjedd etterhvert som tiden har gått. De er ikke riktige lenger, når det har gått mer enn ca 10 minutter.
Jeg ville gransket test-settet ditt nøye, både flaskene og esken, for å se etter at holdbarhetsdatoen er gyldig. Kjemikalier kan endre egenskaper når de blir for gamle og er da ikke å stole på lenger.
Postet 08.03.09 kl 17:28
Endret: 08.03.09 kl 17:30
Tante AstridHva bruker butikken å teste med? Er det mulig at testen din er gått ut på dato? Jeg vil gå ut fra at det er en grunn til at det er nummerering på flaskene. Det vil si at det er meningen at de skal brukes i den rekkefølgen. I kjemiens verden så er det ikke vilkårlig hvilket stoff som tilsettes vannet først. Gjelder dette et innkjørt akvarium eller et kar i oppstartsfasen?
Butikken tester med slike strips.Sjekket holbarhets datoen på settet å det går ikke ut før desember 2010.
Det er et kar som er innkjørt, jeg får prøve igjen det kan jo være at glassene ikke er helt rene
Takk for tilbakemeldingen
Postet 08.03.09 kl 18:25
mona oFlaskene i slike test-sett er nummerert av en grunn. De må tilsettes prøvevannet i den rekkefølgen de er oppgitt å skulle gis. Både Tetra og JBL har samme opplegg på sine nitritt-tester; først flasken med nummer 1 på, og så nr 2. Rystes lett mellom hver tilsetting, og så må man vente et visst antall minutter til fargeutviklingen er fullstendig og testresultatet kan avleses. Vanligvis er dette [B]3 minutter[/B]. Blir prøven stående en stund før man tømmer det ut og skyller glasset, skal man ikke ta hensyn til eventuelle endringer i farge som har skjedd etterhvert som tiden har gått. De er ikke riktige lenger, når det har gått mer enn ca 10 minutter. Jeg ville gransket test-settet ditt nøye, både flaskene og esken, for å se etter at holdbarhetsdatoen er gyldig. Kjemikalier kan endre egenskaper når de blir for gamle og er da ikke å stole på lenger.
Takk for tilbakemeldingen, jeg får prøve igjen
Postet 08.03.09 kl 18:27
Kjetil HagenButikken tester med slike strips.Sjekket holbarhets datoen på settet å det går ikke ut før desember 2010. Det er et kar som er innkjørt, jeg får prøve igjen det kan jo være at glassene ikke er helt rene
Strips er ikke til å stole på så det er mulig det er feil i butikken også. For håpe du får det til neste gang. Med såpass mye nitritt, ifølge testen, så er det ikke mulig for noe å overleve i det karet ihvertfall.
Postet 08.03.09 kl 18:34