Tilsetting av salt ved hullsyke

Inaktiv bruker
Jeg har fått hullsyke i akvariet mitt, og skjønner ikke hvor det kommer fra. vannverdiene er helt fine og jeg er nøye med regelmessige vannbytter. Skal dra å kjøpe medisin + vitamintilskudd (leste i artikkelen om sykdom at mangel på vitamner er en vanlig årsak) i morgen.

Leste også at dette var en sykdom som var vanligst på ciklider, men de fiskene jeg har som dette er synlig på er corydoras og dolkestikk tetra? Corydorasen har også fått en hvit bul som stikker ut fra hodet.

Det jeg lurer på er om jeg burde tilsette salt i tillegg? har ikke så veldig lyst til det på grunn av fiskene jeg har:

corydoras
scalare
sitrontetra
dolkestikktetra
ancistrus
gibbiceps
boliviansk sommerfuglciklide
har også noen eplesnegler
Inaktiv bruker
Corydorasen har fått hull i nereboret sitt mens dolkestikktetraene ha det i pannen mellom øynene. trenger svar fort så jeg kan sette igang medisineringen
Det er andre fisker enn cichlider som kan få hullsyke, men det er vanligst hos cichlidene. Jeg har ikke vært borti at coryer har fått det før, men jeg har vært med på at coryer har vært angrepet av en av grunnene til hullsyke: flagellater. Hullsyke kan komme av flere ting, hvorav en av grunnene er dårlige forhold i karet (vannkvaliteten). Hvis dette er i orden hos deg, vil jeg mistenke flagellatene. Flagellater er ikke det letteste å bli kvitt, men jeg har erfart at Esha Hexamita fungerer godt. Det har berget fiskene mine fra flagellater flere ganger. Både Tropefisk, Webzoo og Aquamanias selger Esha Hexamita. Hexamita kan også kurere flere bakterielle sykdommer i tillegg til flagellatene, så denne kan hjelpe hvis det skulle være en annen sykdom det skulle være grunnen.
Men, det er flere sykdommer enn hullsyke som gir sår. Det kan være greit å ha i bakhodet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap