Hvorfor blir bladene på plantene mine gjennomsiktige?

bladene på plantene mine har begynt å bli igjenomsiktige . hvet noen hva det er
Det kan vel være et tegn på at de råtner. Hvis ikke noen spiser på dem da?
noen planter blir gjennomsiktige etter å ha vært i luft...
Planter
d kan stemme jeg tok dem opp av karet en stund da jeg skulle ommøblere inni karet ...da vet jeg d til neste gang.takk for tips
Jernmangel.. gi de plantegjødsel!
Plussmedlem
Det er nok ancistrusen din som gnager på plantene dine. De kan bli glad i sverdplanter, og har de først begynt så er det vanskelig å få de til å slutte.
Hvis du har fin sand i karet ditt har ofte sverdplanter ol. problemer med å få tilstrekkelig med næring grunnet kompakt bunnsubstrat. Prøv plantenæring i form av tabletter som dyttes ned i sanden ved røttene.
Beklager at jeg kaprer denne tråden men, det har skjedd noe lingnene hos meg.
Bladene mine begynner å bli brune.
Det er en stor og ny Sverdplante jeg kjøpte for 3 uker siden.
Jeg kjøpte gjødsel i går.
Det er sånne tabletter.
Jeg tipper at det er jernmangel. Mener også at men får kjøpt test sett for jern.
Sverdplanter tar ikke opp gjødsel via bladene men røttene, så den eneste gjødselen som virker er det du putter ned i sanda rundt røttene.
du ser det på bladene om det er ancistrus eller jernmangel som plager dem. Ancistrus lager gnagemerker(noe jeg selv er veldig plaget med), mens jernmangel kun gjør bladene gjennomsiktige.
Plussmedlem
malla100
bladene på plantene mine har begynt å bli igjenomsiktige . hvet noen hva det er

Da fant jeg tråden med bilder som sikkert omhandler det samme problemet som du har.
Platy-fan
Beklager at jeg kaprer denne tråden men, det har skjedd noe lingnene hos meg. Bladene mine begynner å bli brune. Det er en stor og ny Sverdplante jeg kjøpte for 3 uker siden. Jeg kjøpte gjødsel i går. Det er sånne tabletter.


Det er ganske vanlig fordi planten har vokst seg stor over vann. bare plukk bort de gamle/døende bladene etterhvert. Du kan sikkert plukke bort samtlige blader og vente på de nye som tåler tilværelsen under vann.
NB: Det ene utelukker ikke det andre her!
Sverdplanter kan fordoble sin biomasse på en uke (eller noe sånt) ved optimale vekstvilkår. Altså så lenge den har alt den trenger merkes det ikke at ancistrusene spiser på den, den vokser allikevel og man tar bort tynne blader helt til det er tomt for jern og gjødsel. Plutselig ser planten stusslig ut fordi den ikke rekker å ta seg inn før ancistrusen kommer luskende på natta.
Tror det var dette som skjedde hos meg hvertfall.
Dette har en enslig Ancistrus gjort med alle bladene på ca 10 sverdplanter jeg hadde i et kar:

[External Image]
Jepp sånn ser mine sverdplanter ut også, flott bilde det der Mona. Regner med at det var en skikkelig rugg av en hann?

Det jeg tenkte på var kanskje mest i forhold til et relativt nystartet akvarium med en stor flott sverdplante (gjerne med små avleggere hengende på siden) og 5 bittesmå søte ancistruser på størrelse med en extra-tyggis. Tiden går og både planten og fiskene vokser.
Etterhvert svekkes veksten på planten på grunn av næringsmangel samtidig som ancistrusene får større tenner og matbehov. Kombinasjonen av svekket vekst og økt beiting gjør at planten svært hurtig forfaller.

Personlig synes jeg at ancistrusen skal få spise planter de liker, jeg har begynt å dyrke sverdplanter i andre kar og skal sette inn nye ettersom jeg får avleggere der. De oppspiste plantene kan beskjæres og så er det bare å plante røttene på nytt i ancistrus fritt kar en stund?

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap