Akvarie silikon

Jeg har kjøpt meg nytt akvarie og har limt fast bakgrunn med akvarie silikon. Er det noen som kan si meg hvor lang tid jeg må vente før jeg fyller karet med vann og evt hvor lenge jeg må vente før jeg kan putte fiskene oppi??
Inaktiv bruker
Hvis du ser bakpå beholderen, så står det hvor lang tid det tar å tørke. For å være på den sikre siden, bare legg til noen timer ekstra. Helst en dag.
Plussmedlem
Det står gjerne på tuben. F.eks. en herdetid på 2 mm/24 timer.
Kommer derfor an på hvor tykt lag silikon du har påført.

Hvis det er et helt nytt akvarium som ikke har et innkjørt filter så er minst fire uker anbefalt å vente før fisken havner i karet.
Les gjerne om vannverdier
I butikken sa de at jeg kunne fylle vann etter 1 døgn, på silikon patronen står det at den er herdig etter 2 uker. Blir litt i villrede. Hvis jeg kan fylle vann etter 1 døgn, hvor lang tid bør jeg da vente med å ha fiskene oppi?? ca 2 uker??
Inaktiv bruker
Jeg ville følgt det som sto på tuben, produsentene vet nok litt mer om hvor lang tid det tar, kan hende de i butikken ikke har tatt seg tiden å lese bakpå.

Og når du kan ha fiskene i kommer annpå om du har et innkjørt filter eller ei, som nevnt over =)
Det står på tuben at den er tørr etter 1 døgn og fullherdig etter 2 uker, så da får jeg kanskje vente litt med å fylle vann så jeg er sikker.

Karet var brukt da jeg fikk det, men var veldig skittent, så jeg har rengjort hele karet. Grusen har jeg skylt igjennom. Jeg har også skylt filtrene i pumpa, da denne også var veldig skitten. Ellers så har jeg tenkt å ta vann fra det andre akvarie mitt å tilsette i det nye. Venter uansett litt med å ha i fisk, tar noen vannprøver først så jeg er sikker.
Inaktiv bruker
Da har du jo alt under kontroll =D
Plussmedlem
Jeg bruker denne fra Dana lim.
Den herder på et døgn.
De skriver følgende om produktet: "Akvariet må først anvendes når fugemassen er 100 % afhærdet."
Plussmedlem
Annemor
Det står på tuben at den er tørr etter 1 døgn og fullherdig etter 2 uker, så da får jeg kanskje vente litt med å fylle vann så jeg er .

Når silikon herder så avgir den gasser. Det er sannsynlig at din herder under vann også.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap