Lyse opp ei hule

Hei!

Jeg har laget et lite hjemmested til mine små, men det er ikke så hyppig brukt enda. Mørkt er det inne der og, så jeg tenkte det kunne sett bra ut med et lite lys der inne.

Finnes det vanntette "lyskuler" (f eks et batteri med en lysdiode pakket inn i vanntett gummi) som kan puttes inn for å lyse opp litt?
Jeg trodde poenget med ei hule var at det skulle være litt mørkere der inne. Det skal være et gjemmested. Jeg tror ikke fisken er mørkeredd hvis det er det du tenker på...
Plussmedlem
Hei.
Det er gjerne mørket som tiltrekker fiskene når de skal skjule seg. En opplyst hule blir derfor ikke noen god ide for fisken sin skyld, antar jeg.

Men kanskje en slik "isbit" kan gjøre nytten hvis du legger den slik i hulen at den ikke flyter opp
Du har noe slikt også, men da må du ha ledning.

PS. Fiskene gjemmer seg på gjemmesteder - ikke "hjemmesteder"
Jeg er ingen mallespsesialist, men blå LED med bølgelengde 470-480nm tilsvarer spekteret i månelyset og vil ikke forstyrre fisken. Disse finnes i forskjellige versjoner fra veldig rundtstrålende til spotlight.
En LED på en ledning med loddingen forseglet med silikon tror jeg er tingen. Da er det bare å skjule kabeføringen frem til stedet du vil belyse.
Jeg har tenkt å gjøre nettopp dette i et kar jeg holder på med.
Det Humunukuapuaa sa høres logiskt ut, men jeg ser for meg at fisken muligens vil se om den finner et sted med mer skygge uansett.
Jeg benytter pr. i dag 470nm blå LED's til overbelysning av kar etter at lyset er slått av. Og gleder meg hver gang jeg f.eks. ser at Synodontisen dukker opp ca 20 sek etter at det er blitt mørkt/blått. Så i hvertfall noen nattaktive fisker lar seg ikke affisere av riktig blålys og tror det er natta. Min empiri behøver ikke nødvendigvis å stemme overens med andres erfaringer med andre arter.
Har sett en del skriverier om dette både ifbm. ferskvannoppdrett og saltvann/koraller. Men ikke gått i dybden på emnet. Her er et googlesøk som viser veien videre innen emnet.
Plussmedlem
Ja, jeg skjønner fordelen med blått nattlys.
Men hvis valget står mellom en LED opplyst hule eller et skjulested uten LED så velger fisken kanskje stedet uten lys..?
Det er vel dette Tenyrafar er inne på?
Takk for mange svar.

Må nok innrømme at belysningen mest er for min egen del, lyst til å se fiskene også i hula

I forhold til at den er lite brukt, så må jeg innrømme at jeg bare har hatt den laget i et par dager, så de må nok kanskje oppdage den og bli vant til den før den brukes mer flittig? Muligens jeg har fisk som ikke gjemmer seg så ofte og?
Mye mulig at hvis valget er mellom en blålbelyst hule og en mørklagt så vill valget bli den mørklagte. Det er det bare en måte å finne ut på.
Det er jo mulig å kun belyse hulen når man vil se på fisken, hvis den ikke skvetter når blålyset blir slått på, og ellers la den få det mørkt. Dette er det også bare en måte å finne ut av.
Jeg har lys i 2 av mine huler.
2 stk 1mm lys i hver hule.

Samt laget en stjernehimmel i bakgrunnen.
ca 80 stk 1mm lys.

Har laget dette som en fiber optikk kurs, som får lys kilden sin fra ei blå pære under akvariet.

Mange besøkende har blitt svært oppmerksom på akvariet mitt i stuen etter dette, og er knall tøft..

Når hovedlysene skrur seg av, kommer stjernene og lysene i hulen seg på, og månelyset på toppen av akvariet på..

Det høres kanskje ut som det blir mye lys når bort i mot 90 små lys tennes i akvariumet, men det stemmer ikke.
Lyskilden er på 15 watts pære, og gir lite lys, men ett utrolig syn.

Lars Erik Eriksen
Jeg har lys i 2 av mine huler. 2 stk 1mm lys i hver hule. Samt laget en stjernehimmel i bakgrunnen. ca 80 stk 1mm lys. Har laget dette som en fiber optikk kurs, som får lys kilden sin fra ei blå pære under akvariet. Mange besøkende har blitt svært oppmerksom på akvariet mitt i stuen etter dette, og er knall tøft..:) Når hovedlysene skrur seg av, kommer stjernene og lysene i hulen seg på, og månelyset på toppen av akvariet på..:) Det høres kanskje ut som det blir mye lys når bort i mot 90 små lys tennes i akvariumet, men det stemmer ikke. Lyskilden er på 15 watts pære, og gir lite lys, men ett utrolig syn.



Dette hørtes sykt flott ut. Hadde virkelig satt pris på og høre framgang/se bilder av dette, i en annen tråd kanskje?
Bilder kommer etterhvert.

Er ikke helt fornøyd med plassering av steinene i akvariumet. De kom liksom litt i veien for stjernene.
Jeg lurer på om jeg skal ta ut samtlige steiner, og lime de slik at de blir til en halv fotball liksom. Bare størrre. Vanskelig å forklare, men slik at det blir bedre innsyn mellom steinene. og plassere det midt i akvariumet.

Dette skal bli ett Malawi kar til opplysning
Juwel Vision 450l.

Har heller ikke gått til anskaffelse av fisk enda. Driver å lese om hvilke fisk jeg skal ha.

Er forøvrig elektriker av meg, så jeg vil utnytte kunnskapen min om dette.
Dette høres kanskje ut som en MASSE jobb og slit.
Men å borre 1mm hull i en bakgrunn, går på ca 2sek.
Så er det bare å stikke inn en fiber inn.

Dette kan til og med dama gjøre.

Om du vil ha sterkere/svarkere eller en annen farge på lysene, er det jo bare å bytte pæra eller dimme ned med en dimmer som er i møbelet.
Og lysene kan simpelten aldri slutte å virke eller ramle ut.

Har 100 lys til overs om noen er interessert.
Men da må man lage seg en egen pære som lyser rett på fibrene. Dette burde være enkelt.

Kunne ikke montere flere lys i bakgrunnen, fordi det ville bare sett unaturlig ut.
En ting, disse Isterningene, LED. Hvor lenge er levetiden på disse? koster jo bare 15 kr stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap