En del forskjellige spm ang 190 liter.

Hei. Har kjøpt meg et brukt 190 liter.
Fra før har jeg bare erfaing med 60, 40 og et 15 liter jeg hadde yngel i. Har aldri hatt innvendig pumpe, og brukt det jeg fikk sammen med akvariet.

Vi har nettopp kjøpt nytt hus som vi driver og pusser opp, så jeg skal ikke sette det opp før vi har fått flyttet inn. Vil bare ha litt tips. Hva må jeg passe på, og er det noen store forskeller fra 60 liter? Altså, skjønner at jeg må ha desto fler planter og kan (endelig) kjøpe større fisk. Noen tips til fisk som passer fint i 190 liter? Jeg kan selvfølgelig lete meg frem til det meste her inne, det vet jeg. Men jeg er ikke flink til å søke...og setter veldig pris på om dere med mer erfaring har linker som kan være nyttige for meg nå i oppstartsfasen. Det er lenge siden jeg har satt opp et akvarium, og aldri et som er så stort. Kan legge ved bilde, så dere får se

Det er ikke så lenge siden det stod oppe. Forrige helg ble fiskene hentet av en, så det er bare en uke siden det ble tømt.

hvis pumpa har vert ubrukt i en uke, så må du tilvenne den på nytt, for da har filterbakteriene dødd ut.. Eg syns det er velfig fint med lys sand i bunn, med litt røtter, og masse grønne planter. Scalare kan jo fint ha i 190 liter. Eg har et par i 160 liter som legger egg hele tiden=)
Om du ikke har fått med deg artikkelen om oppstart av akvarium og vannverdier så anbefaler jeg at du leser gjennom de. Som Nemo skriver så må filteret kjøres inn på nytt når det har vært avslått i lengre tid. Skyll det godt og skift ut filtermaterialer om det er behov for det.

Når det gjelder forslag til fisk i karet så må du nesten tenke etter hva slags fisk du liker; rolige, hypre, store eller små. Velg gjerne ut en hovedfisk og eventuelle andre arter som går sammen med den, eller kanskje du vil ha fisk bare fra asia eller sør-amerika.

Her har jeg lagt inn et søk for deg i fiskebasen på arter som passer i rundt 180 liter. Som du ser er det mange å velge i. (Scalarer står ikke på den listen siden fiskebasen anbefaler et minimum på 250 liter til de.)

Prøv å sett opp en foreløpig ønskeliste. Sørg for at de fiskene du vil ha der har noenlunde samme krav til vannverdier. Du kan også sjekke hvor sjeldne eller vanlige de er ved å trykke på feltet til venstre hvor det står Finn akvarier med denne fisken når du er inne og leser om arten.

Det er lettere å gi råd om hvilke fisk som passer sammen eller ikke når det er en slik ønskeliste å gå ut fra, hvis ikke så ender du jo bare opp med fisk som jeg liker
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap