En sykdom???

Inaktiv bruker
Jeg har et 60 liters tropisk ferskvanns akvarium. Sist uke døde en guppy hann og 2 neon tetra. Guppy hannen var spist av finnene mens tetraene var sugn inn i pumpa. I dag fant jeg også en neon tetra død på samme vis. Jeg har sjekka for hvitprikk men finner ingen. Har ingen nitrit og ph er på ca 7,2 og overforing er det heller ikke. Jeg skjønner ikke hva som er gått galt. Hva har skjedd?
Inaktiv bruker
Ps: hadde vært fint om noen svarte meg
Om det ikke er noe andre symptomer enn at de er døde så er det vanskelig å si om dette skyldes sykdom eller andre ting. Har du kjøpt inn nye fisk nylig? Er fiskene gamle? Hvor lenge har akvariet vært i gang? Hvor ofte og hvor mye vann bytter du? Hvilke fisk har du i akvariet og hvor mange av hver? Tenk over om du har gjort noen andre endringer den siste tiden før dødsfallene. Har du puttet noe nytt i akvariet, er det oppussing i huset, mulighet for at akvariet har blitt forurenset med vaskemidler eller lignende? Er det ingen andre symptom på fiskene som døde?

Som du skjønner så er det ganske mye som kan forårsake dødsfall så da er det viktig å få vite mest mulig for å ha en sjanse til å finne årsaken.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Om det ikke er noe andre symptomer enn at de er døde så er det vanskelig å si om dette skyldes sykdom eller andre ting. Har du kjøpt inn nye fisk nylig? Er fiskene gamle? Hvor lenge har akvariet vært i gang? Hvor ofte og hvor mye vann bytter du? Hvilke fisk har du i akvariet og hvor mange av hver? Tenk over om du har gjort noen andre endringer den siste tiden før dødsfallene. Har du puttet noe nytt i akvariet, er det oppussing i huset, mulighet for at akvariet har blitt forurenset med vaskemidler eller lignende? Er det ingen andre symptom på fiskene som døde? Som du skjønner så er det ganske mye som kan forårsake dødsfall så da er det viktig å få vite mest mulig for å ha en sjanse til å finne årsaken.

Takk for svar! Nei ingen endringer bort sett noen noen få planter og 3 nye fisk, men dødsfallene inntraff før det. Jeg bytter ca 20 % hver onsdag. Jeg har 2 SAE`r, 2 guppy, 2-3 svart neontetra, 3 platy, 1 praktbotia, og 5 neontetra. Ph på 7,2 og ingen nitrit.
Guppyer kan være ganske skjøre til tider, men du har jo hatt noen tetra som har falt fra også. Tør som nevnt ikke gjette på hva problemet ligger i. Kanskje det rett og slett var en tilfeldighet. Du får følge litt ekstra med og gjerne bytte vann noen ekstra ganger for å gi fiskene optimale forhold og rett og slett håpe at det ble med de fire.

Skulle det mot formodning falle fra flere fisk så kan du jo prøve med en kombikur med esha2000 og esha exit siden dette skulle dekke en god del sykdommer, men det bør være siste utvei siden det ikke er anbefalt å medisinere før man finner ut av årsaken til sykdommen/dødsfall.
Inaktiv bruker
o jeg kan bytte litt mere vann enn vanlig. Syns bare det var litt mistenkelig med 4 fisk på 1-2 uker
Ja, er enig i det. Kan ha vært endringer i kranvannet for eksempel som har ført til ph-dropp eller andre forbigående ting. Umulig å si.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap