Oppdrett på koi

Hei alle sammen!!
Er det vansklig og få oppdrett på koi??
er det noe man må gjøre for og få det.
eller bare yngler de helt fritt??
må jeg sette ynglen i noe annet HVIS det kommer yngel??
Nei, det er ikke vanskelig. Bare gi litt bakgrunnsinfo om hva du lurer på. Har du dam, eller tenker du på å ha disse i akvarium? I såfall er det mye vanskeligere.
jeg skal lage en dam til sommeren, og tenkte og ha koi og gullfisk i den
Koi er lett å få i lek hvis du har voksne fisk og en passe stor dam.
Det vannskelige med koi er å få yngel med god kvalitet.
Ikke regn med å gjøre det for å tjene penger på det, men liker du en ufordrende og tidkrevende hobby så synes jeg dette er utrolig spennende.
Kjøp deg noen bøker om koi og dropp gullfisken
Hvis du kun skal ha Koi i dammen, vil jeg anbefale at du gjør det skikkelig med en gang. Dybde ned mot 2 meter, bunndren osv.
Man regner ca 1000 liter pr. Koi over 35 cm. De blir fort 50-60 cm, kansje mer, om forholdende er rette.
Nå må vi ikke skremme livet av folk som vil ha koi. Jeg er enig med deg at det er selvfølgelig best med bunndren og en dyp dam, men som regel synes de fleste dette blir litt vel voldsomt. FØR de er bitt litt mer av koisyken
Har da selv holdt koi i dammer på under 1 meters dybde, med innsuget til pumpen på det dypeste punktet og et filter gjemt i et kratt på utsiden av dammen. Når fiskene går ute i en kort nors sommer tar det jo litt tid før de når 60cm Og da er vel tiden inne får å ta neste steg.
Men for all del.. Hvis man er tilstrekkelig smittet av litersyken og koi bassillen er jeg enig med deg at det best å gjøre det skikkelig først.
Saken er den, at det blir både billigere og mindre vedlikehold ved dammen, om man gjør dette først, Enn å måtte ta opp alt igjen neste år...
Så det er vel ikke snakk om å skremme av folk, men å anbefale den beste måten.
Om Koien er lykkelig, så er også eieren lykkelig.
Har selv hatt Koi i ca 10 år, og har bygget 6-7 dammer, så jeg ser jo helt klart at det lønner seg å gjøre dette skikkelig, første gang, noe som de aller fleste ikke gjør. Men vi lærer alle underveis.

Når noen sier at de vil satse på en ren Koi dam, så anbefaler jeg alle å gjøre dette skikkelig, med en gang.
hvordan er det med koi og yngel i samme dam forrestn? Hadde gullfisker i dam som ynglet, måtte fiske dem inn pga frost, de ble desverre satt i samme akvarium som foreldrene og alle ble spist, vil koi ta sin egen yngel i en dam?
Tenyrafar
hvordan er det med koi og yngel i samme dam forrestn? Hadde gullfisker i dam som ynglet, måtte fiske dem inn pga frost, de ble desverre satt i samme akvarium som foreldrene og alle ble spist, vil koi ta sin egen yngel i en dam?


Dette spørs veldig på forholdene. De vil spise alle egg og nyklekkede yngel de kommer over. I en dam med en del planter vil det alltid overleve noen, men ikke nødvendigvis fineste/beste. Når yngelen når ca 5cm er de utenfor fare i en vanlig dam.
Vidar-Alexander
Saken er den, at det blir både billigere og mindre vedlikehold ved dammen, om man gjør dette først, Enn å måtte ta opp alt igjen neste år... Så det er vel ikke snakk om å skremme av folk, men å anbefale den beste måten. Om Koien er lykkelig, så er også eieren lykkelig. ;) Har selv hatt Koi i ca 10 år, og har bygget 6-7 dammer, så jeg ser jo helt klart at det lønner seg å gjøre dette skikkelig, første gang, noe som de aller fleste ikke gjør. ;) Men vi lærer alle underveis. Når noen sier at de vil satse på en ren Koi dam, så anbefaler jeg alle å gjøre dette skikkelig, med en gang.


Ja.. Og som jeg sa er jeg enig i alt det. Men det er faktisk sjelden at man vet nok om en hobby , til at man har lyst til å bruke 50.000Kr på en dam i starten. Derfor sier jeg at det kan gå bra i flere år med mye mindre investeringer, og med relativt sett lite jobb. Slik at man får se om man vil bruke mer penger og tid på vår fantastiske hobby.
Selv har jeg drevet med akvarier siden jeg var 10 år, og hagedammer de siste 22, så jeg har ikke noe problemer med å putte både litt penger og tid inn i et prosjekt. Fordi jeg håper at dette er en hobby jeg kan ha glede av i maange år til.
Joda, men ser ingen ting galt i å gi riktig informasjon fra starten av. Men nå sporer vi av igjen.......
Ja vi er flinke til å spore av, så da prøver jeg å dra det inn på spor igjen.
Jeg tror jeg vil anbefale å lese mye på furumer, bøker og få mest mulig info om selve dambyggingen.
Så må du ta noen avgjørelser på hvor mye i Kr du har lyst/mulighet til å legge i prosjektet. Når du vet dette vil en del ting gi seg selv, som feks damstr og filtersystem.
Og når du har fått dammen og fiskene på plass går det litt tid til å lære seg en del knep. Som akvarist stiller du langt bedre rustet i å forstå hvordan filter, vannbytter og biologien i en dam fungerer. Enn det vanlige folk gjør.
Når du synes du har fått dreisen på det å ha en koidam og holde koi friske og raske kan man begynne å tenke på hvordan avle koi.
Det er liksom ikke det man starter med
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap