Fiskedød og missfornøyde fisker, finner ikke grunnen!

Nå trenger jeg virkelig hjelp!
Det begynte med at jeg kjøpte meg en kampfisk, tenkte å prøve å ha den i selskapsakvariet mitt, men hadde selvfølgelig ett annet akvarie som den skulle få være i alene hvis det ikke funket med de andre fiskene.
Overraskende nok så har det gått kjempefint, den har ikke kranglet med noen av de andre fiskene, og svømmer faktisk sammen med praktbotiaene. Den suser rundt, og det virker som at den trives. Det eneste problemet har vært at den ikke har spist. Har fulgt med når jeg foret, men den har bare svømt rett forbi. Har foret med bunn flakfor, for som flyter og hvite mygglarver for å tilpasse alle fiskenes behov. Så i går morges tenkte jeg at jeg skulle mate litt mer, i tilfelle den rett og slett ikke hadde fått sjangsen til å spise hvis de andre fiskene hadde tatt all maten. Foret dessverre alt for mye, og på kvelden målte jeg 1,0 mg nitritt. Så jeg byttet ca 75 % vann i går kveld, og 50 % vann i dag morges, og all nitritten er borte. Men problemet er at alle 5 dvergøksefiskene mine er døde, to i går kveld, og tre i løpet av dagen i dag. Praktbotiaene mine er bleke og slappe, black mollyene mine puster tungt, og kampfisken min bare ligger på bunnen. Er ikke nitritt i vannet nå, så er ikke derfor, men kan de slite i ettertid av nitritten også? Kjøpte meg noen steiner på en akvarieauksjon og satte dem i akvariet på onsdag, kan disse ødelegge vannet på noe vis? De har vært brukt i akvarium før, og de er plukket ute. Byttet også sand på onsdag, fra biltemasand til rådarsand, som egentlig er ment til fuglebur. Kan denne ødelegge vannet på noe vis? Fikk beskjed om at denne kunne brukes i akvarium.
Vil virkelig ikke miste noen flere fisk! Beklager at dette ble et langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese, og svare hvis noen vet hva dette kan være!

Flere faktorer som kan ha spillt inn her, men nitritten har iallefall tatt knekken på øksefisken. De tåler generelt lite. Steinene er som regel greit, men du burde sjekke om de endrer vannet før du har dem i akvariet ved og legge dem i feks en bøtte med vann og måle verdiene etter en uke eller to. Er det ingen endringer er steinene sikre.
Vanlig rådasand er jo veldig vanlig og ha i akvarier, om det er noen forskjell på den og rådasand beregnet på fugl vet jeg ikke. Men om den inneholder noen andre stoffer kan denne og være skadelig. Ville tatt samme test som ved steina for og sjekke om den er sikker. (Men om det er gifter som ikke slår ut på vannforholdene vil jo ikke dette vises)
Selv med nitritt på 0 ville jeg fortsatte med og skifte litt vann ofte. Fisken kommer seg nok igjen etter en stund da skal du se...
Når du byttet til rådasanden, hvordan gikk du frem da? Hva gjorde du med filteret i den tiden det tok å bytte?

Den sanden du beskriver, Rådasand ment som fuglesand, er egentlig uegnet til akvarium. Den er bare 0,33 mm i kornstørrelse og kladder seg sammen til en kompakt masse uten sirkulasjon og luft. Den blir også lett sugd opp av filteret, og sanden tetter igjen filterporene i svampene så de nyttige bakteriene ikke får oksygen og sirkulasjon, og dermed dør. Dette blir giftig. At du så i samme slengen overfôret så kraftig, førte sannsynligvis til at det brøt sammen, og du fikk en fryktelig nitrittoppblomstring. Å få en nitritt på 1,0 er ikke akkurat gjort i en fei, så her har det skjedd noe langt mer enn bare "litt" overfôring. Enten har du tømt hele boksen i akvariet, og/eller så har sanden tettet filteret og gjort at det har mistet biologisk filterkapasitet.

Jeg har brukt den sanden på 0,33 mm en gang i et akvarium, og det var bare problemer og syke fisk i månedsvis. Filteret gikk tett i et kjør, og ved hver rens fikk jeg sand i bunnen av bøtta. Det endte med at jeg tømte ut alt, og flyttet til fiskene til et annet kar. Jeg har aldri brukt den sanda siden, fryktelige greier. Plantene trivdes ikke, ingenting ville slå rot i den. Altfor kompakt og mangel på oksygen i bunnlaget.

Nitrittforgiftning kan gi permanente skader på fiskene som de ikke kommer over.
Takk for svar!
Fiskene oppfører seg bedre i dag, men skal ta ut steinene og teste for sikkerhets skyld hvertfall.
Når jeg byttet sand så tok jeg ut alle fiskene og la dem i en egen balje med akvarievann og filter. Hadde filteret gående under hele prossessen.
Jeg bestillte den sanden i dyrebutikken, og hun som jobbet der sa at den kunne gå i akvarium selv om den var beregnet til fuglebur. Jeg vet bedre enn å stole på ansatte i dyrebutikken, men tenkte at hun ikke kunne "lyve" om sanden.
Skal se om det blir enda mer forbedring nå, men hvis ikke får jeg bytte sand igjen
Takk for hjelpen
mona o
Når du byttet til rådasanden, hvordan gikk du frem da? Hva gjorde du med filteret i den tiden det tok å bytte? Den sanden du beskriver, Rådasand ment som fuglesand, er egentlig uegnet til akvarium. Den er bare 0,33 mm i kornstørrelse og kladder seg sammen til en kompakt masse uten sirkulasjon og luft. Den blir også lett sugd opp av filteret, og sanden tetter igjen filterporene i svampene så de nyttige bakteriene ikke får oksygen og sirkulasjon, og dermed dør. Dette blir giftig. At du så i samme slengen overfôret så kraftig, førte sannsynligvis til at det brøt sammen, og du fikk en fryktelig nitrittoppblomstring. Å få en nitritt på 1,0 er ikke akkurat gjort i en fei, så her har det skjedd noe langt mer enn bare "litt" overfôring. Enten har du tømt hele boksen i akvariet, og/eller så har sanden tettet filteret og gjort at det har mistet biologisk filterkapasitet. Jeg har brukt den sanden på 0,33 mm en gang i et akvarium, og det var bare problemer og syke fisk i månedsvis. Filteret gikk tett i et kjør, og ved hver rens fikk jeg sand i bunnen av bøtta. Det endte med at jeg tømte ut alt, og flyttet til fiskene til et annet kar. Jeg har aldri brukt den sanda siden, fryktelige greier. Plantene trivdes ikke, ingenting ville slå rot i den. Altfor kompakt og mangel på oksygen i bunnlaget. Nitrittforgiftning kan gi permanente skader på fiskene som de ikke kommer over.

Jeg har ingen kommentar til selve tråden, men må bare spørre om noe du skriver mona. Jeg byttet til rådasand i min 54 liter for ca en uke siden. Den er på 0,17 mm....enda mindre enn hva trådstarter har. Vil dette skape bare problemer dette da etter hvert?
Kanskje jeg maler fanden på veggen litt tidlig Du får prøve og se hvordan det går med så fin sand. Men sjekk nøye filteret og se om det er sand i porene på svampen de gangene du renser den. Får du også problemer med at plantene ikke vil sette skikkelige røtter i den kompakte sanden, så er svaret egentlig gitt.

Det kan være dette med så fiiiiinkornet puddersand går bedre hos andre enn hos meg, men jeg tenker med gru tilbake på de månedene jeg hadde den i et kar. Det var bare problemer, hele tiden, aldri skikkelig klart vann heller. Det var en lettelse å endelig kvitte seg med den. Fiskene var syke i månedsvis i det karet, ble aldri bra uansett hva jeg prøvde av medisiner, men da de ble flyttet til nytt kar ble de friske på første forsøk og har vært friske siden . Og plantene ville aldri gro i det karet, de dannet ingen røtter i den sanden og bare fløyt opp hele tiden.
Ok, da tar jeg og ser an, har jo bare hatt sanden en uke Har 5 corydoras reticulatus (trodde det var sterbai først), disse kan ha opptil 3 mm, er det ikke noe sånt?
Blondie84
Har 5 corydoras reticulatus (trodde det var sterbai først), disse kan ha opptil 3 mm, er det ikke noe sånt?

Nei, jeg vet ikke hvor du har det fra, men 3 mm er jo omtrent grus. Det kan de ikke sile gjennom gjellene, så det er altfor stort.
Finkornet sand, så fin at de kan rote i den med bartene og sile den gjennom gjellene uten problemer, er passe
Jeg har fin sand i to av mine kar og ikke hatt noen problemer til nå. Roter litt rundt i den ved hvert vannbytte, og plantene slår rot veldig lett, sanden legger seg nesten umiddelbart hvis den virvles opp, og ingen problem med filtersvampene

Jeg kjøpte sandkassesand.
Sandkassesand er grovere enn det som omtales her.
Ikke den jeg har, den er finere enn den biltemasanden som brukes av mange her inne.
mona o
[QUOTE=Blondie84]Har 5 corydoras reticulatus (trodde det var sterbai først), disse kan ha opptil 3 mm, er det ikke noe sånt?

Nei, jeg vet ikke hvor du har det fra, men 3 mm er jo omtrent grus. Det kan de ikke sile gjennom gjellene, så det er altfor stort.
Finkornet sand, så fin at de kan rote i den med bartene og sile den gjennom gjellene uten problemer, er passe

Hmm...mener jeg har det fra dette forumet ett sted. Men da vet jeg det
Takk for svar alle sammen!
Nå har jeg i løpet av de siste månedene mistet 7 dvergøksefisk, 4 dvergguramier (en hann, tre hunner) og to honningguramier!
Har målt alle vannverdiene, og det er ikke noe galt. (bortsett fra når jeg mistet 5 av de 7 dvergøksefiskene)
Kjøpte inn ett par dvergguramier for ca en mnd siden. Hunnen døde, men uten symptomer, virket som at den bare la seg ned og døde uten grunn. Så kjøpte jeg en dverggurami hunn til, og den døde også uten symptomer. Også kjøpte jeg en til i forigårs, når jeg fikk den i akvariet så den skikkelig dårlig ut, og black mollyene mine spiste på den uten at den klarte å røre på seg. Så jeg flyttet den over i et annet akvarie hvor den fikk være alene. Dagen etter lå den i toppen, med magesekken flytende ut av huden. Altså, huden hadde revnet også hadde magesekken flytt ut. Fant så dvergguramihannen min død i dag, og den hadde noe svulstaktige klumper på begge sidene i går. Jeg tenkte at den bare hadde lagt på seg litt, men det må jo nesten ha vært noen svulster. Noen som har peiling på hva slags rar sykdom jeg har i akvariet? Ingen av de andre fiskene som har død har hatt noe symptomer. Har tatt ut alle steinene, og alt som jeg satt inn forrige uke, og hevet alle plantene, i tillfelle, men det er ingenting som hjelper. De gjenværende fiskene ser friske ut. Har ikke byttet sanden, men vil jo ikke tro at den kan lage noe sykdom?
Trenger desperat hjelp her, gir nesten snart opp!

Det finnes et virus som er veldig vanlig på dverggurami som blant annet fører til svulster og uforklarlig død. Om du søker på Gourami iridovirus så får du opp mange sider med informasjon, blant annet denne.
Takk!
Det ser ut som at det går bedre nå, ingen flere som har dødd.
Tror hvertfall jeg skal holde meg borte fra guramier videre.
Tusen takk for hjelpen!

Er virkelig Guramier så mottakelig for sykdom..?
Hadde så lyst på et par guramier jeg så i en video på youtube for et par dager siden. Sparkling Gourami eller no
Det virker som om spesielt dverggurami er utsatt. Sparkling gurami er det som kalles pygmègurami på norsk. Det er meldt om enkelte uforklarlige dødsfall på denne arten også, men ikke i samme grad som på dvergguramiene heldigvis. Utrolig fine disse pygmè-ene så skjønner godt at du falt for de. De står på handlelisten min også
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap