Guppy som skal føde

Hei

Jeg har akkurat for første gang flyttet en guppy fra hoved karet til et eget akvarie der planen var at den skulle føde. Akvariet har HMF filter som er godt innkjørt og vannverdiene er så godt som det samme som i hovedkaret. Fødekaret er ca 30 liter og har en temperatur på ca 26 grader.

Guppyen som skal føde var ganske så vill og gal i hovedkaret, dette har jeg sett tidligere før fødsel med den samme fisken, men etter jeg flyttet den har jeg fått følelsen av at det har blitt værre (dvs, fisken har blitt enda mer livlig.. svømmer opp og ned og krasjer i glasset hele tiden!)

Guppyen har vært i karet i ca 3 timer nå, og det ser ikke ut til å bli noe bedre. Fra før bodde det en stk platy yngel som akkurat har blitt stor nok til å gå sammen med de andre fiskene mine, men jeg har likevell valgt å la den være i karet siden jeg tviler på at den vil spise noe guppy yngel...

Etter jeg flyttet guppy mammaen til det nye karet kan jeg se at gjellene har blitt tydelig rødere enn de var tidlige og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre...

Bør jeg flytte den tilbake å satse på å redde småtassene eller skal jeg vente og satse på at den vil føde i fødekaret?

Kan legge til at jeg i går byttet ca 80% av vannet i fødekaret..


Håper noen har noen erfaringer med liknende reaksjoner etter flytting av gravdi guppy og kan komme med noen gode råd.

PS; skal prøve å få lagt inn en film når jeg finner ut hvordan jeg kan gjøre det.
Ja, legg inn en film.

Her om dagen så så jeg Hunn Sverddraga mi var vill hunn også (hun er veldig gravid høy gravid) så jeg kjøpte meg en fødeboks so skal flyte i vannet.
Så jeg prøvde fange henne å ta hun i fødeboksen men det nyttet ikke, så jeg ga opp.
Hun hadde ryggfinnen rett opp, og hunn hadde halefinnen rett opp og svømte litt rart nær bunnen.
Det skjedde ikke noe senere denne dagen.
Hun er fårstatt gravid nå.
Takk for svar
Nå etter jeg har lagt inn den første posten min i forumet har faktisk guppyen min roet seg... men jeg filmet den nesten med en gang jeg satt den inn i karet, så film kommer etterhvert...

Guppyen ser seriøst ut som om dens kal sprenges, så gleder meg til den føder, håper det blir mange friske flotte guppy babyer


En annnen ting som er litt morsomt er at den ca 4 uker gamle platy yngelen som har bodd alene hele sitt liv ser ut til å være sjefen i det nye karet. Det er faktisk hun som jager den mange ganger større guppyen og ikke motsatt! Før jeg flyttet guppyen var jeg faktisk redd for at "baby" platyen skulle bli mat... der tok jeg nok alvorlig feil...

Hvis noen vet hvordan man kan legge inn film her så blir skal jeg ordne det ganske forrt... hvis ikke så skal jeg se om jeg får lagt ut noe på "fish"tube i løpet av kvelden
Det går ikke ann å legge ut film her desverre.

Kan du sende den på mail til meg?
Mailen er: martinra@halden.net.
Film



Film lagt ut på youtube, aner ikke om dette funker... hvis så beklager jeg den dårlige film kvaliteten

Guppyen ser ikke så agresiv ut på filmen som den var i virkeligheten, desverre....
Ja, den var nesten som din var= bare att jeg har Sverddrage, men det er nok det samme.
En film til
Ting har roet seg, ser lovende ut dette... blir spennende å se hva som skjer i dagene framover

Det har det, jammen gjort, det var sånn som skjedde med minn hunn Sverddrage!
Guppy
Hei! jeg blir ikke helt klok på dette med hvor lenge guppyer er gravide så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg?
Er det noen som vet hvor lenge en guppy er gravid ca.?
Sverddrager og Platy føder hver 28. dag ved 25°C. Jeg har ikke fulgt med guppy på samme måte, men jeg tror ikke det er særlig forskjell.
Lykke til.
Mvh Roar
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje R
Reklame for plussmedlemskap