Skjellsand/grus fra felleskjøpet - hvor mye kg utgjør gh/kh i vannet?

Hei!

Har akkurat kjøpt og hatt oppi skjellsand/grus grov type fra felleskjøpet. Posen er ca 25kg og hvit og produsenten er boston as. Det står at det er tatt fra sjøen og er miljøvennelig osv

Akvariet ble veldig hvitt når jeg hadde det oppi, kan se ut som det innholder mye kalk? skyllte det veldig godt før jeg hadde det i akvariet..

Har ikke tørt og tatt oppi mere en ca 10kg til 240 liter akvariet tilfelle gh/kh blir for høy? Har egentlig planer om og ha oppi 25kg..

Er det noen her inne som har testet denne type sanden som vet sånn ca hvor mange kg jeg kan ha oppi til akvariet så gh ikke blir over ca 15?
Er et tropheus akvarie så høy gh skal dem ha men jeg er redd det kan bli for høyt? hva med ph?

Takker for svar
Skjellsand består en stor del av kalk, som Kristine skriver her. Det "riktige" navnet på kalk er kalsiumkarbonat. Kalsium hever gh, karbonatet hever kh og derigjennom ph. Hvor mye sand som skal til for å heve verdiene så og så mye er vanskelig å beregne siden det til dels er avhengig av hvilke vannverdier du har i utgangspunktet. Det enkleste er jo bare å måle vannverdiene noen dager etter at sanden er kommet i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap