Hvor store må scalaren være

Lurer på hvor store scalarene må være for og legge egg og danne seg ett lekspar, har 7 eller 8 scalarer som jeg har hatt helt siden de var små, er det større sjanse og få lekspar da??
Scalare
Hannen min er vel 8-9 cm fra munn til halerot og hunnen 7-8 cm, de legger egg hver 10-14 dag.
Med så mange som du har er det veldig rart om du ikke får et par eller to. lykke til.
Mvh Hans-M
tusen takk for god info, men de er ikke større enn 11cm fra finne til finne.
Basert på egne erfaringer, ville jeg anslå at scalarene blir kjønnsmodne når de er rundt 6 cm. Målet er tatt fra nesetipp til halerot, ikke inkl. halefinnen.
Man måler ikke scalarene fra topp til bunn (loddrett), men på samme måte som andre fisk: altså fra nese til halerot (vannrett).

Men, veksten er jo helt avhengig av barndommen de har hatt! En gammel scalare kan være temmelig liten, hvis den har gått for trangt og fått dårlig kvalitet på maten i oppveksten. Da vokser de jo lite eller ingenting. Det betyr jo at scalarene man får i butikken kan være eldre enn de ser ut til, hvis de har fått for lite mat tidligere.

Størrelsen kan altså bedra. Men det var omtrent på den størrelsen mine var da de begynte å danne par.

Alder vet jeg ikke.
Scalare
Vet du hvor gamle de er?

H-M
takk for et bra svar.
akkurat nå tror jeg at scalarene mine går i et for trangt kar, men de skal snart oppi en 250liter sammen med discus
nei, vet ikke hvor gamle de er, men ville jeg tippet er de rundt 3 månder gamle, og noen andre av de er kansje rundt 6-7 månder
Det er som Mona O sier, for lite mat eller lite akvarie kan forsinke veksten og kjønnsmoden alder, større akvarie og mye mat, hjelper mye, jeg tar et kaldtvannsskift ca 30 % av vannet, da legger mine scalarer egg dagen etter.
Gjorde det samme hos discusene mandag for en uke siden og de la egg 3-4 timer etter vannskiftet, yngelen ble frittsvømmende i dag.

Hans-M

ja, jeg tror også de går i et for lite kar, jeg var nede og målte og den største var fra munn til halerot 6,5cm men fra munn til haletupp er den 9 cm lang
Halelengden kan du se bort i fra, det er fra munn til halerot som er lengden som teller, men god foring i 2-3 mnd bør du nok fått kjønnsmoden fisk vil jeg tro.

Hans-M
ja, om 1 måne får jeg et 250liters akvarium
da vil de sikkert vokse og bli kjempestore
takk for at du sa det med delvannsbytter skal prøve det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap