Vil gjerne redde blå limia-yngel. gjør jeg riktig?

Kjøpte en blå limia-hunn som var gravid. I dag tidlig var hun sylslank og jeg oppdaget to yngel.

Mistet nettopp all yngelen til en gul molly, som jeg gjerne skulle bevart noen av. Garanert spist. For jeg så en om kvelden og siden har jeg ingen sett.

Ville ikke risikere det samme, ettesom jeg har bare den ene limiaen - de hadde ikke flere der jeg kjøpte den. Så jeg fikk fanget de to ynglene og hatt dem i en 19-liter med vann fra akvariet, en rot med en plante på, luftestein og varmekolbe. Har ikke filter.

Foreløpig svømmer de fint omkring.

Det jeg lurer på er:

Klarer de seg uten filter?
Hvor ofte bør jeg skifte vann?
Hvor mye vann bør jeg skifte om gangen?
Bør de ha litt salt (ektozon)?
I så fall hvor mange gram pr 10 liter?
Andre ting jeg bør passe på?

Guppy-yngelen jeg har, vokste opp de første ukene i hovedkaret, så jeg har liten erfaring med dette.

Veldig takknemlig for svar
Lever ennå
En liten rapport:

Limiayngelen lever ennå. Dette har jeg gjort til nå:

Har dem i en 19-liter med varmekolbe og luftestein.

Bytter 40 prosent av vannet ca morgen og kveld, slamsuger så godt det lar seg gjøre. Har ikke grus.

Har i litt salt 1 gram pr 10 liter ca

Forer mikroskopisk tre ganger om dagen med knust Tetra Baby

Har satt oppi en rot med plante på og to kvaster vasspest - alt hentet fra hovedkaret og med alger på. Ser ut som de spiser mer av det enn flakfor foreløpig.

Også har jeg oppdaget tre til i hovedkaret som stikker seg fram av og til. Har latt dem være der ettersom det ser ut til at de har vett på å passe seg og så langt ikke er spist.

Får se hvem som klarer seg best
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap